Όταν εμφανίσθηκε το Νομοσχέδιο για την Εκπαίδευση και όσον αφορά το σκέλος του που, απρόσμενα και απροειδοποίητα, επιτίθεται στην Τριτοβάθμια Εκκλησιαστική Eκπαίδευση, δηλαδή στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (ΑΕΑ), η συντονισμένη αντίδραση πάντων, καθηγητών, φοιτητών, του πρυτανικού συμβουλίου των ΑΕΑ, καθώς και πολλών Ιεραρχών της Εκκλησίας, υποχρέωσε την Υπουργό να δηλώσει στο ESOS ότι αυτό που τελικά θα γίνει θα είναι αυτό που θέλει η Εκκλησία.
Το Νομοσχέδιο καταργεί άμεσα τις δύο ΑΕΑ, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων και θέτει τα θεμέλια για την κατάργηση των άλλων δύο, Αθηνών και Ηρακλείου, αποσπώντας τα δύο δεύτερα προγράμματά τους – έτσι, είτε ως μονοτμηματικές σχολές καταργούνται εντός ολίγου χρόνου λόγω των επιταγών της Μπολόνια, είτε καταργούνται ως αντισυνταγματικές, λόγω του ότι δεν θα μπορούν πλέον να φοιτούν κορίτσια σε αυτές.
Και η μεν ΔΙΣ του Απριλίου αποφάσισε να παραπέμψει το ζήτημα, λόγω της σοβαρότητάς του στην γενική Σύνοδο της Ιεραρχίας του Οκτωβρίου, η δε Υπουργός, αθετώντας πλήρως τα όσα είπε και αυτοδιαψευδόμενη, προχώρησε τάχιστα μή περιμένοντας κανέναν.
Όταν συνήλθε ξανά η ΔΙΣ τον Ιούνιο, δεν απεδέχθη το νομοσχέδιο όσον αφορά στις Ακαδημίες, και ζήτησε να διατηρηθεί τουλάχιστον η ΑΕΑ Θεσσαλονίκης, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, ολόκληρη η Ήπειρος, η Μακεδονία, και η Θράκη απομένουν χωρίς την κρατική Τριτοβάθμια Εκκλησιαστική εκπαίδευση, (την στιγμή μάλιστα που στο ΑΠΘ λειτουργεί Ισλαμικό Τμήμα και Σχολές Μουσουλμάνων ιεροδιδασκάλων στη Θράκη, όλα πληρωνόμενα από τον Έλληνα φορολογούμενο). Τα παραπάνω εστάλησαν ως επίσημη επιστολή της Συνόδου στην Υπουργό και το αίτημα υποστήριξαν, επιπλέον, με επιστολές τους στην Υπουργό, τριάντα σχεδόν Αρχιερείς από τις παραπάνω περιοχές.
Έτι περαιτέρω αυτοδιαψευδόμενη και με τρόπο βαθύτατα αυταρχικό και αντιδημοκρατικό η Υπουργός έρριξε στον κάλαθο των αχρήστων όλες τις παραπάνω επιστολές και, αγνοώντας προκλητικά την θέληση της απόλυτης πλειοψηφίας των Ιεραρχών της Εκκλησίας κατέθεσε το ληστρικό νομοσχέδιο προς δημόσια διαβούλευση, όχι μόνον χωρίς καμιάν αλλαγή, αλλά καθιστώντας το ακόμη πιό επιθετικό και άδικο, καθώς, όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, ακυρώνει τις σπουδές και τα πτυχία των υπερχιλίων πτυχιούχων των Προγραμμάτων Διαχείρησης και Συντήρησης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων, επιτρέποντάς τους να… ξαναρχίσουν τις σπουδές τους, με….κατατακτήριες μάλιστα εξετάσεις, σε παραπλήσιο Τμήμα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής!!!Επιπλέον, όλως παρανόμως, προβλέπει επιλεκτική μεταχείριση των διδασκόντων στις καταργούμενες ΑΕΑ, με αυτούς της Θεσσαλονίκης να καταβαραθρώνονται (είναι άραγε αυτό η εκδικητική απάντηση στο πάγκοινο αίτημα της Ιεράς Συνόδου να μην κλείσει η ΑΕΑ Θεσσαλονίκης;) Εξίσου παράνομα και επιθετικά, αντί να επιτρέπει στους υπάρχοντες φοιτητές να τελειώσουν τις σπουδές τους εκεί που τις άρχισαν, αναγκάζει δευτεροετείς και τριτοετείς φοιτητές να μετακινούνται πεντακόσια και οκτακόσια χιλιόμετρα μακριά για να συνεχίσουν, ενώ είναι παγκοίνως γνωστό πως οι χειμαζόμενες οικονομικά οικογένειες πίσω τους είχαν διαλέξει την πόλη των σπουδών των παιδιών τους με κριτήρια οικονομικής δυνατότητας. Γενικά , αυτό που εντυπωσιάζει στο ληστρικό αυτό νομοσχέδιο είναι η κακότητα και η προσβλητικότητα με την οποία αντιμετωπίζει διδάσκοντες και σπουδάζοντες στις ΑΕΑ, καθώς και η απευθείας προσβολή του κύρους της Ιεράς Συνόδου, καθώς και των δεκάδων επιπλέον Ιεραρχών που τολμούν να ζητήσουν τα εντελώς αυτονόητα.
