«Η κατάρρευση της Αυτοκρατορίας. Το Βυζαντινό Μάθημα»

21
1290

Την ιδέα της ταινίας «Η κατάρρευση της Αυτοκρατορίας. Το Βυζαντινό Μάθημα», την συνέλαβε ο Ηγούμενος της Ι.Μ. Σρέτενσκυ (Εισοδίων), Μόσχα, Αρχιμανδρίτης Τύχων (50), που είναι ταυτόχρονα ο σεναριογράφος, σκηνοθέτης και αφηγητής της ταινίας. Ο π. Τύχων είναι ένας προβεβλημένος κληρικός της Ρωσικής Εκκλησίας, που ανασυγκρότησε την Μονή Σρέτενσκυ και λέγεται ότι είναι ο πνευματικός του Β. Πούτιν.

Το γύρισμα της ταινίας χρηματοδοτήθηκε το 2007 από το Κρατικό κανάλι «Rossija», όπως και η γνωστή για την επιτυχία της ταινία «ΤΟ ΝΗΣΙ».

Ντοκυμαντέρ - Η κατάρρευση της αυτοκρατορίας. Το Βυζαντινό μάθημα from p-andr on Vimeo.

"κατεβάστε" εδώ με δεξί "κλίκ" & save as

Αντί για άλλη εισαγωγή στη ταινία παραθέτουμε σε μετάφραση μέρος σχολίου του Alexandr Krutov, Προέδρου του Διεθνούς Ιδρύματος Σλαβικών Γραμμάτων & Πολιτισμού και αρχισυντάκτη του περιοδικού «Rousskii Dom» (Ρωσικός Οίκος), πού εκφράζει την θετική απήχηση που είχε η ταινία σε ευρεία στρώματα του κοινού στη Ρωσία και γράφει:
«Ήδη για δεύτερη εβδομάδα δεν ησυχάζουν τα πάθη γύρο από την ταινία «Η καταρρευση της Αυτοκρατορίας. Το Βυζαντινό Μάθημα». Τι ήταν αυτό που ανάγκασε τους κριτικούς ξανά και ξανά να μιλάνε για την ταινία? Γιατί προκάλεσε αφενός τέτοιον θυελλώδη ενθουσιασμό και αφετέρου την έντονη κριτική, που έφτανε μέχρι προσβλητικών εκδηλώσεων?
Γεγονός είναι, ότι είχαμε πολύ καιρό να δούμε στις οθόνες της τηλεόρασης μια ταινία, που θα ανάγκαζε τους τηλεθεατές να αναρωτηθούν: τι είναι τέλος πάντων ο άνθρωπος? Για ποιόν λόγο τον έστειλε ο Θεός στη γη? Τι είναι η αιωνιότητα? Και σήμερα επί τέλους είδαμε την άποψη ενός Ορθοδόξου για τον Κόσμο και την Ιστορία.
Δεν είδαμε ένα σίριαλ η ένα βίντεο-κλιπ, αλλά μία ολοκληρωμένη άποψη, που μας παρουσιάζει μία σαφή ιδέα, μία σαφή άποψη της εικόνας του κόσμου από έναν Ορθόδοξο άνθρωπο.
Ονομάστε μου άλλη μια ταινία που να έχει προκαλέσει τόση συγκίνηση, κραυγές, ενθουσιασμό, κακόπιστη και πρόστυχη κριτική, υστερικό σκάλισμα μέχρι και στις μικρολεπτομέρειες. Ίσως «ΤΟ ΝΗΣΙ» του Παύλου Λουγγίν.  Αλλά εκείνο ήταν μια καλλιτεχνική ταινία και όχι ντοκιμαντέρ.
Το θεωρώ θετικό ότι τώρα μετά την κυκλοφορία της ταινίας του π. Τύχvωνα, μπορούμε όχι απλώς να συζητάμε για ορθόδοξη δημοσιογραφία, διότι έχουμε μπροστά μας μια κορυφαία ορθόδοξη δημοσιογραφία.
Έχει σημασία ότι το δημιούργημα δεν είναι ενός κοσμικού δημοσιογράφου, αλλά ενός μοναχού, που έδειξε σαφέστατα ότι υπάρχει μια Ορθόδοξη θεώρηση του κόσμου, όταν η εικόνα παρουσιάζεται στο σύνολό της και όχι κατά ξεχωριστές εποχές, δηλ. όταν την Ιστορία την εξετάζουμε σαν μια ενιαία σύνδεση εποχών, σαν ένα ενιαίο σύνολο».

