Ιωάννης Παπαναγιώτου
Ήταν αστείο όταν πέταξαν γιαούρτια στον Νταλάρα; Πέτρες στο λεωφορείο που μετέφερε την ομάδα μπάσκετ του Παναθηναϊκού, στον πρώτο τελικό, προ εικοσαημέρου; Πού έδειραν την Κανέλλη επειδή έχει το χούι να τσιρίζει και να προσβάλει;
Θα μου πεις ότι αυτά είναι ξεσπάσματα και θα πρέπει να ψάξουμε βαθύτερα να εντοπίσουμε τις παθογένειες που τα παρήγαγαν. Άλλωστε, το πιο παράφορο ουρλιαχτό έχει μια αφανή γεωμετρία. Πίσω από κάθε πράξη βίας βρίσκεται ένας άλυτος γρίφος, τον οποίο δεν μπορούμε να λύσουμε αν και γνωρίζουμε το αποτέλεσμα (αδικία, άνιση κατανομή των πόρων, πεπερασμένος χρόνος κ.α.).
- «Χαίρω πολύ! Τι κάνουμε στο μεταξύ;»
Από τη στιγμή που δεν δυνάμεθα να καταδυθούμε και να εξερευνήσουμε τους βυθούς των προβλημάτων, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο στην επιφάνεια, μπορεί να μην έχει την ουσιώδη φύση του βυθού αλλά μόλις μια απειροελάχιστη λεπτομέρεια της στερεί τον άπειρο ορίζοντα.
Με το να αναγάγουμε τα πάντα σε ένα βαθύτερο αίτιο, «αθωώνουμε» ουσιαστικά, οποιαδήποτε βίαιη εκτροπή.
Επιφανειακή είναι κατά τη γνώμη μου η αντίληψη ότι τα πράγματα αλλάζουν μόνο με συμβατικούς τρόπους. Ναι, εντάσσω και τη σωματική βία στους συμβατικούς τρόπους. Ζούμε σε μια εποχή που το σύστημα, αν υποθέσουμε ότι υπάρχει κάτι τέτοιο, κυριαρχεί μέσω του οτιδήποτε και βρίσκεται παντού. Ο αντίπαλος δεν είναι κάποιος γίγαντας, βασιλιάς, ιερέας, ούτε καν ο Λεβιάθαν, αλλά ο Κανένας. Αν τον βρεις σφύρα μου!
Εκεί που καταλήγεις ότι εκείνος που αντιστρατεύεται τα συμφέροντά σου είναι ο πολιτικός, ανακαλύπτεις μετά την ανάγνωση ενός άρθρου κάποιου οικονομολόγου ότι πίσω από αυτόν κρύβεται ο τραπεζίτης, ο βιομήχανος, ο μεγιστάνας του τύπου, ενώ αν ρωτήσεις την μάνα σου που παρακολουθεί τα ζώδια θα σου πει ότι σύμφωνα με κάποιον αστρολόγο, για όλα φταίει ο δωδέκατος οίκος του Ποσειδώνα. Θα βρεθεί κάποιος να τους βάλει φυλακή; Τους αστρολόγους εννοώ, για τους άλλους το αποκλείω.
Λοιπόν κατόπιν μιας πρόχειρης ανάλυσης κατά λήγεις πως εν τέλει πίσω από όλα βρίσκεται ο Κανένας, που για λόγους τεχνολαγνείας ονομάζουμε «σύστημα», λες και έτσι το κάναμε πιο συγκεκριμένο, σε ένα παιχνίδι σαν αυτό με τις ρώσικες κούκλες, όπου η μία εμπεριέχει άλλες μικρότερες, με την ιδιαιτερότητα ότι στην περίπτωσή μας, οι κούκλες είναι άπειρες, σαν τους κινέζους.
Σε πολλούς φαίνεται ότι αρέσει αυτή η σαδιστική αναζήτηση του Κανένα, αν δεν μας άρεσε να αναμετρόμαστε με το απόλυτο, δεν θα ψάχναμε νόημα στην ύπαρξη κάποιου Θεού, ούτε για να έρθω και στα του οίκου μας, θα αναγορεύαμε σε απόλυτη ελληνίδα σταρ κάθε νυμφίδιο με ξανθές ανταύγειες και φούξια κραγιόν. Ας αρκεστούμε και μια φορά σε κάτι που δεν θα είναι απόλυτο. Τι μεγαλομανία είναι αυτή!
