Το Πένθος

11
215

Την Τετάρτη 19 Ιανουαρίου του 2011 στα Φιλοσοφικά συμπόσια του Κέντρου Δικανικών Μελετών ο Πρωτοπρεσβύτερος Φιλόθεος Φάρος μίλησε με θέμα “Το πένθος”.  Αναφέρθηκε στην επιτομή του πένθους το μοιρολόϊ, την απώλεια, τον θάνατο και περιέγραψε πολύ παραστατικά την διαφορά Ελλήνων και Αμερικανών όσον αφορά την αντιμετώπιση του νεκρού και της νεκρώσιμης ακολουθίας.  Διάβασε ένα μοιρολόϊ του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και στο τέλος συζήτησε με τον κόσμο και απάντησε σε ερωτήσεις.

 

11 Σχόλια

  1. Ήταν πράγματι, όπως παραδέχτηκε και ο ίδιος ο π. Φιλόθεος κάπως αψύς. Ωστόσο, απέναντι στη θνησιμαία ατμόσφαιρα που άρχισε να σέρνεται μέσα από τετριμμένα λογύδρια περί θανάτου, από ανθρώπους, που θα ήθελες λόγω ηλικίας να έχουν κάπως μεστώσει στα επώδυνα και στα μεγάλα, νομίζω πως η αντίδραση, ακόμη κι αν δεν ήταν νηφάλια επιλογή του ομιλητή, ήταν απείρως προτιμότερη. Φαίνεται πως το ηλικιωμένο τμήμα του ακροατηρίου δεν ήταν έτοιμο για μια τέτοια ομιλία κι αυτό εμένα μόνο συμπάθεια προς τους ανθρώπους αυτούς μου προκαλεί. Το θέμα, άλλωστε, δεν ήταν κι εύκολο, πολύ περισσότερο, όταν καλείσαι να το αντιμετωπίσεις χωρίς υπεκφυγές. Τις εκρήξεις του π. Φιλοθέου, τις δέχομαι και ως προσωπική νουθεσία. Τελικά, τη ζωή ίσως μπορείς να τη βιώσεις λάθρα, το θάνατο ποτέ.

  2. Οι θέσεις του ιερέα για την αντιμετώπιση της απώλειας και του θανάτου με το υγιές πένθος, αποπνέουν στο βάθος αισιοδοξία.
    Με αναπαύει η θεώρηση ότι σώμα και ψυχή είναι ένα.
    Επίσης είναι πολύ πρακτική και εύλογη η θέση, ότι προσδοκούμε την Ανάσταση των νεκρών και την Ζωή του μέλλοντος, όταν ζούμε ΤΩΡΑ με τον τρόπο που έζησε ο Χριστός: αγαπόντας τους γύρω μας.

  3. Ὀταν ἀνακαλύψουμε το μυστήριο της ζωῆς θα ἔχουμε ἀνακαλύψει και το μυστήριο του θανάτου.Κ ὄπως κάπου ἀλλού εἰπώθηκε ” πείτε μας τι γίνεται μετά τον θάνατο; ‘ και η ἀπάντηση του Φάρου “Ρωτήστε κάποιον που ἔχει πεθάνει, ἐγώ ζῶ ἀκόμα”

  4. Μόνο λίγο προσοχή γιατί το κάτω βίντεο είναι η πραγματική ομιλία, μάλλον κατά λάθος έχει σημανθεί ως συζήτηση. Αν δεις το πάνω βίντεο ακούς παραληρήματα παππούδων.

  5. Τον εκτιμούσα, τον π. Φάρο από τις συζητήσεις με την Φλέσσα αλλά τελικά ο άνθρωπος κρίνεται όχι στο πώς μονολογεί σε εκπομπές αλλά στο πώς διαλέγεται και κοινωνεί με τους γύρω του.
    Δύστυχως ο πατήρ Φάρος έδειξε ότι είναι ανίκανος να σταθεί σε μια κουβέντα και έναν διάλογο που ξεφεύγει από αυτά που έχει ο ίδιος εξ αρχής στο μυαλό του.
    Δεν έδωσε ΟΥΤΕ ΜΙΑ ικανοποιητική-λογική απάντηση σε όσα του αντιτέθηκαν από τους συνομιλητές, δεν τήρησε ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΕΙΣ κανόνες ευγενείας που αρμόζουν όχι μόνο σε ιερέα αλλά σε οποιονδήποτε συνομιλητή, άρχισε να φωνάζει από την πρώτη τοποθέτηση ακροατή (έστω και αν ήταν εκτός θέματος και αφορούσε κινέζικες φιλοσοφίες) απάνταγε μονο ad hominem με ειρωνίες και σαρκασμούς, και σχεδόν ποτέ επί της τοποθέτησης, είπε ανοησίες στον ιατρό για το που οφείλεται η γέννηση νεογένητων με καρκίνο (μα κάλα πώς και δεν τον έκραξαν για την μουσικοχαζοβιόλικη απάντηση που έδωσε και την θεώρησε και ικανοποιητική και προφανή), έκανε συνεχώς απαξιωτικές κινήσεις με τα χέρια επί των τοποθετήσεων των άλλων και γενικώς μια σωρεία λαθών που δεν συνάδουν όχι μόνο με τα όσα έλεγε περί “αγάπης αδελφών” ακριβώς την επόμενη στιγμή αλλά ούτε καν με την αρμόζουσα συμπεριφορά οποιοδήποτε βρίσκεται σε μια έδρα προκειμένου να δώσει μια διάλεξη έστω και σε 5 ανθρώπους, τουναντίον θύμιζαν πολιτικό που συζητάει στο MEGA για τη διαφθορά με συνάδελφο του από το ανταγωνιστικό κόμμα (τέτοιου επιπέδου μου φάνηκε η αντιμετώπιση του).