Μετάφραση Κ. Μεϊχανετζίδη από τη ιστοσελίδα www.pravoslavie.ru

πηγή: vizantia.info/docs/74.htm

 

Μαθήματα από το Βυζάντιο”  Πηγή: The Economist, επιμέλεια, Δημήτρης Θωμάς - 15/02/2008

Μιλώντας στο προσωπικό του για την επέτειο των 90 ετών από την ίδρυση των σοβιετικών μυστικών υπηρεσιών, ο Νικολάϊ Πατρούσεβ, επικεφαλής της ρωσική υπηρεσίας πληροφοριών FSB, έκανε έναν ιστορικό αντιπερισπασμό.

“Αυτοί που μελετούν την ιστορία γνωρίζουν ότι οι μυστικές υπηρεσίες υπήρχαν και πριν από τη Σοβιετική Ένωση”.

“H Σοφία Παλαιολόγου, παντρεύτηκε τον Ιβάν τον Γ, και καθώς ήταν ανιψιά του Αυτοκράτορα του Βυζαντίου, έδινε εξαιρετική σημασία σε ζητήματα ασφαλείας”.

Λίγοι από τους ακροατές του κατάλαβαν τι ακριβώς εννοούσε.

Διχασμένη η Σερβία

Το μυστήριο λύθηκε μερικές εβδομάδες αργότερα, όταν η ρωσική κρατική τηλεόραση μετέδωσε μια ταινία, με τίτλο, “ H καταστροφή της Αυτοκρατορίας: Ένα Μάθημα από το Βυζάντιο”.

H ταινία αποδείχθηκε τόσο δημοφιλής που επαναλήφθηκε με την προσθήκη τηλεοπτικής συζήτησης, που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, η Ρωσία μπορεί να υπάρξει στο μέλλον μόνον ως ορθόδοξη χριστιανική Αυτοκρατορία.

Ο συγγραφέας και αφηγητής της ταινίας, είναι ο ιερέας Πατέρας Τιχόν Σεβκούνοβ, επίσημος εξομολογητής του προέδρου της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν.

Τις τελευταίες εβδομάδες η ταινία αυτή έχει μετατραπεί στην πιο πολυσυζητημένη ταινία της πρόσφατης ιστορίας.

Οι ηγέτες της Ρωσίας συχνά αναφέρονται στην ιστορία για να τεκμηριώσουν την ορθότητα των πράξεων τους. Ο πρόεδρος Πούτιν από την αρχή της προεδρίας του επιβεβαίωσε το έντονο ενδιαφέρον του για την ιστορία, όταν αποκατέστησε τον ύμνο της εποχής του Στάλιν, ως εθνικό ύμνο της Ρωσίας.

Το 2007 προώθησε ένα σχολικό βιβλίο που χαρακτήριζε την περίοδο Στάλιν ως αναγκάιο κακό. Όταν οι πρώην σοβιετικές δημοκρατίες αναφέρονται στις “σοβιετικές βαρβαρότητες”, η ρωσική κυβέρνηση κάνει λόγο για “παραχάραξη της Ιστορίας”.

Πριν από λίγες ημέρες σε μυστική σύσκεψη στο ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών συζητήθηκε το ζήτημα της “αντιματώπισης του προβλήματος της παραχάραξης της ρωσικής ιστορίας ως ζήτημα μεγάλης εθνικής σημασίας”.

Στο μυαλό και τη γλώσσα των ανθρώπων που κυβερνούν σήμερα τη Ρωσία, η Ιστορία είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο.

Η προβολή της ταινίας έγινε στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής.

Στην ταινία ο Πατέρας Τιχόν ταξιδεύει με πλήρη ιερατική περιβολή από την χιονισμένη Κωνσταντινούπολη ως τη Βενετία, και τονίζει ότι η Δύση “θρέφει γεννετικό μίσος για το Βυζάντιο και την πνευματική του κληρονόμο που είναι η Ρωσία”.

Σύμφωνα με την ρωσική ταινία, η πλούσια και πολιτισμένη πρωτεύουσα του Βυζαντίου, η Κωνσταντινούπολη, ήταν το αντικείμενο του φθόνου των “επιθετικών βαρβάρων της Δύσης”, που την λεηλάτησαν κατά τη διάρκεια της 4ης Σταυροφορίας του 1204.

Ο Πατέρας Τιχόν λέει ότι “ο μοντέρνος καπιταλισμός χτίστηκε πάνω στη λεηλασία του Βυζαντίου και την τοκογλυφία των Εβραίων”.