Μπορείς να προκαλείς ανατροπές χωρίς να υπεραναλύεις τα πράγματα, χωρίς να περιμένεις την ανάσταση του μαρμαρωμένου βασιλιά ή τη συγκέντρωση ενός δισεκατομμυρίου υπογραφών μέσω Facebook.
Αντί να περιμένεις να ψηφίσεις κάθε 4,3,2,1 και εγώ δεν ξέρω πόσα χρόνια ή να προετοιμάζεις επανάσταση κάθε που έχουμε ολική έκλειψη συνεννόησης, βρίσκω, για παράδειγμα, πράξη ενεργούς πολιτικής και μάλιστα αρκετά ελεθευριάζουσα και πολιτισμένη, το να δηλώνεις άνεργος, αν είσαι, και να καταγράφεσαι επίσημα. Αν κουνούσαν όλοι οι άνεργοι το κορμί τους και πήγαιναν μέχρι τον ΟΑΕΔ της γειτονιάς τους, πριν πάρουν τα καριοφίλια και τις μολότοφ, η επίσημη ανεργία δεν θα ήταν 20 αλλά 40 τοις εκατό και αυτό από μόνο του θα πυροδοτούσε εξελίξεις. Και όλα αυτά τζάμπα, έτσι!
Πάψτε να σκέφτεστε μονοδιάστατα, έτσι θα καταλήξετε κακοί εραστές και ακόμα πιο κακοί πολίτες.
«Φταίει για όλα η φτώχια, δεν λέω, αλλά και εσύ φίλε άνεργε», σε εμένα μιλάω, «κουνήσου!».
Επιφανειακός και ανάλαφρος, αλλά όχι σοφός, όπως ο δρόμος που έδειξα προ ολίγου, ήταν κατά τη γνώμη μου, ο τρόπος και το ύφος που είχαν οι συζητήσεις του προηγούμενου διαστήματος, όταν όλοι χρησιμοποιούσαμε τους όρους: χούντα, δοσίλογος, φασίστας, προσπαθώντας να περιγράψουμε το μεταπολιτευτικό πολιτικό σύστημα.
Δεν είχαμε καμία αίσθηση της ιστορίας και του μέτρου και νομιμοποιούσαμε λεκτικά αυτό που ερχόταν, ή μάλλον ήρθε. Όταν λες χούντα την κομματοκρατία των τελευταίων δεκαετιών προλειαίνεις το έδαφος για εκείνα τα υποκείμενα που πράγματι έχουν φασιστικά χαρακτηριστικά και αδυνατίζεις το κοινωνικό ανοσοποιητικό που κάποια στιγμή θα κληθεί να τα αντιμετωπίσει.
Και αυτό που ήρθε, ήταν οι γκουχ, γκουχ…πώς να τους πω; Οι νεοφασίστες! Εντύπωση μου κάνει, πάντως, που οι εθνικιστές -έτσι θέλουν να αυτοαποκαλούνται, αν και εγώ για ευκολία θα τους λέω φασίστες- αυτοί που ξεχειλίζουν από αντρίλα, την βρίσκουν με όπλα, σχηματίζουν ομάδες δέκα λευκοί εναντίον ενός πρόσφυγα, στοχοποιούν αλλά και τσαμπουκαλεύονται με γυναίκες.
Πρώτα τους εγκάλεσε μια δημοσιογράφος, αρνούμενη να σηκωθεί στο κλασσικό πια «εγέρθειτο», λίγες βδομάδες αργότερα ο εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής έριξε ένα ποτήρι νερό στην εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ και κατόπιν άρχισε στα χαστούκια και τα κροσέ την κυρία του ΚΚΕ. Είτε αυτοί μισούν τις γυναίκες, για ύποπτους λόγους, είτε οι γυναίκες έχουν το θάρρος και τους αμφισβητούν, έστω και με προκλητικό τρόπο.
Αλλά να μου πεις, ο φασισμός είναι μια επίκληση στο «όμοιο» και μια ταυτόχρονη αποδοκιμασία του αδύναμου. Εφαρμοσμένος μισογυνισμός, μην κρυβόμαστε πίσω από την σβάστικα μας, συγγνώμη δάκτυλό μας έπρεπε να πω.
