“Τήν γλώσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική στίς ἀμμουδιές τοῦ Ὁμήρου”
(Ὁδυσσέας Ἐλύτης)
Ἐδῶ καί πολύ καιρό σκεπτόμουν νά σοῦ γράψω, γιά νά σοῦ ἐκφράσω τήν ἀγάπη μου, τόν θαυμασμό μου, τό πόσο σέ σκέφτομαι καί σέ ἀναζητῶ. Ναί, σέ ἀναζητῶ, ἐπειδή τά τελευταῖα 3000 χρόνια ἔχεις δημιουργήσει μιάν ἀνεπανάληπτη ἐποποιία στο πεδίο τοῦ Νοήματος. Καί αὐτό εἶναι τό πᾶν: “ἱερό εἶναι τό Νόημα” δήλωσε πρίν χρόνια ὁ Χρῆστος Γιανναράς, διαλεγόμενος μέ γνωστό “ἀστέρα” τῆς νομικῆς ἐπιστήμης (ὁ τελευταῖος αὐτός δέν κατάλαβε τίποτα...). Γι’ αὐτό καί δέν εἶσαι δεδομένη γιά κανέναν: χρειάζεται ὑπαρξιακή ἀναμέτρηση ἐφ ὅρου ζωῆς μέ τό Νόημα, ὥστε ἡ ἀναζήτησή σου νά ἔχει εὐτυχή πορεία. Αὐτή ἡ πραγματικότητα καταρρίπτει κάθε ρομαντική ἤ ἐθνικιστική αὐτάρκεια. Ταυτόχρονα ὅμως δέν μεταβάλλει τό γεγονός ὅτι ὁ λαός μας τά τελευταῖα 3000 χρόνια παρήγαγε περισσότερες ἀπό 100.000.000 (ἑκατό ἑκατομμύρια) λέξεις, πρωτογενεῖς καί παράγωγες, γιά νά ἐκφράσει τά νοήματα καί τό Νόημα.
Εἶναι τόσο βαθιά ἡ δυνατότητά σου νά αἴρεσαι ὑπεράνω τοῦ ἐπιπέδου τῶν αἰσθήσεων καί νά συνθέτεις τά ἀόρατα νοήματα, τά μέγιστα καί τίμια τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης, τήν “γιγαντομαχίαν περί τήν οὐσίαν” (κατά Πλάτωνα)! Οἱ σπουδαῖοι ποιητικοί (δημιουργικοί) χυμοί σου ἀρδεύουν τήν ψυχή καί τό πνεῦμα μας, ἀλλά ἀκόμη καί, ἐμμέσως, τό ἴδιο τό κορμί μας, ἐφόσον ἡ ἀρχιτεκτονική τῶν νευρώνων (δηλαδή ἡ λειτουργικότητα τοῦ ἐγκεφάλου) συνδιαμορφώνεται ἀπό τήν ποιότητα τῆς ἐσωτερικῆς μας ζωῆς, καρδιᾶς, νοῦ. Καί αὐτή ἡ ποιότητα ἐξαρτᾶται καίρια ἀπό τήν δυνατότητα συμβολικῆς ἔκφρασης τῶν στοχασμῶν, τῶν συναισθημάτων, τῶν ἀναζητήσεων. Ἐσύ εἶσαι ἀκριβῶς αὐτός ὁ ζείδωρος συμβολισμός, προφορικός καί γραπτός, πού μετά τήν βιολογική γέννησή μας μᾶς (ἀνα)γεννᾶ στό πεδίο τῆς διυποκειμενικότητας καί τῆς ἑτερότητας (κατά Λακάν), δηλαδή εἶσαι ἡ πρώτη πού μᾶς μεταλλάσσει ἀπό δίποδα θηλαστικά σέ ἐνσυνείδητα πρόσωπα-ὑποστάσεις.