“To πρώτο λάθος του Βυζαντίου ήταν ότι εμπιστεύθηκε τη Δύση”. Στην ταινία η Δύση παρομοιάζεται με κοντόχοντρο άνθρωπο που φορά μια βενετική μάσκα με μακρυά μύτη.

“Το Βυζάντιο παρέδωσε τομείς - κλειδιά της οικονομίας, όπως το εμπόριο και η συλλογή δασμών, σε δυτικούς επιχειρηματίες και άπληστους ευγενείς”.

Χρησιμοποιώντας έναν όρο που είναι αντιληπτός στη σημερινή Ρωσία, ο Πατέρας Τιχόν αναφέρει την ύπαρξη ενός “Ταμείου οικονομικής σταθερότητας”, μιλώντας για τα επιτεύγματα του βυζαντινού Αυτοκράτορα Βασιλείου του 2ου, νονού και πνευματικού πατέρα του Πρίγκηπα Βλαδίμηρου της Ρωσίας, που κατέπνιξε όλες τις αποσχιστικές τάσεις στη ρωσική αυτοκρατορία και έκλεισε πολλούς από του ευγενείς στη φυλακή.

Όμως μπορεί ένας ισχυρός αυτοκράτορας να έχει ένα αδύναμο διάδοχο.

Η ταινία έγινε πριν ο πρόεδρος Πούτιν επιλέξει τον Ντμίτρι Μεντβέντεφ ως διάδοχο του για το προεδρικό χρίσμα, για τις εκλογές που θα γίνουν στις 2 Μαρτίου.

Το νόημα της ταινίας είναι ολοφάνερο και δεν μπορεί, παρά να μεταφερθεί με ευθύτητα στους Ρώσους. “Το Βυζάντιο, αντί να παραμείνει πιστό στις αξίες του, προσπάθησε να εκσυγχρονιστεί, όπως απαιτούσε η Δύση, με αποτέλεσμα να πληρώσει το τίμημα.

“To δυστύχημα είναι η εισαγωγή ατομιστικών ιδεών, που κατέστρεψαν τις αξίες του Βυζαντίου, με αποτέλεσμα ο λαός να χάσει την πίστη στη ηγεσία του”.

O Σεργκέϊ Ιβανόφ, ο διασημότερες ρώσος μελετητής του Βυζαντίου, ότι η ταινία “συμπηκνώνει χίλια χρόνια ιστορίας του Βυζαντίου και μεταφέρει τα συμπεράσματα της στη σημερινή Ρωσία. Η ταινία δεν αναφέρεται ιδιαίτερα στην πραγματική ιστορία του Βυζαντίου. Ούτε η ιστορία, ούτε η Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη είναι το πραγματικό αντικείμενο της ταινίας.

“Η απουσία μιας νέας ιδεολογίας στη Ρωσία μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, οδηγεί την ρωσική κυβέρνηση σε σφετερισμό της ιστορίας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ώστε να δικαιολογήσει την ξενοφοβική και αντιδυτική πολιτική της”, σχολιάζει αναλυτής στο περιοδικό Economist.

H ταινία μεταδίδει επίσης ένα μήνυμα προς τον πρόεδρο Πούτιν: “Μην εμπιστεύεσαι τη Δύση, γατζώσου στην εξουσία και ακολούθησε πολιτική απομόνωσης της χώρας”.

O Πατέρας Τιχόν αλλά και η ρωσική κρατική τηλεόραση δεν ενδιαφέρεται για το ότι η ρωσική Αυτοκρατορία κέρδισε περισσότερα κάνοντας άνοιγμα στη Δύση, παρά ότι ακολούθησε πολιτική απομονωτισμού, γράφει το περιοδικό Economist.

“To Βυζάντιο ήταν η πηγή της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης για τη Ρωσία, αλλά ελάχιστοι Τσάροι θεωρούσαν το Βυζάντιο ως το ιδανικό πολιτικό μοντέλο”.

Γι αυτό και αποκάλεσαν τη Μόσχα, Τρίτη Ρώμη και όχι δεύτερη Κωνσταντινούπολη.

“O Στάλιν αναζωωγόνησε τις σπουδές για το Βυζάντιο, μαζί με την ιδέα του Ιμπεριαλισμού”, τονίζει ο Πατέρας Τιχόν.

“Ο Στάλιν γνώριζε από που να αντλήσει μαθήματα και ιστορικά παραδείγματα”.

H παραχάραξη της ιστορίας, μπορεί όμως να οδηγήσει σε επανάληψη κάποιων από τις τραγωδίες του 20ου αιώνα.