Επειδή το αντιεκκλησιαστικό (και αντεθνικό) αυτό νομοσχέδιο ευρίσκεται μέχρι τις 14 Ιουλίου σε δημόσια διαβούλευση, μπορούμε ωστόσο ακόμη να αντιδράσουμε.
Θα θέλαμε να παρακαλέσουμε κάθε Χριστιανό αλλά και κάθε σκεπτόμενο και δίκαιο άνθρωπο να συμβάλει στην διαμαρτυρία κατά του άδικου και επιθετικού αυτού νομοσχεδίου, το οποίο αναιτιολόγητα καταστρέφει την Τριτοβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, ευρισκόμενη σε πλήρη λειτουργία και άνθηση. Οι πιθανοί τρόποι αντίδρασης είναι α) ανάρτηση ευπρεπών και τεκμηριωμένων σχολίων στον ιστοχώρο http://www.opengov.gr/ypepth/?p=5915#comments (αφορά στα άρθρα 155, 156, 169), β) ταχύτατη παρέμβαση προς βουλευτές όλων των κομμάτων ώστε να ματαιώσουν τον επικείμενο καταστροφικό παραλογισμό.
πρωτ. Νικόλαος Λουδοβίκος, Καθηγητής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης
πρωτ. Βασίλειος Θερμός, Αναπληρωτής Καθηγητής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας
To κείμενο λέει ότι “καταργούνται ως αντισυνταγματικές, λόγω του ότι δεν θα μπορούν πλέον να φοιτούν κορίτσια σε αυτές”.
Γιατί δεν αλλάζουν αυτόν τον όρο ώστε να μην μπορούν οι σχολές να θεωρηθούν αντισυνταγματικές; Το πιθανότερο είναι ότι, έτσι κι αλλιώς, θα επιλέξουν να πάνε καμία έως ελάχιστες κοπέλες. Αλλά και να πάνε, γιατί θα ήταν πρόβλημα;
Με ποια δικαιολογητικά τα κα;
Δεν θα έπρεπε να το δούμε;
Είναι όπως το λέει το σχόλιο του κ. Μουρουλη;
Ο Χριστόδουλος είχε επαναφέρει (έστω, συμβολικά) τον θεσμό των διακονισσών, χειροτονώντας τη κ. Φάνη Μουτσούλα και την κ. Ελένη Κατηφόρη. Το ίδιο και το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Αν οι σχολές δέχονταν και υποψήφιες διακόνισσες ή υποψήφιες ηγουμένες (έστω κι αν τελικά πήγαιναν ελάχιστες) ίσως βοηθούσε στο να λυθεί το ζήτημα.
