Γλυκύ μου έαρ

1
981

Μια εκπομπή που ετοίμασε ο Μίμης Πλέσσας, τη δεκαετία του ’90, για την τηλεόραση του Antena.

Ο Λάκης Παπάς, ο Ηλίας Κλωναρίδης, η Κρίστυ Στασινοπούλου, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Ελένη Δήμου, η Σοφία Βώσσου, το συγκρότημα Ακρίτες και η παιδική χορωδία των εκπαιδευτηρίων Γ. Τσιαμούλη αποδίδουν τραγούδια γνωστών ελλήνων συνθετών που συντονίζονται με το κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδας.
Κείμενα απαγγέλουν ο Γιώργος Κιμούλης και η Πέμυ Ζούνη.
Την επιμέλεια της παραγωγής είχε ο Γιάννης Παπαγιαννόπουλος.

 

1 σχόλιο

  1. Νά, λοιπόν, που μπορεί καί τό “Αντίφωνο” νά μάς “ξαφνιάζει”, πότε-πότε, μέ κάποιες αναρτήσεις που θά μπορούσε, κάποιος μέ υπερβάλλουσα Ορθόδοξη “πολιτική ορθότητα” – διάβαζε, γιά τήν ακρίβεια : έλλειψη αλληλοπεριχωρητικότητας, ιδίως τού διαφορετικού, “κοσμικού”, ευπρεπέστατου, πάντως, καί δυσανεκτικού ΜΟΝΟ γιά τούς συνήθως δυσανασχετούντες – νά τίς θεωρήσει ως “απάδουσες”, γενικώς, αορίστως, καί πολύ λανθασμένως (κατά τήν γνώμη μου, πάντα)

    Άς είναι [ Μόνο, άς θυμηθώ εδώ τό περιστατικό από τά χρόνια τής νιότης μου, όταν κάποτε ο +Δημήτρης Μυράτ, ο καλλιεργημένος καί πολυτάλαντος αυτός θεατράνθρωπος, “τόλμησε” ν’ αναγνώσει τόν “Απόστολο”, ίσως στόν Άγιο Γεώργιο τόν Καρύκη (μπορεί, όμως, νά κάνω λάθος γιά τόν συγκεκριμένο αυτό Ι. Ναό), οπότε “ξεσηκώθηκε τό Σύμπαν” πώς, δηλαδή, ο θεατρίνος (μέ απαξιωτική, βέβαια, αναφορά τού επιτηδεύματος) “εδικαιούτο διά νά” απαγγείλει σέ Κυριακή Θ. Λειτουργία ; Καί μήν πάτε, βέβαια, μακρυά, σκεφθείτε, απλά, μήπως ανάλογες θά ήταν οι “αντιδράσεις”, άν σήμερα, ή μάλλον μεθαύριο, Μεγάλη Παρασκευή, “εμφανίζονταν” μέσα σέ Ιερό Ναό π.χ. η Ελένη Δήμου – που τήν ακούμε νά ψέλνει, τραγουδιστικά έστω, αλλά καί βαθύτατα αισθαντικά, τά “Εγκώμια”, στό αρχετυπικό μάλιστα “μέλος” (περί αυτού στά παρακάτω), αυτό που ΔΕΝ αρέσει ΚΑΘΟΛΟΥ στούς πιστούς, γι’ αυτό καί δέν ακούγεται πιά στίς Εκκλησιές μας (μέ διακριτές, πάντως, κάποιες εξαιρέσεις, καί μέ “προσιτότερη” βέβαια τήν κατανυκτικότατη απόδοσή τους στήν Αγία Ειρήνη τής οδού Αιόλου, όπου, παλαιότερα έσπευδαν η +Δόμνα Σαμίου, η Μαρίζα Κώχ, ο +Σαράντος Καργάκος, αλλά καί οι Τσιαμούληδες τών Εκπαιδευτηρίων – ένας εκ τών δύο διευθύνει καί τήν Μαθητική Χορωδία που ακούγεται στήν εκπομπή -, γνώστες καί θεράποντες όλοι τού αυθεντικού βυζαντινού μέλους) – νά ψάλλει κι’ αυτή, όπως τήν ακούμε, Χριστιανή δέν είναι δά κι’ αυτή ; τί λέτε, θά “εδικαιούτο διά νά”, ή θά τήν “ανελάμβαναν” τά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μά καί οι “ακραιφνείς” τής απεριχωρησίας ; Ερωτήματα γιά όλους ]

    Αλλά η αναφορά μου προώρισται νά ήταν γιά τόν συγκεκριμένο “τρόπο” ψαλμικής απόδοσης τών Εγκωμίων, που, πολλούς, σίγουρα, θά “εξένισαν”, έτσι όπως ακούγονται επανειλημμένως στήν εκπομπή, καί που “απέχουν” απ’ τό οικείο καί γλυκερά συναισθηματικό “άκουσμα”, όπως όλοι μας τό’ χουμε “συνηθίσει”.

    Σέ κάποιο σημείο εμφανίζεται ο Δημήτρης ο Πλέσσας, “εξηγώντας” ότι τό ιδιότυπο αυτό μέλος “κατάγεται”, άν μπορούμε νά τό πούμε έτσι, από τήν Κύπρο. Χωρίς νά είμαι μελετητής ή καλός γνώστης τού θέματος, θά μού επιτραπεί νά διατυπώσω τήν γνώμη / άποψη ότι η συγκεκριμένη αυτή ψαλμική σημειογραφία “αναφέρεται” καί παραπέμπει μάλλον στόν εμβριθέστατο καί ερευνητικότατο “Δάσκαλο” + Σίμωνα Καρά.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο οι μαθητές του (ιδίως ο προεξάρχων +Λυκούργος Αγγελόπουλος, ο αξέχαστός μας Χοράρχης), όσο καί οι εντρυφήσαντες στίς παρακαταθήκες του, ΑΥΤΗΝ τήν εκδοχή απέδιδαν, αποκλειστικά καί μέ μοναδική ιερότητα, στά Αναλόγια καί τά έργα τους.

    Ίσως, σχετικά, κάνει μάλιστα εντύπωση ότι καί ο πάντα βαθύτατα “μελετημένος” +Μάνος Χατζηδάκις, γνώστης καί θαυμαστής τού έργου τού Σ.Κ. ως άνω, χρησιμοποίησε ΚΑΙ μουσικά ΚΑΙ χορωδιακά τόν συγκεκριμένο αυτό “τρόπο” μελουργίας στό έργο του “Η εποχή τής Μελισσάνθης” (συγκεκριμένα στόν “Επιτάφιο”), που είχαμε τήν ιδιαίτερη χαρά ν’ απολαύσουμε καί στήν τελευταία (πρό τής πανδημίας) καταπληκτική καί αναβαθμισμένη οπερική παράστασή της στήν “ανακαινισθείσαν ως αετού νεότητά” της, τής ΕΛΣ, στό Μεγαλουργικής Δωρεάς Ίδρυμα Σ.Νιάρχου.

    Γιά όσους, τυχόν, θά ήθελαν μιάν εκτενέστερη αναφορά στό θέμα αυτό τού ψαλμικού ιδιόμελου, χρήσιμος θά είναι ασφαλώς καί ο παρατιθέμενος “κοσμικός” σύνδεσμος : https://mikropragmata.lifo.gr/guest_posts/otan-o-manos-chatzidakis-dokimaze-me-ton-simona-kara-ton-epitafio-tis-melissanthis/

    Σάς ευχαριστώ πολύ γιά τήν υπομονή σας νά διαβάσετε τό σχόλιο αυτό.

    Καλή Ανάσταση !

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here