πηγή :http://www.skai.gr/master_story.php?id=73741

 


21 Σχόλια

  1. Ο Ελληνισμός απο αρχαιοτάτων χρόνων διώκεται και θα διώκεται αν εμεις δεν αυτοπροστευθούμαι. Αλλοι ¨φίλοι ¨ μας γείτονες και μακρινοί , φθονούν και ζηλευον τον πολιτισμο μας και την ιστορία μας και προσπαθούν να μας εξοντώσουν με διάφορα τερτύπια και παρεμβάσεις. Ας προσέξομαι , οι σημερεινοί καιροί πολλά κρύβουν..

  2. Μάλλον ο π. Τύχωνας ήθελε να μιλήσει για την κατάρρευση της Σοβιετίας παρά του Βυζαντίου. Διότι ιστορικά η ανάλυσή του δεν στέκει.

    Εντυπωσιακός πάντως και προκλητικός ο ανθελληνισμός του με παράλληλο το κανάκεμα των πρώην δορυφόρων της ΕΣΣΔ (Σέρβων, Βούλγαρων), για τους οποίους δεν βρίσκει να πει παρά ότι “παρασύρθηκαν”.

    Φληνάφημα κανονικό, κατάλληλο μόνο για το Υπουργείο Προπαγάνδας του Πούτιν…

    Λυπηρότατο.

  3. [quote name=”Ιστορικός”]Μάλλον ο π. Τύχωνας ήθελε να μιλήσει για την κατάρρευση της Σοβιετίας παρά του Βυζαντίου. Διότι ιστορικά η ανάλυσή του δεν στέκει.

    Εντυπωσιακός πάντως και προκλητικός ο ανθελληνισμός του με παράλληλο το κανάκεμα των πρώην δορυφόρων της ΕΣΣΔ (Σέρβων, Βούλγαρων), για τους οποίους δεν βρίσκει να πει παρά ότι "παρασύρθηκαν".

    Φληνάφημα κανονικό, κατάλληλο μόνο για το Υπουργείο Προπαγάνδας του Πούτιν…

    Λυπηρότατο.[/quote]

    Είναι σαν να ακούω τα όσα έσουραν στον π. Τύχωνα οι ρώσοι “νεοφιλελεύθεροι” και δυτικόδουλοι, εχθροί κάθε έννοιας πατρίδας, παράδοσης και των αξιών που προκύπτουν από αυτές. Και μία διευκρίνηση: ο π. Τύχων και φιλέλλην και ελληνικής, μάλιστα ποντιακής καταγωγής είναι.

  4. Κι εγώ, ΚΜΕΙ, είναι σαν ν’ ακούω στις μομφές σου το υπουργείο προπαγάνδας του Πούτιν , Έτσι όμως δεν βρίσκουμε άκρη. Οπότε ρωτάω στα γρήγορα:

    1.Είναι σοβαρή μια ανάλυση της κατάρρευσης του Βυζαντίου, που δεν έχει π.χ. καμιά αναφορά στην ήττα του Μαντζικέρτ, μετά την οποία χάθηκε η Μικρασία κι έτσι αναγκάστηκαν οι Βυζαντινοί να στραφούν στη στρατολόγηση μισθοφόρων και στην παραχώρηση προνομίων στους Δυτικούς εμπόρους;

    2. Είναι φιλέλληνας (ή έστω απλά ουδέτερος μελετητής) κάποιος που, αναλύοντας την κατάρρευση του Βυζαντίου, αποδίδει ως ένα σημαντικό αίτιό της μια υποτιθέμενη … εθνικιστική παραφροσύνη μεγαλείου στους Έλληνες με μόνο του επιχείρημα ότι υιοθέτησαν ξανά αυτό το όνομα και αποσιωπώντας ότι αυτό συνέβη όταν το Βυζάντιο είχε ήδη καταρρεύσει και αποσυντεθεί;

    3. Είναι ιστορική αλήθεια ότι οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι … παρασύρθηκαν απλώς από τους Δυτικούς και ότι οι δικές τους εθνικιστικές παρεκτροπές ήταν … δευτερογενείς, με πρωτογενή αιτία την υποτιθέμενη εθνικιστική παρεκτροπή των Ελλήνων;
    Απάντησέ μου σε αυτά και μετά βλέπουμε ποιός αναπαράγει φούμαρα και τίνων.