Μᾶς προετοιμάζεις γιά τήν ἀέναη καί ἀτελεύτητη σχέση κτιστοῦ καί ἀκτίστου, ὁρατοῦ καί ἀοράτου, παθητοῦ καί ἀπαθοῦς, θνητοῦ καί ἀθανάτου, τρεπτοῦ καί ἀτρέπτου, φθαρτοῦ καί ἀφθάρτου, ἁπτοῦ καί ἀναφοῦς, ἀνθρώπου καί Θεανθρώπου. Μέ ἄλλα λόγια, εἶσαι ἡ καλύτερη εἰσαγωγή στήν Χριστολογία τῆς Χαλκηδόνος (Δ΄ Οἰκουμενική Σύνοδος). Εἶσαι ταυτόχρονα τόπος γήινος καί ὑπερουράνιος. Ὅποιος βιώσει σέ βάθος τήν πνευματικότητά σου, τίς ὑψιπετεῖς δυνατότητές σου, τήν ἔλλογη δομή σου (ἀνεπανάληπτη στήν ἱστορία τοῦ ἀνθρώπινου πνεύματος[1]), εἶναι δύσκολο νά μήν ἐπηρεαστεῖ θετικά, νά μήν προχωρήσει στήν ἀρετή, στήν σύνεση, στήν σωφροσύνη, ἀφοῦ χρειάζεται ἕνα εἶδος ἀσκητικῆς αὐτοπειθαρχίας καί συνάμα ἀκόρεστης ἐπιθυμίας γιά νά τό καταφέρει. Αὐτός ἀκριβῶς ὁ συνδυασμός ἀσκητικῆς καί ἐπιθυμίας εἶναι πού καθιστᾶ τήν πορεία αὐτή ἰσόβια.
Ἐσύ δέν εἶσαι πού ἔδωσες αὐτήν τήν δυνατότητα στόν “οὐρανοφάντορα” Μέγα Βασίλειο νά διατυπώσει τά ὑπέροχα ψήγματα χρυσοῦ τῆς Χάριτος πού διασώθηκαν μέχρι τίς μέρες μας; Οἱ εὐχές τῆς Θείας Λειτουργίας του εἶναι ἕνα οὐράνιο κέντημα: “..ὅς (Υἱός) ἐστιν εἰκών τῆς σῆς ἀγαθότητος, σφραγίς ἰσότυπος, ἐν ἑαυτῷ δεικνύς Σέ τόν Πατέρα, Λόγος ζῶν, Θεός ἀληθινός, ἡ πρό αἰώνων σοφία, ζωή, ἁγιασμός, δύναμις, τό φῶς τό ἀληθινόν· παρ’ οὗ τό Πνεῦμα τό Ἅγιον ἐξεφάνη, τό τῆς Ἀληθείας Πνεῦμα, τό τῆς υἱοθεσίας χάρισμα, ὁ ἀρραβών τῆς μελλούσης κληρονομίας, ἡ ἀπαρχή τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν, ἡ ζωοποιός δύναμις, ἡ πηγή τοῦ ἁγιασμοῦ”.
Ἀλλά ἐσύ ἐπίσης μπορεῖς νά ἐκφράσεις (πέρα ἀπό τά ἀόρατα καί οὐράνια) καί τά ἐπίγεια καί καθημερινά, μέ τρόπο ρωμαλέο καί μέ μιά ποικιλία συναισθημάτων καί διαβαθμίσεων, πού ἐλάχιστες γλῶσσες διαθέτουν. Ἀρκεῖ μόνον ὡς ἀπόδειξη τό γεγονός ὅτι παράγεις ὑψηλή ποίηση ἐδῶ καί 3000 χρόνια.
“Θέλω νά πιστεύω ὅτι...ἡ πολυαιώνια παρουσία τοῦ ἑλληνισμοῦ πάνω στά δῶθε ἤ ἐκεῖθε τοῦ Αἰγαίου χώματα ἔφτασε νά καθιερώσει μιάν ὀρθογραφία, ὅπου τό κάθε ὠμέγα, τό κάθε ὕψιλον, ἡ κάθε ὀξεία, ἡ κάθε ὑπογεγραμμένη, δέν εἶναι παρά ἕνας κολπίσκος, μιά κατωφέρεια, μιά κάθετη βράχου πάνω σέ μιά καμπύλη πρύμνας πλεούμενου, κυματιστοί ἀμπελῶνες, ὑπέρθυρα ἐκκλησιῶν, ἀσπράκια ἤ κοκκινάκια ἐδῶ ἤ ἐκεῖ, ἀπό περιστεριῶνες καί γλάστρες μέ γεράνια” (Ἐλύτης, Τά δημόσια καί τά ἰδιωτικά).