Δεν προσπαθώ να σας εξηγήσω τι είναι σωστό. Δεν ξέρω, για αυτό και κολυμπώ στην επιφάνεια. Το μόνο που γνωρίζω είναι 4-5 στιγμές πόνου και χαράς, πλαισιωμένες από αναρίθμητες άλλες που θα μπορούσαν να αποσιωπηθούν αλλά θα προτιμούσα να προσπαθούσαμε όλοι να τις κάνουμε καλύτερες, όχι για κανέναν άλλο λόγο αλλά γιατί αποτελούν αποσπάσματα ζωής και άλλων ανθρώπων. Δεν ξέρω αν θα με νιώσεις αλλά προτίμησα μια στιγμή προσωπικής αληθείας από μια ακόμη επίδειξη στυλ και διανοίας, που ασφαλώς και δεν μου περισσεύουν, αν και απλόχερα σκορπώ στο κείμενο που διαβάζεις.
Λυπάμαι για όλους μας, φασίστες και μη, απονεκρωμένα ανθρωπάκια που ζούμε συμβιβασμένα γιατί δεν θέλουμε να διαχειριστούμε το αυτονόητο, το καθημερινό και το μικρό, λες και αυτό θα μειώσει την αξία μας. Δεν μου το βγάζετε από το μυαλό πως εάν προσπαθούσαμε βήμα βήμα, ίσως και να τα καταφέρναμε. Ίσως κάποτε, κάποιοι πιο τυχεροί από μας που θα έχουν διάθεση να αλλάξουν τα πράγματα ανακαλύψουν τον θεό δίπλα τους και όχι στις παρυφές του άπειρου.
Αν και για να μην καλλιεργώ αυταπάτες, κατά David Lynch, οι άνθρωποι δεν αλλάζουν αλλά αποκαλύπτονται και ως προς το τελευταίο οι φασίστες είναι πιο άνθρωποι από όλους μας!
πηγή: Aντίφωνο
με πολυ γλυκια αισθηση με αφηνει το κειμενο,ανατομια των κοινωνικων γεγονοτων.
ελπιζω να πληθυνουν τα κειμενα με θεμα τον νεοφασισμο και την προσπαθεια εκλειψης του φαινομενου απο την Ελλαδα,ως φαινομενου νεωτερικου
δεν ξερω αν μπορεις να αποκοψεις την ηθικη του χριστιανισμου,απο την μεταφυσικη του.δεν μπορεις.αλλα το χριστιανικο βιωμα ελειψε απο την Ελλαδα μας.
ουτε ανοχη ουτε αγαπη,ουτε πιστη,ουτε ελπιδα,ουτε εργασια…γενικα οι διακοσιες τοσες αρετες της Βιβλου συμφωνα με διαδικτυακους καταλογους,αν ειναι τοσες-λειπουν απο την Ελλαδα,βρισκονται σε φθινουσα πορεια εκλειψης απο την κοινωνικη ζωη.ετσι καταλαβαινω απο αυτα που βλεπω καθημερινα.
η Εκκλησια εχει καταδικασει τον εθνοφυλετισμο το 1872-νομιζω,ως προς την χρονολογια.πρεπει να το ξανακανει παλι το συγκεκριμενο αναθεμα.γιατι σιωπα μπροστα στην ασχημια της ναζιστικης βιας;
Δεν δικαιολογώ καμία πράξη βίας. αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν μπορώ να τις κατατάξω σε μια κλίμακα απέχθειας….είναι άλλο πράγμα να ασκείς βία για να επιβιώσεις, άλλο για να κάνεις τον κόσμο δικαιότερο και άλλο πράγμα είναι να δέρνεις ασιάτες επειδή γεννήθηκαν με σχιστά μάτια!
Καταδικάζω κάθε μια από αυτές τις εκδηλώσεις του φαινομένου αλλά όχι με την ίδια ένταση.
τα σέβη μου
στο Αντιφωνο,τελικα θα δεις και ασπρα και μαυρα πουλακια,κατω απο μια κλωσσα.αρκει να μπορεις να τα διακρινεις και να σταματας τον διαλογο μαζι τους,εγκαιρα.
η ελληνικη κοινωνια ειναι αμορφωτη.αν κανεις ανατομιες των διαλογων και εκφορας λογου θα το δεις.