  5. [quote name=”Ιστορικός”]Κι εγώ, ΚΜΕΙ, είναι σαν ν’ ακούω στις μομφές σου το υπουργείο προπαγάνδας του Πούτιν , Έτσι όμως δεν βρίσκουμε άκρη. Οπότε ρωτάω στα γρήγορα:

    1.Είναι σοβαρή μια ανάλυση της κατάρρευσης του Βυζαντίου, που δεν έχει π.χ. καμιά αναφορά στην ήττα του Μαντζικέρτ, μετά την οποία χάθηκε η Μικρασία κι έτσι αναγκάστηκαν οι Βυζαντινοί να στραφούν στη στρατολόγηση μισθοφόρων και στην παραχώρηση προνομίων στους Δυτικούς εμπόρους;

    2. Είναι φιλέλληνας (ή έστω απλά ουδέτερος μελετητής) κάποιος που, αναλύοντας την κατάρρευση του Βυζαντίου, αποδίδει ως ένα σημαντικό αίτιό της μια υποτιθέμενη … εθνικιστική παραφροσύνη μεγαλείου στους Έλληνες με μόνο του επιχείρημα ότι υιοθέτησαν ξανά αυτό το όνομα και αποσιωπώντας ότι αυτό συνέβη όταν το Βυζάντιο είχε ήδη καταρρεύσει και αποσυντεθεί;

    3. Είναι ιστορική αλήθεια ότι οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι … παρασύρθηκαν απλώς από τους Δυτικούς και ότι οι δικές τους εθνικιστικές παρεκτροπές ήταν … δευτερογενείς, με πρωτογενή αιτία την υποτιθέμενη εθνικιστική παρεκτροπή των Ελλήνων;
    Απάντησέ μου σε αυτά και μετά βλέπουμε ποιός αναπαράγει φούμαρα και τίνων.

    [/quote] Αντί δικής μου απάντησης – ιστορικός δεν είμαι – δες με προσοχή όμως το βίντεο της παρουσίασης της ταινίας που έχει αναρτήσει το antifono.gr και ίσως φωτισθείς, που αμφιβάλλω – το ύφος σου προδίδει μάλλον έναν παντογνώστη (κοινώς ξερόλα). Και τον Πούτιν άφησέ των ήσυχο – θα τον βλέπεις καμιά 15ετία τουλάχιστον ακόμα.

  6. Ανώνυμε,

    προφανώς δεν μπορείς να απαντήσεις ευθέως στα απλούστατα ερωτήματά μου, τα οποία αφορούν σε ιστορικά γεγονότα – και όχι σε ιδεοληψίες – που, άλλωστε, τα γνωρίζει το οποιοδήποτε γυμνασιόπαιδο.

    Εύχομαι υγεία και σε χαιρετώ.

  7. Εξαιρετικό παράδειγμα για το πως μπορεί κάποιος να διαστρεβλώσει την ιστορία και να την χρησιμοποιήσει ως προπαγάνδα για εσωτερική και όχι μόνο κατανάλωση.

  8. Ακριβώς Νίκο.
    Γίνεται ιστορική ανάλυση, άλλωστε, χωρίς καμμιά χρονολογική σύνδεση των γεγονότων;
    Θλιβερό να γίνεται δεκτή μετά βαΐων και κλάδων…