Ὄχι, δέν εἶσαι ἡ Χάρις, ὅμως εἶσαι ἕνα σπουδαιότατο σκεῦος τῆς Χάριτος, τό ὁποῖο πρόσφερε τά μέγιστα στήν διηνεκή ἀγωνία καί πάλη τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης.
“Λόγῳ ἀντιπαλαίει πᾶς λόγος. Τῷ δέ βίῳ τίς;” διερωτᾶται ὁ ἅγ. Γρηγόριος Παλαμᾶς, ἀνατρέποντας ὁλόκληρη τήν θλιβερή-σχολαστική γνωσιολογία τοῦ διαφωτισμοῦ, τήν ὁποία διεῖδε, αἰῶνες πρίν ἐμφανιστεῖ αὐτή, νά ἀναδύεται. Μέ ἄλλα λόγια, ὅταν ὁ ἴδιος ὁ νοηματέμφορος βίος, οἱ δημιουργικοί χυμοί καί καρποί, τό κάλλος καί συνάμα ἡ λιτή αὐστηρότητα τῆς πάλης μέ τό Νόημα ἀκτινοβολοῦν σεμνά καί ἀβίαστα, τότε ὄχι μόνον δέν χρειάζονται “ἐπιστημονικά” ἤ “λογικά” ἐπιχειρήματα, ἀλλά τά τελευταία αὐτά εἶναι παράταιρα ράκη πάνω σέ στόφα χειροποίητη καί ἀριστοτεχνική.
Τί νόημα ἔχουν αὐτές οἱ διαπιστώσεις σέ καιρούς πλημμυρίδας τῆς ἀγγλοσαξωνικῆς χρησιμοθηρίας-ἀτομισμοῦ-καταναλωτισμοῦ καί εἰδωλολατρίας τῆς τεχνικῆς; Τήν ἀπάντηση στούς καιρούς μας ἔδωσε ὁ Ἐλύτης: “παλεύουμε γιά ἕνα τίποτα, πού ὡστόσο εἶναι τό πᾶν”.
Ταπεινός συνδαιτημόνας στό συμπόσιό σου,
[1] Ὅπως ἀποδείχθηκε ἀπό σύγχρονες ἀμερικανικές ἔρευνες στό πεδίο τῆς νευρογλωσσολογίας (οἱ ὁποῖες συνδυάστηκαν μέ βάσεις λεξιλογικῶν δεδομένων) πού διήρκεσαν δεκαετίες (πχ. Ἐρευνητικό πρόγραμμα Περσεύς). Βεβαίως “ἔλλογη” δέν σημαίνει “ὀρθολογική” (rational), ἀναφέρεται στούς λόγους τῶν ὄντων.
Ο ζωγραφικός πίνακας που συμπληρώνει τη σελίδα ("Θερισμός", 1920-25) είναι έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη.
Ωραίος ο λυρισμός σας, πάτερ, επαινετή η αγάπη σας για τη γλώσσα μας με την υπερτρισχιλιετή ιστορία της, αλλά κάπου αναπαράγεται κάποιους ψευδοεπιστημονικούς μύθους, δηλαδή, όταν γράφετε για την “τήν ἔλλογη δομή …(ἀνεπανάληπτη στήν ἱστορία τοῦ ἀνθρώπινου πνεύματος)” και παραπέμπετε αόριστα σε “σύγχρονες ἀμερικανικές ἔρευνες στό πεδίο τῆς νευρογλωσσολογίας (οἱ ὁποῖες συνδυάστηκαν μέ βάσεις λεξιλογικῶν δεδομένων)”.
Αν ρωτήσετε ένα σοβαρό γλωσσολόγο, θα δείτε πως καμία γλώσσα δεν έχει έλλογη δομή διαφορετική από τις άλλες.
Πρόχειρα, δείτε το https://sarantakos.wordpress.com/2018/12/27/lampidona/, όπου αποδεικνύεται πως αυτός ο μύθος ξεκινά από τον Γεωργαλά, τον θεωρητικό της χούντας.