    Αυτά για την συμπεριφορά του, κρατάω μόνο το βασικό θέμα της ομιλίας του, ήτοι την ψυχοθεραπευτική ωφέλεια του πένθους που μου φάνηκε τρομερά ενδιαφέρον και γόνιμο και ξεχνάω τα υπόλοιπα, ειδικά μάλιστα αυτήν την σαρωτική χρησιμοθηρική τοποθέτηση του στο τέλος του 1ου μέρους περί χρησιμότητας και νοήματος της τέχνης, της φιλοσοφίας κ.λπ.
    Λες και οι δικές του απόψεις δεν βρίθουν φιλοσοφικών και αυθαίρετων παραδοχών είναι μόνο “πραγματικότητες” όπως ο ίδιος αξιώνει (τι ματαιοδοξία και αυτή, ό,τι λένε οι φιλοσόφοι είναι για πέταμα, ό,τι λένε οι ψυχαναλητές και ο Φάρος είναι αντικεμενική πραγματικότητα) οπότε να πετάξουμε τέχνες, φιλοσοφία, επιστήμες (τις πήρε και αυτές η μπάλα, άλλωστε τι χρειαζόμαστε την ιατρική, εμείς διαλέγουμε πότε θα πεθάνουμε -φρίξον ήλιε- και τι θα πάθουμε), τεχνολογία (αν και δεν ξέρει ούτε καν να τη διαχωρίζει από την επιστήμη) γιατί δεν χρησιμέυουν σε τίποτα για τη ζωή μας και να κρατήσουμε μόνο ψυχανάλυση (που είναι πραγματικότητα) και θρησκεία (που είναι αποκάλυψη).
    Κριμά, ειλίκρινα στενοχωρήθηκα γιατί διαπίστωσα ότι αυτά που είπε στην εισαγωγή του τελικά ήταν αληθινά, όχι βέβαια αυτό περί της ευφυίας του -είναι προφανώς ευφυέστατος- αλλά αυτά περί του ότι δεν είναι επιστημονικός αλλά τσαρλατάνος (δικά του λόγια).Και λέω κρίμα γιατί πραγματικά τον εκτιμούσα, έστελνα συνεντεύξεις του σε γνωστούς μου και ξεκίνησα να δω και αυτή τη διάλεξη με χαρά και τελείως καλοπροαίρετος αρχικά.

    Φίλιππος Παπαγιαννόπουλος

  6. Νομίζω πως δεν έχετε δίκιο, λέει πράγματα υπέροχα!
    Παρακαλώ να παρακολουθήσετε το βίντεο σαν έργο τέχνης κι όχι σαν επιστημονική ανακοίνωση!

  7. Μα τι λέτε τώρα, ακόμα κι αν αφήσω στην άκρη το θέμα της εγυρότητας των απαντησεων του, μένει το άλλο μισό μέρος της κριτικής μου (το κυριότερο) το οποίο αφορά τη συμπεριφορά του.
    Πώς μπορεί να αποτελεί έργο τέχνης ένας άνθρωπος που ειρωνεύεται, αποπέρνει, σαρκάζει ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ κιόλας τοποθέτηση συνομιλητή;
    Μου άρεσε πολύ το περιεχόμενο της ομιλίας του, εξαιρετική και η σύνδεση με τον Παπαδιαμάντη, εξαιρετικά πλούσια και ωφέλιμα αυτά που είπε αλλά ως εκεί, αν δεν σέβεται τίποτα και κανέναν μέτα, τι να τον κάνω, ας τα διαβάζω από κανένα βιβλίο, καθώς τα βιβλία δεν χλευάζουν τουλάχιστον το κοινό τους, και ο ίδιος ας κάθεται σπίτι.

    Δεν το βλέπω καθόλου το βίντεο σαν επιστημονική ανακοίνωση αλλά ούτε και σαν έργο τέχνης, βλέπω μόνο τον άνθρωπο στο βίντεο και δυστυχώς απογοητεύομαι πλήρως.

    Φ.Π.

  8. Άστοχες ερωτήσεις θλιβερές απαντήσεις.Η ημιμάθεια ταλανίζει αυτόν τον τόπο εδώ και πολλά χρόνια…

  9. Δεν είναι συμπεριφορά πνευματικού αυτή. Με απογοήτευσε βαθύτατα ο π. Φιλόθεος.

    Κρίμα, κρίμα, κρίμα…

  10. Μην καταφεύγετε στην άρνηση των καταπληκτικών πραγμάτων που είχε να προσφέρει ο Φάρος χρησιμοποιώντας για άλλοθι το εκρηκτικό του ταμπεραμέντο και την αγένεια προς τα φαιδρά παππούδια! Τελείως φαιδρά και λυπηρά…

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here