Για να εχουμε και την αλλη αποψη,
στο http://www.opengov.gr/ypepth/wp-content/uploads/downloads/2021/06/%CE%91%CE%A3%CE%A5%CE%A1_%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%92%CE%91%CE%98%CE%9C%CE%99%CE%A3%CE%97-%CE%A3%CE%A7%CE%9F%CE%9B%CE%95%CE%99%CE%9F%CE%A5.pdf
(απο τη σελιδα 100 και μετα)
Λεει οτι μεσα απο το νεο νομο: “Πλέον για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από κράτος θα πρέπει πλέον να είναι είτε απόφοιτος Σ.Μ.Υ.Κ. είτε πτυχιούχος Ανώτατου Εκπαιδευτικού
Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας (Α.Ε.Α.)”. Δηλαδη ολοι οι κληρικοί που θα μισθοδοτούνται απο το κράτος πρέπει να έχουν αποφοιτήσει απο “κρατική” σχολή και μαλιστα νεου ειδους (σε ενα κρατος νεου ειδους, με πατριωτισμο νεου ειδους) . Δεν υπαρχει κατι περιεργο εδω; Ενας δασκαλος μπορει να εχει σπουδασει σε ενα ξενο ιδιωτικο Πανεπιστημιο και να διδάξει στην Ελλάδα (συντομα ισως και απο μη κρατικο πανεπιστημιο στην Ελλαδα), αν ειναι αναγνωρισμένο. Αλλα οχι για κληρικους; Πώς θα γινεται η αντιστοίχιση των σπουδών που αναφερει ο νομος με σπουδες Ορθοδοξων που εχουν φοιτησει σε άλλες σχολες (στην ΕΕ ή αλλου) και στηριζουν κληρικους; Υπαρχει αντιστοιχια για τις ΑΕΑ; για τις ΣΜΥΚ; Ή θα πρεπει παλι ειδικά αυτοι να περνουν απο καποια διαδικασια συνεντευξης; (κατι σαν ελεγχος φρονημάτων απο μια πολιτεια δύσπιστη απεναντι σε καθε μορφης θεσμικη θρησκευτικοτητα 😉
“Εφόσον καταργείται η δυνατότητα να μισθοδοτούνται, ως ιερείς, απόφοιτοι πρωτοβάθμιας
ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναβαθμίζεται το το εκπαιδευτικό επίπεδο του κλήρου”. Το ζητούμενο ειναι το εκπαιδευτικο επιπεδο του κληρου (σε ενα secular εκπαιδευτικο συστημα και με ενα ισχυρο δημοσιο ρευμα που ευαγγελίζεται τη θρησκεια της Δημιουργικοτητας και της εγκόσμιας προκοπής) ή η ποιότητα του κλήρου όπως την αντιλαμβάνεται και η Εκκλησια; Φυσικο ειναι να υπαρχει μια κοινή συμφωνία και να εχει λογο η πολυθρησκευτικη πολυεθνοτική πολιτεία , ειτε την πουμε Ελλάδα ειτε Ελλαδικο κομματι της ΕΕ (εδω προβάλλοντας το οτι πληρώνει, στο μέλλον πιθανώς προβάλλοντας καποιες μη διαπραγματεύσιμες ηθικές αρχές). Αλλα ειναι νεα συμφωνια ή σταδιακο σπρώξιμο σε ενα αλλο ιδανικο οσο αφορά στο ρολο του κληρικού ; Εχει συζητηθει ποτε αυτος ο νεος ρολος ή ο ορθός λογος κανει προφανες το ποιος θα ειναι;
(για τη συνεντευξη με την οποία γίνεται η αρχική επιλογή στις ΣΜΥΚ αναφερει οτι “η συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής, η οποία στοχεύει στην αξιολόγηση της γενικής συγκρότησης και προσωπικότητας του υποψηφίου, την έφεσή του προς την ιεροσύνη και την ικανότητα του να ανταποκρίνεται στις αρχές από τις οποίες εμπνέεται η Ορθοδοξίας και ο Ιερός Κλήρος.” Το σε τι θα συνισταται η “επιτυχής αξιολόγηση” απο την επιτροπή, δεν προσδιοριζεται, αν και θα καθορισει με πολυ ουσιαστικο τρόπο το προφιλ των “επιλέξιμων” κληρικών – στο πλαισιο της “γενικής συγκρότησης και προσωπικότητας του υποψηφίου” . Αναφερεται οτι θα το οριζει η Ε.Σ.Ε.Ε. , που ειναι “«καρδιά» του συστήματος τόσο της
δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, όσο και των Σχολών Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (Σ.Μ.Υ.Κ.).” και “ορίζεται με απόφαση τουΥπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων” χωρις κανενα περιορισμο για τα μελη του! Δεν ειναι αυτο εμμεσα προσβολή στην ηγεσια της Εκκλησίας; Η Ε.Σ.Ε.Ε θα κανει επισης την εξωτερικη αξιολογηση -καθε τετραετια- των ΣΜΥΚ, ενω ο διευθυντής των ΣΜΥΚ -την ιδια εποχη που τονιζεται ο ρολος του διευθυντη στην εκπαιδευση- δεν θα αξιολογει τους εκπαιδευτικους )
(μπορει να δει κανεις και τα σχόλια στο αρθρο 131, σελ 121 του παραπάνω κειμενου. Επίσης τα σχολια στο αρθρο 134 , οπου οι πτυχιουχοι των ΣΜΥΚ θα πρεπει να εχουν ολοκληρώσει πτυχιακή εργασία! Ενω “Το διδακτικό προσωπικό των Σ.Μ.Υ.Κ. δεν δικαιούται πρόσθετης αμοιβής από το Δημόσιο για το παρεχόμενο εκεί έργο του.”. Αυτη η προβλεψη, σε συνθηκες μεγαλης πιεσης για τα ΔΕΠ, συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση των σπουδων του κλήρου;)
Ειδικά για το θεμα το οποιο τονίζουν οι συγγραφείς:
1.”Εξορθολογίζεται η τριτοβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση (Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες Α.Ε.Α.) με τη συνένωση δυνάμεων σε υφιστάμενες δομές ή τη μεταφορά τους σε συναφή τμήματα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.).”