  9. Το ντοκιμαντέρ του αρχιμανδρίτη Τύχονος είναι ένα δείγμα της εξαίρετης κινηματογραφικής παράδοσης που υπάρχει στην Ρωσία. Από όσες εικόνες και παραστάσεις για την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (Βυζάντιο) έχω δει, καμία δεν έχει την κομψότητα αυτής της κινηματογραφικής παρουσίασης. Θα έλεγα ότι χρησιμοποιούνται εικόνες και στοιχεία που μόνο στην κλασσική ελληνική αρχαιότητα θα μπορούσαν να αναχθούν. Δείχνει βεβαία και προβάλλει τα πράγματα από την ρωσική-σλαβική σκοπιά και υπηρετεί την άποψη ότι συνεχιστής της βυζαντινής αυτοκρατορίας μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους τούρκους είναι η Ρωσία. Προσπαθεί να δικαιολογήσει τις σλαβικές επιδρομές ως αποτέλεσμα της δημιουργίας εθνικιστικών κινημάτων και της προσπάθειας του ελληνικού εθνικισμού να επιβληθεί στις υπόλοιπες εθνότητες. Θεώρει ότι η ανάφλεξη των εθνικιστικών κινημάτων μέσα στο Βυζάντιο υποδαυλίστηκε από την «κακή» Δύση. Φτάνει μάλιστα και στο απόγειο του επιχειρηματολογικού μετεωρισμού ισχυριζόμενο ότι για τον λόγο αυτόν εφευρέθηκε η Αναγέννηση που αναβίβασε για τον σκοπό αυτόν τους αρχαίους Έλληνες σε τέτοια περίοπτη θέση, ώστε να προξενήσει ηγεμονικές τάσεις σε αυτούς που θεωρούσαν εαυτούς απογόνους τους (πρόσεξε σχετικό σχόλιο για τον Γεώργιο Γεμιστό (Πλήθωνα)).
    Μιλάει επίσης για μια ενορχηστρωμένη κατασυκοφάντηση από την Δύση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ως ενός διεφθαρμένου κράτους, στην συνεχεία όμως το ίδιο το ντοκιμαντέρ αναφέρει συγκεκριμένες περιπτώσεις διαφθοράς τιμαριωτικού τύπου, που δείχνει σαφώς ότι οι ολιγάρχες της εποχής ήταν αυτοί που συνέβαλαν αποφασιστικά στην κατάλυση της αυτοκρατορίας, το ντοκιμαντέρ φροντίζει μάλιστα επιμελώς να μην κάνει καμία αναφορά στην συμβολή του κλήρου σ’ αυτήν την κατάλυση.
    Μας δίνει πάντως μια εικόνα για το μέγεθος και την ποιότητα του πλούτου που καταληστεύτηκε από την Δύση μετά την πρώτη Άλωση. Εντυπωσιακό είναι ότι το πιστωτικό σύστημα της Δύσης και των Εβραίων δημιουργήθηκαν με τον κλεμμένο πλούτο του βυζάντιου. Για τους ρώσους / σλάβους ισχυρίζεται ότι αυτό που πήραν από το βυζάντιο δεν ήταν ο υλικός πλούτος αλλά ο θεός των βυζαντινών.
    Υ.Γ.
    Το ντοκιμαντέρ προτείνει και ένα όραμα γεννημένο από το φαντασιακό της κοινωνίας (συλλογικότητας) που εκπροσωπεί ο δημιουργός του: Την ίδρυση ενός πανορθόδοξου πολυεθνικού αυτοκρατορικού κράτους, εξυπακούεται μοναρχικού τύπου υπό την ηγεσία της Ρωσίας.
    Κάτι που πρέπει να τονισθεί είναι ότι πουθενά μα πουθενά δεν γίνεται αναφορά σε κανενός είδους δημοκρατικό θεσμό. Πως άλλωστε θα ήταν αυτό δυνατό όταν ο λόγος γίνεται για το βυζάντιο και αυτός που τον κάνει είναι ένας εκπρόσωπος του ιερατείου; ένας δούλος του θεού και κατά συνέπεια πιστός οπαδός της «ελέω θεού μοναρχίας»;;;
    Γιάννης Αλεξάκης

  10. ¨Επεται στις 15 του Φλεβάτη επίσκεψη του προθυπουργού στη Μόσχα.450 άρματα μάχης αν και έχουν έγκριση από το ΚΥΣΕΑ,δεν παραγγέλθηκαν ακόμη,αφήστε το κοίτασμα στο καστελόριζο.Τι θέλω να πω.Μήπως το ανήκουμε εις τη Δύση επιτέλους το αναθεωρήσουμε?
    θα μου πήτε ποιοι οι γώνοι και κλόνοι?Ποιο μάγκας είναι ο Τσάβες που κάνει εθνικοποήσεις?
    ΞΕΡΩ-ΞΕΡΩ πρέπει κανείς να γίνει εν προκειμένω πειραματόζωο της Ε.Ε,καλό παιδί και στην τελική ζαμπονάκι ΥΦΑΝΤΗΣ.

  11. Ενδιαφέρον βέβαια σαν ντοκιμαντέρ αλλά νομίζω προς την σκοπιά αυτών που ήθελαν να προβάλουν. Δε νομίζω πως είναι ιστορικό ή επιστημονικό το ντοκιμαντέρ, αλλά προκαλεί έναν έντονο προβληματισμό γι’ αυτό που θέλει να μας πει. Σίγουρα η πτώση της αυτοκρατορίας ακολούθησε την οδό του “κύκλου” που έκανε αφού υπήρξε για περισσότερα από χίλια χρόνια. Θα προτιμούσα όμως εάν θέλω να έχω μια αντικειμενική γνώση και άποψη να στηριχθώ στην Αρβελέρ με το έργο της ” Γιατί το Βυζάντιο”. Τώρα τα άλλα που λέγονται από μερικούς προκατειλημμένους φταίνε οι άρχοντες, φταίνε οι έμποροι, φταίνε οι παπάδες, φταίνε οι αυτοκράτορες και πόσοι άλλοι….εεε νομίζω ότι είναι από τα εύκολα και ακούραστα συμπεράσματα που συνήθως βγάζουν ορισμένοι.