Είναι της μόδας σε κάποιους κύκλους τέτοιες θεωρίες, έχουν γίνει ιότροπες στο Διαδίκτυο, αλλ’ ας μην τις καταπίνουμε αμάσητες. Ας ρωτήσουμε και κανέναν ειδικό.
Πολύ ωραίο κείμενο Πάτερ Αθανάσιε. Εμπεριστατωμένο με επεξηγηματικά βαθύτερα νοήματα στην ιστορία της γλώσσας. Συγχαρητήρια και ευχαριστούμε που παραθέτετε τις σκέψεις σας!!!
Πάτερ, συνδαιτυμόνας με υ (συν- αρχ. δαιτυμών).
Αγαπητές/οί φίλοι & φίλες, πιστεύω ότι ο Theo θέτει έναν προβληματισμό που όντως χρειάζεται να τεθεί, και το κάνει αυτό πολύ εύστοχα.
Η γλώσσα είναι κεντρικό και θεμελιώδες στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης κι η ανάγκη ενός ανθρώπου να εκδηλώσει την αγάπη ή τον θαυμασμό του γι΄αυτό το εξαιρετικό χάρισμα είναι καθόλα σεβαστή, όμως αυτό δεν συνεπάγεται αυτομάτως ότι μπορούμε να βγάζουμε ασφαλή συμπεράσματα για τη γλώσσα (όπως και για πολλά άλλα παρόμοια ζητήματα) μόνο από τη δική μας αίσθηση και εμπειρία ως κάτοχοι και χρήστες της, χωρίς να συμβουλευόμαστε και τους ειδικούς, τους επιστήμονες και άλλους ερευνητές και εργάτες του λόγου που τη μελετούν.
Δεν μιλώ μόνο για την πολύ εύστοχη επισήμανση του Theo σχετικά με την έλλογη δομή, αλλά και για τις 100 εκατομμύρια λέξεις (δείτε σχετική συλλογή εξαιρετικά αξιόπιστων κειμένων εδώ: https://www.translatum.gr/forum/index.php?topic=745.0), για τα 3000 χρόνια (που είναι 3500, αν μιλάμε για τη γραπτή ελληνική γλώσσα) και, γενικότερα, πέρα από διάφορα τέτοια προβλήματα, για μια παρεξήγηση που υπάρχει διάχυτη στο κείμενο: ότι δηλαδή μία γλώσσα έχει μεγαλύτερη αξία από κάποιαν άλλη όταν σ’ αυτή έχουν γραφτεί ιδιαίτερα υψηλής αξίας / σημασίας / ομορφιάς κείμενα.
Πιστεύω ότι μόνο όφελος θα είχε ο γράφων, όπως και κάθε ενδιαφερόμενος, αν αναζητήσει και μελετήσει τις σχετικές επιστημονικές απόψεις, οι οποίες με νηφαλιότητα δείχνουν πως όλες οι γλώσσες είναι θαυμαστά δημιουργήματα ενός κοινού στους ανθρώπους νοητικού εξοπλισμού, καθεμιά ανεπανάληπτη και ξεχωριστή, με τη δική της θαυμαστή πολυπλοκότητα και λειτουργικότητα, με τον δικό της παιγνιώδη και ενδιαφέροντα χαρακτήρα, με τα δικά της χαρίσματα.
Αν κάνουμε την παραπάνω διαπίστωση, παύουμε να συγχέουμε τον γραμματειακό πλούτο μιας γλώσσας με την αξία της καθεαυτήν, αξία που δεν μπορεί να μπει σε σύγκριση με την αξία κάποιας άλλης γλώσσας, γιατί όλες οι ανθρώπινες (φυσικές) γλώσσες είναι συστήματα θεμελιωδώς διαφορετικά, ασύμμετρα.
Όλα αυτά λέγονται χωρίς καμία διάθεση διδακτισμού, «διόρθωσης» ή μομφής, αλλά φιλικά και με πολύ σεβασμό και αγάπη, με την ελπίδα να συμβάλουν στη συζήτηση και στην πληρέστερη κατανόηση του εν λόγω θέματος. Να είστε καλά!