Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα

0
437

Τίτλος: “Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα “
Συγγραφέας: ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Εκδόσεις: ΔΟΜΟΣ

Σύντομη Περιγραφή:
Σπουδάζουμε την ιστορία του “νεώτερου” Ελληνισμού με αφετηρία, συνήθως, την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453). Ήταν η τελική πράξη στην κατάρρευση του “βυζαντινού” -όπως λέμε σήμερα- ελληνισμού, το τέλος των “μέσων” και η αρχή των “νεώτερων” χρόνων της ελληνικής ιστορίας. Από τη σκοπία, ωστόσο, της εξέλιξης του πολιτισμού των Ελλήνων, ορόσημο η αφετηρία των “νεώτερων” χρόνων δεν είναι το 1453. Είναι μάλλον το 1354: η χρονιά που ο Δημήτριος Κυδώνης, με προτροπή και του αυτοκράτορα Ιωάννη Κατακουζηνού, μεταφράζει στα ελληνικά τη “Summa Theologiae” του Θωμά Ακινάτη. Εκστασιαμένος ο Κυδώνης από το καινούργιο “φως” που έρχεται “εξ Εσπερίας”, αναλαμβάνει να το μεταδώσει στους συμπατριώτες του Έλληνες.Το γεγονός οριοθετεί μια καινούργια εποχή για τον Ελληνισμό, μια νέα ιστορική περίοδο. Περίοδο όπου το ενδιαφέρον των Ελλήνων , μετατίθεται προοδευτικά από τη δικής τους παράδοση και τον δικό τους πολιτισμό σε κάποιο άλλο πρότυπο και όραμα βίου. […]

Περιεχόμενα:

1. Ο ιστορικός ορίζοντας 9
2. Η γένεση της «Δύσης» 21
3. Ο εκκλησιαστικός ορίζοντας 43
4. Η γένεση της αλλοτρίωσης 56
5. Οι πρώτοι Έλληνες «ενωτικοί» 73
6. «Αριστοτελικοί» ή «σχολαστικοί» 81
7. Η δυτική προπαγάνδα 94
8. Κορυδαλλεύς και κορυδαλλισμός 101
9. Οι «ομολογίες πίστεως» 112
10. Ιστορική αμηχανία 134
11. Οι «νεωτερικοί» ή «προοδευτικοί» 154
12. Αντιστάσεις εγρήγορσης 171
13. Ο Διαφωτισμός 210
14. Ανεξαρτησία και κρατική αλλοτρίωση 240
15. Αυτοκεφαλία και αντιδράσεις 262
16. Οι Θεολογικές Σχολές 303
17. Οι εξωεκκλησιαστικές οργανώσεις 348
18. Ο Παπαδιαμάντης και η «σχολή» του 406
18. Η δεκαετία του ’60 436

Αλφαβητικό ευρετήριο 493

Ὁ Χρῆστος Γιανναρᾶς γεννήθηκε τὸ 1935 στὴν Ἀθήνα ὅπου καὶ σπούδασε Θεολογία, ἐνῷ συνέχισε μὲ σπουδὲς Φιλοσοφίας στὴ Βόννη καὶ τὸ Παρίσι. Διδάκτωρ Θεολογίας τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καὶ Φιλοσοφίας τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Σορβόννης. Διετέλεσε καθηγητὴς φιλοσοφίας στὸ Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικῶν καὶ Κοινωνικῶν Ἐπιστημῶν τῆς Ἀθήνας, στὸ Τμῆμα Διεθνῶν καὶ Εὐρωπαϊκῶν Σπουδῶν. Ἐπίσης, ἔχει διδάξει βυζαντινὴ θεολογία καὶ Φιλοσοφία στὸν Ἅγιο Σέργιο Παρισίων, στὸ Ἰνστιτοῦτο Οἰκουμενικῶν Σπουδῶν (Παρίσι), στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τῆς Γενεύης, στὴ Φιλοσοφικὴ Σχολὴ Κρήτης (Ρέθυμνο) κ.ἀ.

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here