  12. Οι ρώσσοι είναι διασκεδαστικά αξιολύπητοι.
    Συστηματικά επιλέγουν να σκλαβώνονται.
    Εύχομαι να ξυπνήσουν μία μέρα αλλά ελπίζω να αργήσουν !

  13. ΟΙΚΤΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ! Η ΓΝΩΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ “ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ” ΣΕ ΟΛΟ ΤΗΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΒΛΑΣΦΗΜΟ. ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΕΓΛΗΜΑΤΙΚΟ. ΔΕΝ ΑΞΙΖΕΙ ΚΑΝ ΝΑ ΤΟ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ. ΕΛΕΟΣ!

  14. Για κάποιες μεμψιμορίες που γράφτηκαν πιο πάνω
    Η σύγχρονη ιστοριογραφία και οι συνεπικορούσες δήθεν επιστήμες έχουν τις ρίζες τους τον 16ό αιώνα. Στήριξαν τους αστούς, τους αστικοφιλελεύθερους, τους φασιστές και στην συνέχεια τους μαρξιστές. Ανθρωπολογία, κοινωνιολογία, κτλ πολιτικό σκοπό είχαν και διαστρέβλωναν τα πάντα όπως συνεχίζουν εξάλλου να κάνουν. Ο Ρώσος μοναχός έδωσε ένα χρονικό από την ρωσική σκοπιά και το γεγονός ότι είπε ότι ήθελε να πει και παρέλειψε ότι ήθελε να παραλείψει είναι αδιάφορο.
    Μεμψιμορίες δεν πρέπει να υπάρχουν εδώ στην Ελλάδα όπου η μεγαλύτερη υπόθεση της ιστορίας της οποίας είμαστε αχθοφόροι-κληρονόμοι, κυριολεκτικά δολοφονείται στα ίδια τα ελληνικά πανεπιστήμια που στους αποδομηστές ιστοριογράφους μπροστά στους οποίους ο οποιοσδήποτε ρώσος μοναχός ειναι άκακο παιδάκι.
    Οι σύγχρονοι έλληνες μπορούν να εκφράζουν τέτοια παράπονα μόνο αν οι ίδιοι φρόντιζαν να γράψουν μαι πραγματική και γνήσια ιστορία της Ανατολικής Ρώμης που μεσουράνησε τον ανθρώπινο πολιτισμό, κάτι που μέχρι σήμερα παραμένει εν πολλοίς άγνωστο.
    Πειραιώτης

  15. Δεν χρειαζεται να πιανομαστε απο λεπτομεριες . Σιγουρα το ντοκυμαντερ εχει τα λαθη του και τις ανακριβειες του Σιγουρα και τις ελλειψεις του. Το ζουμι της υποθεσης ομως παραμενει. Η Δυση εκεινο το καιρο νυπτη τας χειρας της και γυρνα τη πλατη στο αποδεκατισμα της ανατολικης αυτοκρατοριας ενω εχει κερδισει τα μεγιστα σε υλικο πλουτο. Οι ιστορικοι των επομενων αιωνων οχι δεν απεκατεστισαν τη μνημη του “Βυζαντιου” αλλα το “πατησαν και στο κεφαλι”!
    Ευτυχως που σημερα πια δυτικοι ιστορικοι οπως η Τζουντη Χερριθ και ο Λαρς Μπραουνςγορθ κανουν αυτο που οι ελληνες ιστορικοι δεν εχουν κανει ακομη. (μονο η Αρβελερ και τα περισσοτερα στα γαλλικα).

    http://www.losttothewest.com/?p=120

    http://www.amazon.com/Lost-West-Forgotten-Byzantine-Civilization/dp/0307407969/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1289763158&sr=8-1ι

  16. Δεν ξέρω αν ο Τύχων είναι Φιλέλληνας ή όχι. Αυτό που βλέπω είναι μια παραγωγή πρώτης τάξεως για το αδίκημένο Βυζάντιο ακόμα και αν αυτό καλύπτει ιδεολογικά την σύγχρονη Ρωσία . Μακάρι να υπήρχε και μια αντίστοιχη Ελληνική παραγωγή που θα αφηγηθεί την ιστορία της Ρωμανίας και την συνέχεια της στην Τουρκοκρατία. Αυτό πιστεύω θα ήταν απίστευτα χρήσιμο.
    Ισως μας βοηθούσε να καταλάβουμε ότι δεν είμαστε έθνος ανάδελφο αλλά μόνοι μας γίναμε. Επίσης ίσως βοηθούσε στο να μην στεκόμαστε αμήχανα στις καρπαζιές που τρώμε από την εποχή του Φαλμεράγιερ εως σήμερα προσπαθώντας μονίμως να αποδείξουμε κάτι στους κηδεμόνες μας.

