Ο Θεοδόσης Π. Τάσιος, καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, πραγματοποίησε τη δεύτερη διάλεξή του με θέμα «Ανατομία Ήθους και Πολιτικής». Η ιδιαίτερη αυτή συνάντηση έλαβε χώρα στις 22 Απριλίου του 2010. Η δεύτερη αυτή διάλεξη του Κύκλου «Φιλοσοφία και Κοινωνία» ξεκινά με τη διερεύνηση της ρίζας του ηθικού ενεργήματος κατά τη δόμηση του Εγώ, καθώς και ως πηγής ηδονής στο πλαίσιο της Αυτοσυντήρησης και της Αυτοεπιβεβαίωσης του Είναι. Γίνεται αναφορά στους δείκτες ηθολογικής επάρκειας της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας, ενώ διερευνώνται και οι ηθικές συνιστώσες του Πολιτικού ενεργήματος. Τέλος, παρουσιάζεται πολιτική πρόταση 15-ετούς Σχεδίου Ηθοπαιδείας.
Ακούστε και "κατεβάστε" ΟΛΗ την ομιλία.
{mp3}Tassios_megaro_22_april_2010{/mp3}
"κατεβάστε" εδώ το αρχείο ΗΧΟΥ της συζήτησης με δεξί "κλίκ" & save target/link as
Όπως τονίζει ο ομιλητής, «το αντικείμενο αυτής της διάλεξης είναι βασικής σημασίας για τη διερεύνηση των επιμέρους θεμάτων των ανθρωπίνων κοινωνιών, αφού το ηθικό ενέργημα γεννάται πάνω στις σχέσεις του Εγώ με τον Άλλον, προκειμένου να απαρτίσουν Κοινωνίαν. Ενώ στα μεγαλύτερα κοινωνικά σύνολα, οι σχέσεις αυτές μεγεθυνόμενες συνιστούν το πολιτικό σύστημα. Γι’ αυτό άλλωστε, ηθική και πολιτική εξετάζονται από κοινού σε αυτήν τη διάλεξη».
Η ανάλυση ξεκινάει από μιαν απόπειρα ερμηνείας του ηθικού ενεργήματος ήδη από τη βρεφική ηλικία όπου το Εγώ συνοικοδομείται από τον Άλλον (τη «Μητέρα»), ενώ και αργότερα ο Άλλος θα είναι ο υποστασιακός καθρέφτης του Είναι. Παράλληλα, ο Άλλος θα είναι ο συν-εργός και αλληλ-έγγυος στα επιβιωτικά αγαθά δι’ όλου του βίου. Έτσι διμερώς και αδιάσπαστα γεννιέται και στηρίζεται η Φιλαλληλία. Αναγνωρίζεται δηλαδή η Αυτονομία του ηθικού ενεργήματος, αντί για την απλή υπακοή σε εξωγενείς Κανόνες. Εντοπίζονται όμως αμέσως κι όλες οι εσωτερικές Αντιφάσεις και το πλήθος των ηθικών διλημμάτων—η αναίρεση των οποίων ( εάν και όταν γίνεται) θα συνιστά κατ-Όρθωμα του Προσώπου. Διερευνάται επίσης μια φυσιοκρατική εξελικτική εκδοχή της Ηθικής, και παρουσιάζονται κριτικές θεωρήσεις πρόσφατων επιστημονικών ευρημάτων πρωτοηθικής στη συμπεριφορά των ζώων.
Αναγόμενος τώρα ο ομιλητής από τα Άτομα στις Ομάδες, θα αναφερθεί στο στέριωμα της Ηθικής στις ανθρώπινες Ομάδες, μέσα στην Προϊστορία. Εξετάζονται κατόπιν μια σειρά σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα—πρόκληση για τις ηθικές επιλογές του Ατόμου, όπως λ.χ. ο εθελοντισμός, ο διαχειρισμός των ατόμων με ειδικές ανάγκες, καθώς και οι μηχανισμοί που διέπουν τις δράσεις Επιχειρησιακής Υπευθυνότητας, κ.ά.
Έτσι, η ανάλυση φθάνει στη μελέτη του φαινομένου της Πολιτικής, ξεκινώντας απ’ την απαρίθμηση και τον σχολιασμό των (θεωρητικώς αναμενομένων) δυσχερειών πραγμάτωσης της πολιτικής πράξης. Γίνονται σύντομες διερευνήσεις του μηχανισμού των Εξουσιοδοτήσεων, του προβλήματος των ελάχιστων Δικαιωμάτων, της όξυνσης του ηθικού προβληματισμού μέσα στον εν Τεχνολογία βίον, καθώς και του βασικού ηθοπολιτικού ζητήματος του Περιβάλλοντος.
Τέλος, σαν είδος πρακτικών εφαρμογών της θεωρίας, γίνονται και μερικές αναφορές σε γενικά πολιτικά προβλήματα στο «Βασίλειον της Δανειομαρκίας», όπως λέει ο ομιλητής.