οχι μονο στο Αντιφωνο,γενικα στο ελληνοφωνο Ιντερνετ,με ελαχιστες εξαιρεσεις,.
βια.τι ειναι βια και ποιες η μορφες της?ειναι η βια καταδικαστεα σε καθε περιπτωση?η αμυντικη βια ειναι δικαιωμα?η φασιστικη βια και η αντιφασιστικη βια ειναι το ιδιο?το συστημα του υπαρκτου φασισμου του πασοκ,της νδ,του καρατζαφυρερ,του νεοφιλελευθερισμου και των μνημονιων τους ειναι η οχι ασκηση βιας απεναντι στην κοινωνια?
λοιπον συνανθρωποι ΟΧΙ δεν ζουμε σε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ οσο και αν καποιοι θελουνε να τεντωνουν και να ξεχειλωνουν το νοημα αυτης της λεξης αναλογα με τα συμφεροντα τους.και για μενα υπαρχει ηθικο ανθρωπινο και δημοκρατικο δικαιωμα το να συγκρουστω αν το θελησω με το υπαρκτο τυρρανικο-φασιστικο καθεστως.
ο παναγουλης συνανθρωποι και ολοι οι αντιτυρρανοι του παρελθοντος ειχανε δικαιωμα ηθικο να τα βαλουνε με τις τυρρανιες του παρελθοντος?αποδεχεστε δικαιωμα αντιστασης στον φασισμο,ειτε εισερχομενο,ειτε ντοπιο?απαντηστε στον εαυτο σας σας παρακαλω.
και συνεχιζω…..οι φασιστες δεν αναγνωριζουν ευθεως τα ανθρωπινα και δημοκρατικα δικαιωματα κανενος.μπορει η δημοκρατια να δινει βημα λογου στους ιδους τους καταργητες της?.ειτε στο κοινοβουλιο ειτε στα μμε?μπορει να γινει χρηση των ανθρωπινων και δημοκρατικων δικαωματων απο καποιον ωστε αυτος μεσα απο αυτη τη χρηση να τα καταργησει?
δεν ειμαι ουτε θιασωτης ουτε φετιχιστης της βιας συνανθρωποι.στη ζωη μου δεν μαλωνω καν.αλλα αυτο το ευκολο “καταδικαζω τη βια απο οπου και αν προερχεται” ειναι μια ψευτια ολων.εκτος αν ολοι εχουνε μελετησει γκαντι και ταυτοχρονα εχουνε αποδεχτει την παθητικη αντισταση του χριστου.αλλα θαρρω οτι ειναι ξεκαθαρα λογικο(για μενα τουλαχιστον) οτι η επιθετικη φασιστικη βια επιβολης της ισχυος ειναι καταδικαστεα.και η αντιφασιστικη αμυντικη αντιβια ειναι ανθρωπινο δικαιωμα.
ειναι φασιστικη η βια του βιαστη.ειναι αντιφασιστικη και αμυντικη η αντιβια αυτου που προσπαθει να αποφυγει τον βιασμο του.
Αραγε ο Χριστος μας καλεσε για τον διχασμο και οχι για την αγαπη, την οποια κηρυσσει αιμοφυρτος απο τον σταυρο προς ΟΛΟΥΣ τους λαους?
Ειναι φανερο για καθε φυσιολογικο, ορθοδοξο χριστιανο οτι ο Ιησους Χριστος που γεννηθηκε απο την Παρθενο, κατα την σαρκα ηταν Εβραιος, ομως κατα την Θεοτητα ηταν υπερκοσμιος και στην Θεανθρωπινη υποσταση του μας καλει να ειμαστε τεκνα Του. Τα παιδια του νεου Αδαμ, οπου δεν υπαρχει ουτε Ιουδαιος, ουτε Ελληνας, ουτε Αιθιοπας, αλλα το νεο Πλασμα, δλδ ο ανθρωπος, ο ανανεομενος με το Αγιο Πνευμα, που κοινωνει τη Σαρκα και το Αιμα του και αισθανεται ολους τους αλλους ως αδελφια του, συμφωνα με τα λογια του Κυριου.
-Τοτε θα ειστε Μαθητες Μου,οταν θα εχετε μεταξυ σας αγαπη, ελεγε.