  17. Αντιφατικό σε πολλά σημεία, φέρνει την ιστορία εκεί που αυτός θέλει, δηλαδή στην εγωιστική άποψη ότι η Ρωσσία είναι η πνευματική κληρονόμος και όχι τόσοι άλλοι λαοί, ακυρώνει το βαρυσήμαντο ρόλο σπουδαίων λογίων προσωπικοτήτων όπως ο Πλήθων, ο Βησσαρίων και άλλοι και παραλείπει να πει το γιατί η Ρωσική αυτοκρατορία στην ακμή της δεν βοήθησε ποτέ τους Βυζαντινούς λαούς (Έλληνες,Αρμένιους,Σέρβους κλπ) που τόσες και τόσες φορές που επαναστάτησαν εναντίον των Τούρκων να αποκτήσουν την ελευθερία τους.
    Θα μπορούσε να στηρίξει την “ανατολική άποψη” καλλίτερα αλλά δεν το καταφέρνει διότι η αλήθεια σε πολλά σημεία εξοστρακίζεται.
    Ας ξαναπροσπαθήσει, δεν είναι κακό, αξίζει. 😀

  18. ..νομιζω οτι ολοι οι αυτοκρατορες του βυζαντιου ηταν ειδωλολατρες και μονο ο τελευταιος για ευνοητους λογους εγινε χριστιανος….(δεν εχω τιποτα με τους ειδωλολατρες, αντιθετα ειμαι μαζι τους…) ειναι σωστο αυτο που λεω??

  19. Οπως αφήνει να διαφανεί από την ταινία του π. Τύχωνα το βυζάντιο κατέρρευσε γιατί η διαφθορά στα ανωτατα κλιμακια είχε μεγαλώσει. Δηλ. το βυζαντιο κατέρρευσε όταν ο λαός εξετράπη της χριστιανικής οδού. Οταν δηλ. οι άνθρωποι σταματησαν την προσευχη και αρχισαν να σκέφτονται πονηρά. Αυτό ξεκινησε σιγα σιγα. Μετα την εικονομαχία (800 μχ) και ολοκληρωθηκε το 1204. Οταν πλεον είχαν σαπίσει όλα. Και βέβαια, αν ρωτήσετε μοναχούς θα πουν ότι το επιτίμιο γιαυτην την ανυπακοη το πληρώνουμε ως ελληνες ακομα: με 400 χρονια σκοταδι και ημιφως τα τελευταια 200. Κα8ως ειμαστε το μονο κρατος που η πρωτευουσα του ειναι ακόμα κατειλλημενη. Αλλα ευτυχως τελειωνει οπου ναναι αυτό και θα ξαναγίνουμε βυζάντιο.

    Αλλα πρωτα απολα πρεπει να καταλαβουμε ότι ειμαστε βυθισμενοι στο σκοταδι για να ελπιζουμε στο φως. Δεν μπορει όλοι να θελουμε να ´´παμε´´ με όλες αλλα θελουμε και την αδερφη μας να μην πηγαινει με τον ενα και με τον αλλο. Δηλ. το συνθημα: πορνεψτε ελευθερα. Η ότι αυτα ειναι των παπαδων, καλογερων δεν ειναι για μας… κτλ.

    Eτσι βλέπω την ιστορία. Μας αρεσουν οι αρχαιοι ελληνες. Πραγματι ηταν οτι πιο φωτεινο υπηρξε μετα τους προ χριστου εβραιους. Γιατι θαυμαζουμε τον πολιτισμό τους? Τι έμεινε να θυμομαστε απο αυτούς. Οι ναοι τους. Ότι ήταν στραμμένοι προς τα άνω. Όλη η ζωη τους ήταν μια αφιέρωση στους θεούς. Την πόλη την βγάλαν Αθήνα κτλ.

    Η ανατολικη ρωμ. αυτοκρατορία ήταν σπουδαία γιατι ηταν ορθόδοξη και αυτό φαινεται απο το ότι κρατησε 1000 χρονια. Οσα λεφτα και να ειχε ολα ηταν για τη δοξα του θεου. Γιαυτο τη ζηλευαν όλοι. Γιαυτο και οι ρωσοι είπαν: ελατε να μας καμετε χριστιανους, να ζουμε όπως εσεις. Ετσι να ζουμε και εμεις σήμερα.

    Η χαρις του Κυρίου ημων μεθημων. Αμην.

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