Είναι γεγονός ότι στις μέρες μας, παρά το υψηλότερο, υποτίθεται, μορφωτικό μας επίπεδο, η ευπιστία (το να πιστεύουμε άκριτα οτιδήποτε βλέπουμε ή ακούμε από τα ΜΜΕ) βρίσκεται στο ζενίθ. Σύμφωνα με τον Ψυχολόγο Lee Rossi, οι άνθρωποι συνήθως ρέπουν προς τον λεγόμενο «αφελή ρεαλισμό» (naive realism), δηλ. την ιδέα ότι διαθέτουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τον κόσμο γύρω τους, έτσι όπως αυτός πραγματικά είναι.
Εντούτοις, η τεχνοκρατική, εκκοσμικευμένη, ορθολογιστική και θετικιστική αυτή εποχή μας φαίνεται ότι τρέφεται με χυδαιότερα είδωλα από ό,τι οι «απολίτιστοι» πρόγονοί μας, όπως και με χειρότερους μύθους και προκαταλήψεις (δεισιδαιμονίες). Μάλιστα δε, κατά τους P. Kowalski και A. Taylorii, οι έφηβοι επηρεάζονται πολύ περισσότερο από αυτές. Τέτοια υλικά είδωλα και «διανοητικούς μύθους» (mind myths), με προέλευση αστική, που αγκαλιάζουν όλα σχεδόν τα πεδία τού επιστητού, μπορούμε να βρούμε άφθονα. Από τα ακριβά και πολυτελή αυτοκίνητα, τα κρις-κραφτ, τις βίλες, τα ταξίδια, τους επιστημονισμούς και τα ινδάλματα «γεροντάδων», ποδοσφαιριστών και τραγουδιστών μέχρι τις πίστεις στην Αστρολογία, στους Εξωγήινους κ.λπ.
Ιδιαίτερα, όσο αφορά στους μύθους, που σχετίζονται με την ανθρώπινη συμπεριφορά, ακούμε σχεδόν καθημερινά από διαφόρους ειδικούς ή μη να επαναλαμβάνουν ως επιστημονικά αξιώματα (θέσφατα) σε διάφορα επιστημονικοφανή τηλεοπτικά panels ότι, για παράδειγμα:
- οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν μόνο το 10% της ικανότητας του εγκεφάλου τους.
- υφίσταται ισχυρή επιστημονική τεκμηρίωση για την ύπαρξη της εξω-αισθητήριας αντίληψης.
- είναι σχεδόν πάντοτε καλύτερα να εκδηλώνουμε άμεσα το θυμό μας παρά να τον κρατάμε μέσα μας.
- στις διαπροσωπικές σχέσεις οι αντίθετοι χαρακτήρες έλκονται μεταξύ τους.
- η υψηλή αυτοεκτίμηση είναι αναγκαία για μια καλή ψυχολογική προσαρμογή.
- τα παιδιά που κακοποιήθηκαν κατά την παιδική τους ηλικία, γίνονται συνήθως, όταν μεγαλώσουν, εγκληματίες.
- οι σχιζοφρενείς έχουν πολλαπλές προσωπικότητες κ.λπ.
Όλα αυτά γίνονται οι «χρυσοί μόσχοι» (φετίχ) τού σύγχρονου ανθρώπου, που μάταια πασχίζει μέσα ακριβώς από αυτά να βρει νόημα στη ζωή του. Πρόκειται στην πραγματικότητα για παρανοήσεις, που αναφέρονται στη Φυσική (βλ. π.χ. αέναη κίνηση), τη Βιολογία (βλ. π.χ. μετεμψύχωση, μοδάτες δίαιτες), την Ιστορία (βλ. π.χ. διάψευση του εβραϊκού ολοκαυτώματος)v, τη Θεολογία, την Κοινωνιολογία, την Ψυχολογία κ.ο.κ. Ο Μ. Βασίλειος σημειώνει χαρακτηριστικά: «Πᾶς δέ ὁ φιλήδονος, ᾧπερ ἄν ᾗ δεδουλωμένος τῶν ἀπηγορευμένων, τοῦτο θεοποιήσας, οἷον εἴδωλόν τι ἔχει ἐν ναῷ βεβήλῳ, τῇ ἑαυτοῦ καρδίᾳ, καθιδρυμένον, ἀεί συνών αὐτῷ διά τῆς φαντασίας καί τάς εἰκόνας τοῦ ἐπιθυμητοῦ ἐν ἑαυτῷ περιφέρων»vi. Η λειτουργία τού μύθου είναι ψυχολογικά αναγκαία, ωστόσο, όταν αυτή αυτονομείται, τότε ο μύθος μεταβάλλεται σε ένα (νοητικό) είδωλο (ειδωλοποίηση), που κατ-αναγκάζει για ολοκληρωτική υποταγή και λατρεία.
Αν, εν ολίγοις, θελήσουμε να διερευνήσουμε τα αίτια γέννησης και διάδοσης αυτών των σύγχρονων μύθων, θα διαπιστώσουμε ότι αυτοί, αν και ξεκινούν βασικά από κάποιες, τυχαίες (βλ. πολιτισμικά στερεότυπα) ή και σκόπιμες, διαστρεβλώσεις (βλ. ιδεολογήματα) και (επιστημονικές) παρεξηγήσεις (βλ. ψευδοεπιστήμη), ικανοποιούν ορισμένες ψυχοπνευματικές ανάγκες. Για παράδειγμα, η πολύ διαδεδομένη πίστη ότι η Αστρολογία μπορεί να προβλέψει το μέλλον, παρέχει στους ανθρώπους την αίσθηση ενός ελέγχου πάνω σε ανεξέλεγκτα γεγονότα τής ζωής τους. Επιπλέον, οι λαϊκές παρανοήσεις σχετικά με τις εξω-σωματικές εμπειρίες και τα παραφυσικά φαινόμενα συμβάλλουν στην ικανοποίηση βαθιά ριζωμένων αναγκών των ατόμων για θαύμα και τρόμο.
Στα πλαίσια μιας ορθόδοξης χριστιανικής Θεραπευτικής θα επισημαίναμε το αφελές και υποκατεστημένο ψυχολογικά τής όλης αυτής ως άνω υπόθεσης, το εσφαλμένο τής «λατρείας» τής κτίσης έναντι τού Κτίσαντα (Ρωμ. 1, 25), το επικίνδυνο της προσκόλλησης του νου σε υλικά ή νοητικάviii «είδωλα» (πραγματοφιλία και πραγμοποίηση), το φίλαυτο και ανάλγητο έναντι των συνανθρώπων (κοινωνίας) background μιας τέτοιας τακτικής και, εν τέλει, το μάταιο της ανεύρεσης αληθινού νοήματος ζωής μέσω παρόμοιων διαδικασιών.
Με τη βοήθεια της (αυτο)κριτικής αυτογνωσίας, την αναζήτηση ενίσχυσης από τον Θεό και την εμπέδωση σύμπασας της χριστιανικής (ηθικής) διδασκαλίας τέτοιοι μύθοι και είδωλα είναι δυνατό να διαλυθούν και ο άνθρωπος να αποβεί ώριμη πνευματική προσωπικότητα, όπως αρχικά πλάστηκε <κατ’ εικόνα> τού Δημιουργού του.


