Σχόλιο του Σ. Γουνελά για τα τεκταινόμενα

0
310

Zούμε μέσα σ’ ένα στρόβιλο καταστάσεων, υλικών αγαθών, χρηματικών συναλλαγών, χρόνου και χώρου, εξατμισμένων ιδεολογιών, γνώσεων και βομβαρδισμού πληροφοριών, που καθώς εκπορεύονται από ορισμένα κυρίως κέντρα της παγκόσμιας κοινότητας, κέντρα που κατέχουν τα σκήπτρα του ηλεκτρονικού βασιλείου, ρυθμίζουν τις ζωές των ανθρώπων χωρίς εκείνοι να πολυ-καταλαβαίνουν τι γίνεται.

Πριν χρόνια, όχι πολλά, το 2004, είχε εκδοθεί από τις εκδόσεις Αρμός ένα σπουδαίο βιβλίο με τίτλο Η κοινωνία της ορθοπεταλιάς, του Γ. Καλιόρη, που από το 1971 δίδασκε για χρόνια κοινωνιολογία του πολιτισμού στη φιλοσοφική Σχολή του 8ου Πανεπιστημίου στο Παρίσι. Το βιβλίο, όπως όλα τα άξια βιβλία, δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής. Διαβάστηκε βέβαια και φάνηκε η σημασία του, αλλά όπως κάθε βιβλίο που περιέχει δυσκολοχώνευτες αλήθειες, περιμένει στη γωνία να το αναζητήσουν και να το μελετήσουν, όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για αλήθειες και όχι για απάτες και αυταπάτες.

Θα τολμούσα να πω ότι το βιβλίο περιγράφει άριστα τη σημερινή όψη του κόσμου. Θα ρωτήσετε: μα μπορεί ένα βιβλίο να περιλάβει αυτή τη φοβερή πολυπλοκότητα, πολυσημία, πανσπερμία, αυτή την παγκόσμια αδιάκοπη κινητικότητα, όπως έχει εξελιχτεί η ζωή σήμερα στον πλανήτη;

Όταν κατανοήσουμε μία από τις διαστάσεις του λόγου-και μάλιστα αυτήν που έρχεται από τον Ηράκλειτο και σε ορισμένη ιστορική στιγμή γίνεται σαρκωμένος Λόγος- θα κατανοήσουμε, ότι όντως αυτό μπορεί να γίνει, υπάρχει τρόπος και μάλιστα χωρίς διανοητικά ή γλωσσικά στραμπουλήγματα. Μέσα λοιπόν στις σελίδες αυτού του βιβλίου- δεν είναι και λίγες, κάπου 550- σε κάποιο σημείο τίθεται το ζήτημα της ‘χρονικότητας’, η κατάσταση του χωρόχρονου, που στους καιρούς μας συνδυάζεται με την ιλιγγιώδη τεχνολογική ανάπτυξη, ανάπτυξη που έχει εισβάλει στη ζωή των ανθρώπων και αυτοί, νήπιοι σαν τους συντρόφους του Οδυσσέα, που έφαγαν τα απαγορευμένα βόδια του θεού  Ήλιου, την αποδέχονται και την ακολουθούν, όχι μονάχα αδιαμαρτύρητα, αλλά με μεγάλη κατάφαση.

Ο αμερικανικός πολιτισμός ως πρωτοστάτης στα τεχνολογικά, γίνεται ρυθμιστής του χρόνου και της ιστορίας, όχι μονάχα των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά και των άλλων λαών και των άλλων πολιτισμών, υποχρεώνοντας τους να υιοθετήσουν -χωρίς καλά-καλά να το καταλαβαίνουν- τον ρυθμό αυτόν, να παραιτηθούν δηλαδή από τη δική τους ιστορία και χρονικότητα, από το δικό τους ρυθμό και πολιτισμό, από το δικό τους τρόπο ζωής, όπως, ειδικά σε λαούς σαν τον ελληνικό, σφράγισε την ιστορία του τότε γνωστού κόσμου, της οικουμένης, είτε την περίοδο των κατακτήσεων του Μ. Αλεξάνδρου, είτε την λεγόμενη βυζαντινή.

Ο Γ. Καλιόρης μέσα από τις μελέτες του ξεκαθαρίζει, ότι ένας λαός με ιστορία και συνείδηση της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής, δεν επιτρέπεται να παραδίδεται στον εκπολιτισμό ενός άλλου λαού με εντελώς άλλη ιστορία, εμπειρία ζωής, κουλτούρα, μόνο και μόνο γιατί ο άλλος αυτός λαός -ή καλύτερα η πανσπερμία που τον συνιστά- επιβάλλεται, κυριαρχώντας με την στρατιωτική και τεχνολογική του ισχύ. Δεν προσθέτω και την οικονομική, γιατί αυτή σήμερα, είτε δεν υπάρχει, είτε αμφισβητείται έντονα.

Αυτά νομίζω πως πρέπει να τα έχουν καλά υπ’ όψη τους οι πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες οι οποίοι συνομιλούν αυτές τις μέρες με τους οικονομικούς παράγοντες και ιθύνοντες του δυτικοευρωπαϊκού και αμερικανικού πολιτισμού. Κι όπως λέει το βιβλίο αναφέροντας τον γάλλο φιλόσοφο Μαρσέλ Γκωσέ «οι Δυτικοί έχουν τόσο πολύ πιστέψει στην οικουμενικότητα των τεχνικών και αρχών τους -έστω και παραμορφωμένων- ώστε δεν αφήνουν στους άλλους άλλες επιλογές από το να τις δεχτούνε συμπαγώς, απεκδυόμενοι την προηγούμενη ιστορία τους και κουλτούρα. Και είναι φυσικό να υπάρχουν αντιδράσεις απέναντι σε μια θύελλα που θέλει να επιβάλει παντού και ανυπερθέτως την ίδια εμπορευματική ορθολογικότητα, το ίδιο πνεύμα ατομισμού, την ίδιαν απομάγευση του κόσμου»(σ. 277).

Αυτά ένας γάλλος φιλόσοφος μέσα στο εξαίρετο βιβλίο του Γ. Καλιόρη, που πρέπει να διαβάσουν όλοι οι έλληνες.

*Σχόλιο από τηλεφώνου, στο Ρ/Σ της Εκκλησίας (89,5), Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012.

πηγή: Aντίφωνο

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here