Αυτο το “εξορθολογιζεται”, μαγικη λεξούλα ε;
Στο κειμενο σας δεν μας λετε γιατι αυτο που προτείνει το σχεδιο νομου ΔΕΝ ειναι “εξορθολογισμός” (ή γιατι ο εξορθολογισμός δεν ειναι το ζητημα εδω). Θα μπορουσατε να το συμπληρώσετε;
Ενδιαφερον επισης σημειο ειναι οτι στα σχόλια στο Αρθρο 136 στην επιτροπή επιλογης ιεροσπαδαστών για τη ΣΜΥΚ , τα 2 μελη που οριζει το υπουργείο, μπορει να ειναι “εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ 01 και ΠΕ 02 της δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης ή Ε.Σ. ή μέλος Δ.Ε.Π. των Θεολογικών Σχολών και των Φιλοσοφικών της ημεδαπής, αντίστοιχα.”. Δεν βλεπω να αναφερονται τα ΔΕΠ στις ΑΕΑ (εντάσσονται στις Θεολογικές Σχολες;) .
2. Ο σχολιασμος στα αρθρα 155 και 156 δεν αιτιολογει τιποτε (ας παρει καθενας το μηνυμα που καταλαβαινει)
3.Για τις ΑΕΑ οριζεται Ανώτατο Επιστημονικό Συμβούλιο (Α.Ε.Σ.), αγνώστων αρμοδιοτήτων, των οποιων τα 3 μελη μπορει να μην εχουν καμια απολυτως σχέση με την Ορθοδοξια
4. Οι συγγραφείς λενε, “όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, ακυρώνει τις σπουδές και τα πτυχία των υπερχιλίων πτυχιούχων των Προγραμμάτων Διαχείρησης και Συντήρησης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων, επιτρέποντάς τους”. Αν καταλαβαινω καλα ποτε δεν είχε ορίσει επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοιτους.
Καποιος θα μπορουσε να σκεφτει:”γιατι να παρουσιαζεται κατι τετοιο σε μια ΑΕΑ; Δεν ειναι πιο ορθολογικο να ειναι κομματι αλλων ΑΕΙ;” Κατι τετοιο νομιζω εχει να κανει ισως με τον τροπο αντιμετωπισης της υλης στην Ορθοδοξη παραδοση αλλα περιμενει κανεις απο μια κυβερνηση με σημαια τον Ορθο Λογο να καταλαβει κατι τετοιο.
Το προφανες μηνυμα που στέλνεται απο τους συντάκτες του νομου ειναι οτι η ποιοτητα των σπουδων ηταν τοσο χαμηλη ώστε να μην θεωρουνται οι απόφοιτοι αξιοι να εχουν τα αντιστοιχα εργασιακα δικαιώματα. Δουλεια των αντιστοιχων αποφοιτων και διδασκοντων ειναι να αντιδράσουν στην κρίση αυτη. (πχ υπαρχει εσωτερικη ή εξωτερικη αξιολογηση την οποια μπορουν να χρησιμοποιήσουν;)
Κατα τη γνωμη μου οι συγγραφεις μεταφερουν μια εικονα εμπαθους επιθεσης απο καποιους εχθρους της Ορθοδοξιας. Η δικη μου αισθηση ειναι οτι προκειται για το προιον μιας συγκεκριμένης άποψης (η οποια ομως δεν δηλώνεται ρητά) για το ποια πρεπει να ειναι η θεση της Ορθοδοξιας και των κληρικών της στην Συγχρονη Πολιτεία.