Οποιος συγχει τον Χριστο με τον εθνικισμο, βρισκεται ακομα στο σκοταδι
Κυριε Παναγιωτου γιατι δεν απαντατε στο κειμενο του κυριου Ιωσήφ Τσουγκασβί ? Λυπαμαι. Μεροληπτειτε. Το να καταδικαζεις ΜΟΝΟ τη βια που δε σ αρεσει ειναι διπλα βιαιο. Εχτετε πολλα να μαθετε.
σας παραπέμπω σε προηγούμενο σχόλιο…αλλά και στο κείμενο προσεχώς επανάσταση…
δεν θα πάψω ποτέ να μαθαίνω
τα σέβη μου
ιωάννης παΠΑναγιώτου
υγ: εύχομαι το ύφος αλλά και το περιεχόμενο των κειμένων μου να μην προάγουν την βία…δεν αισθηματολογώ αλλά προσπαθώ να καταλάβω!
γιατί πάτε να βγάλετε από την μύγα ξύγκι; μια ανθρώπινη αντίδραση ήταν στις ειρωνίες και στις προσβολές δυο συνομιλητών. Απλά ο συγκεκριμένος κύριος είναι γενικά μπριζωμένος αν τον παρατηρήσετε, έτσι είναι ο χαρακτήρας του…
Υ.Γ: ο Χίτλερ ήταν φανατικά χορτοφάγος
Δηλαδή δεν υπάρχουν αριστεροί που δέρνουν τις γυναίκες τους;
είπαμε από την αρχή πως πρεοσεγγίζουμε το θέμα σε πρώτο επίπεδο…
και με τα δυο σας σχόλια δεν θα διαφωνήσω αναρχοδωδεκαθεϊιστη.
το “ανθρώπινη αντίδραση” βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να την απορρίπτω! Και το κορνάρισμα είανι ανθ΄ρωπινη αντίδραση αλλά μου σπάει τα νεύρα!
τα σέβη μου
Γενικότητες, ευχολόγια, ακατάσχετη “αριστερολογία”, φληναφήματα, μπουρδολογίες, όλα αυτά διανθισμένα με τις “γνωστές” εμμονές και τις ιδεοληπτικές αγκυλώσεις.
Αποφεύγετε όμως με περισσή τέχνη να θίξετε το αυτονόητο: Στην Ελλάδα ο πολιτικός λόγος δεν έχει τόσο σχέση με την πολιτική αλλά με τις κομματικές ντιρεκτίβες. Όποιος δε τολμήσει να πει κάτι το οποίο βρίσκεται εκτός των ορίων της “πολιτικής ορθότητητας” που έχει επιβάλλει η αριστερή νομενκλατούρα με την δεδομένη “ιδεολογική” της κυριαρχία, εξοβελίζεται στο πυρ το εξώτερον, ως φασίστας, ακροδεξιός, ναζί, ξενοφοβικός, κλπ.
Εσχάτως μάλιστα ενέσκηψε και ο χαρακτηρισμός “Έλληνας” ως …βρισιά. (Έλληνας είσαι και φαίνεσαι).
Χάνετε τα λόγια σας κύριε και προφανώς έχετε πολλά να μάθετε ακόμα, τουλάχιστον το παραδέχεστε.
Η ρίζα του κακού είναι ότι η λεγομένη “αριστερά” μας έχει επιβάλλει δύο μέτρα και σταθμά ανάλογα με τις κομματικές τοποθετήσεις καθενός μας.
Αυτό αν είχετε φροντίσει να θίξετε όταν ήταν ακόμη καιρός θα σας παραδεχόμουνα, τώρα απλώς σας οικτίρω.
Τώρα είναι πολύ αργά για κροκοδείλια δάκρυα, νομοτελειακά θα μας πάρει όλους η …μπάλλα.
Όπως στρώσαμε έτσι θα κοιμηθούμε…
Καληνύχτα σας!
Κυριε Δημητριε,
Καλα τα λετε και συμφωνω. Δεν χρειαζεται να ειστε τοσο εντονος στη γλωσσα σας. μη ξεχνατε οτι το κειμενο γραφθηκε για να το συζητησουμε και οχι για να αλληλοαρπαχτουμε.
είναι 3 το βράδυ
αλλά και 8 το πρωί να ήταν
και πάλι καληνύχτα θα σας έλεγα!