Μπορει ομως να σκεφτει κανεις και αλλες κεντρικές πηγες αυτης της αλλαγης (στις ΑΕΑ ειδικα) α) την καθαρα οικονομική β) την απομάκρυνση “ενοχλητικών’ καθηγητων στις ΑΕΑ που “κοβονται” ή δυσαρέσκεια για τον τυπο των κληρικών που προέκυψαν απο αυτές γ) τη δοκιμη στους Ορθοδοξους (που δεν αντιδρουν και πολυ) αλλαγων που θα γινουν ευρυτερα στον χωρο της αστυνομευσης των ηγετών γνώμης στις θρησκευτικές κοινότητες δ) (φοβαμαι οτι παρασυρομαι και ξεφευγω στο να ειμαι υπερβολικά κατακριτικος.)
Ο κύριος Θερμός πρωτοστατεί στην αεθνική θέση της Εκκλησίας, η Εκκλησία δεν γνωρίζει σύνορα και έθνη, είναι η καραμέλα του, τώρα δεν είναι ύποπτο να καλεί το νομοσχέδιο σαν αντεθνικό; Βλέπετε για το μαγαζάκι γίνονται όλα. Όσο για τον Ν. Λουδοβίκο, προκαλεί θλίψη να τον βλέπουμε να συνυπογράφει τέτοια κείμενα.
Πλήρης χωρισμός Εκκλσίας και κράτους. Να κοπεί η υπεροψία των ιεραρχών και να γίνει η Εκκλησία Ενορία κι όχι προπαγανδιστικό δογμάτων μόρφωμα. Να πάει η Εκκλησία στο κόσμο κι όχι το αντίθετο.
Ο χωρισμος Εκκλησιας και κράτους παει μαζι με τον σαφέστερο καθορισμο του τι μπορει και δεν μπορει να κανει το κρατος. (πχ πόσους φορους μπορει να αντλεί, σε ποιο βαθμο επιτρέπεται ο ελεγχος της γνώμης των πολιτών του) Ενα κρατος που θελει να διατηρει την ιεροτητα του παλαιου εθνικου κράτους αλλα έχει αλλη υπαρξιακη παντιέρα απο μεγάλο ποσοστο των πολιτών του ειναι ενα αυταρχικο κρατος. Το αν εχει ισχυρη στηριξη απο ενα αλλο κομματι των πολιτων που αυτοανακυρισονται “μετρο της ορθότητας” δεν το αλλάζει αυτο.
Η επιθεση στους ιεράρχες μου θυμιζει Ιουλιανο. Η Εκκλησια παντα ειχε ζωντανη και πολυεπιπεδη πολιτική ζωή.
Συμφωνώ απολύτως με τον προλαλήσαντα. Γιατί τόση λατρεία στην Κρατική Εκκλησία; Γιατί τόση διαπραγμάτευση με την κοσμική εξουσία; ΔΕΚΟ είναι η Εκκλησία μας; Να κτυπήσουν οι καμπάνες και να γίνουν Σχολεία στους Ι. Ναούς. Να έχουμε τους Ιερείς που μπορούμε να συντηρούμε και να μην χρειαζόμαστε τις κρατικές εγκρίσεις. Από που προκύπτουν οι Ιερείς αποκλειστικής απασχόλησης; Ο κάθε εργαζόμενος πιστός μπορεί να είναι και Ιερέας. Όντως προκαλεί θλίψη αυτό το κείμενο που θυμίζει συνδικαλιστική νομενκλατούρα.
Αγαπητέ κ. Παπαχαραλάμπους,
Δόγματα είναι οι Όροι της εκκλησιαστική πίστης. Ώστε να είναι, αυτή, πίστη σε «κάτι». Χωρίς αυτά, θα ήταν πίστη σε «τίποτα».
Η προκείμενη λοιπόν παρέμβαση, εκ μέρους σας, εκκινεί από μια συνηγορία υπέρ της αποεκκλησιοποίησης. Υπό τούτο το πρίσμα, ναι: Η υποστήριξή σας προς το κρινόμενο νομοσχέδιο, εξηγείται.
Πάντως, το ένα επιχείρημα, της αντισυνταγματικότητας, μπορεί εύκολα να αναιρεθεί, αν εγγραφούν και γυναίκες (δεν γνωρίζω το νόημα της λέξης κορίτσια). Πέρασαν ήδη αδικαιολογήτως περισσότερα από 20 χρόνια και δεν εφαρμόζεται ο θεσμός των διακονισσών. Οι σπουδές θα είναι μία καλή αρχή.