ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ: Μανώλης Δρεττάκης Έκπτωση αξιών και απαξίωση θεσμών

7
71

Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος στο Αρχονταρίκι συζητά με τους καλεσμένους του για θέματα της επικαιρότητας. Δείτε σήμερα: την συζήτηση με τον καθηγητή Μανώλη Δρεττάκη και με αφορμή το  βιβλίο του ” Έκπτωση αξιών και απαξίωση θεσμών” που είναι μια συλλογή άρθρων στον Τύπο του τέως υπουργού και αντιπροέδρου της Βουλής την εικοσαετία 1985-2005.

7 Σχόλια

  1. Πολλοί καταγγέλουν με πύρινους συχνά λόγους την έκπτωση και παρακμή θεσμών και ανθρώπων των καιρών μας.

    Και καλώς.

    Όμως όταν η νεολαία – το θερμόμετρο της κοινωνίας! – ξεσηκώθηκε πρόσφατα ανατριχιασμένη από τη διασπίστωση ότι, τούτη η έκπτωση και παρακμή μπορεί να συνεπάγεται τον απρόκλητικο και άδικο φόνο ενός παιδιού από κάποιον εκπρόσωπο των θεσμών … τότε κάποιοι εξ αυτών των κυρίων είτε κατακεραυνώνουν τη νεολαία (καλήν ώρα ο Γιανναράς), είτε σιωπούν.

  2. Ta biblia tou aksiotimou kyriou Giannara kalo 8a htan na diabazontai proseltika kai na meletwntai se ba8os pragma dyskolo se mia koinwnia pou ta panta anagontai se nootropia olympiakos-pana8hnaikos kai synepws se nootropia agelhs pou me thn seira ths xarakthrizetai kai ekfrazetai me bash psyxopa8ologikwn mhxanismwn.Sthn ellada endiaferontai gia thn anaptyksh tou katakefalhn eisodhmatos kai oxi ths katakefalhn kalliergeias.Epitelous,NAI o dolofonos tou dekapentaxponou deixnei oxi mono ta xalia tou systhmatos alla kai polla arnhtika stoixeia pou meta apo polles genees 8a dior8w8oun alla as anarwth8oume KAI ti einai poliths,ti kaleitai paidi,ti kaleitai paideia,ti ennooume me ton oro oikogeneia kai ti ennooume ennomo kratos.O Kyrios Giannaras den ftaiei epeidh leei ta pragmata me to onoma tous kai epeidh 8etei zhthmata pros problhmatismo.Anti8eta mhpws ftaiei KAI to gegonos oti den didaskoume thn neolaia mas PWS na PROBLHMATIZETAI gia ta drwmena tou talaipwrou metapratikou euroeparxiwtikou kratidiou pou legetai Ellada???

  3. Αγαπητέ Δημήτρη,
    ότι ένας αξιότιμος άνθρωπος διαπιστώνει ορθότατα μια σειρά από ζητήματα, δεν σημαίνει ότι είναι αλάθητος σε μια σειρά από άλλα. Όπως και δεν αποτελεί οπωσδήποτε ένδειξη έλλειψης σεβασμού προς το πρόσωπό του, ούτε και ασόβαρης μελέτης των συγγραμμάτων του, η επισήμανση κάποιων λαθών του. Σωστά;
    Τώρα, όταν το θερμόμετρο η νεολαία μιας κοινωνίας -δηλαδή η νεολαία της – δείχνει κόκκινο, σίγουρα είναι λάθος να τα βάζει κανείς με το θερμόμετρο! Ακόμα κι αν δεν είναι τέλεια καλλιεργημένο (αλλά ποιός φταίει πτωτίστως γι’ αυτό;), κάτι δείχνει το ρημάδι και πρέπει να το διαβάσουμε, να σταθούμε δίπλα του με αγάπη, να κατέβουμε μαζί του στα πεζοδρόμια και να το γευτούμε από κοντά … όχι να το σπάσουμε.
    Πολύ φοβάμαι, ότι, σε ό,τι αφορά την πολιτική σκέψη του, ο κ. Γιανναράς, αν και έχει αποτινάξει το ζυγό της Ζωής και του Σωτήρα, πιστεύει καταβάθος ότι οι κοινωνικές αλλαγές επέρχονται από τους άριστους μαθητές και τα καλά παιδιά, που δεν κάνουν ζημιές και που προτιμούν να μελετούν αντί να διαμαρτύρονται άκομψα.
    Τούτο έδειξαν οι επιφυλλίδες του κατά το περασμένο δίμηνο.

  4. Safws!Oudeis ala8htos symperilambanimenou tou Kou Giannara.Ma auto akribws epikaleitai kai o idios se polles synenteukseis kai syzhthseis pou exw parakolou8hsei ws twra.Oson afora ta ar8ra tou kai ta biblia tou proswpika den 8ewrw pws kata8etei apopseis apolytopoiwntas “ta panta” .Twra anaferomenos sthn agaph pou proegrapses exeis dikio alla opws fainetai poioi/poios 8a thn didaksei?Poioi 8a paroun ey8ynh gia thn galouxhsh twn newn kai me poia krithria 8a tous didaksoun?Edw kata th gnwmh mou mpainei o Kos Giannaras kai polloi alloi ka8hghtes ypsilou epipedou gnwsewn.Dhladh an tous akousoume kai tous timisoume perissotero sigoura 8a bgoume kerdismenoi.H apodeiksh eggytai kai sto oti kanoume ena debate twra h diaxronika se auto to site anti na xasomerame me to klwtsoskoufi h me to xazokouti pou exei katalysei(me ekseresh sygekrimenes ekpompes kata th gnwmh mou)ka8e ennoia diakrishs poiwthtwn.Osa proegrapses emperiexoun poly megala kefalaia pros syzhthsh(8epmometro,pezodromio/a,agaph,apistoi ma8htes,kala paidia,zhmies)ta opoia den nomizw pws mporoume na ta eksantlhsoume apo blogs.Entoutis pisteuw pws polles ennoies kryboun antifaseis opws gia paradeigma “oi aristoi ma8htes”.Ma oudeis eipe pws oi mh aristoi den exoun gnwmh h den mporoun na allaksoun kapoia pragmata.Apo thn allh omws sthn Ellada oi aristoi giuxarontai kai menoun ektos pareas kai malista ypo thn prosfwnhsh ypotimitikwn ekfrasewn opws:ksenerwtos,ksenepoua,mh cool kai polla alla.Fysika auto den symbainei pantou alla auth thn entypws eisprattw opote erxomai sthn Ellada alla kai otan hmoun ma8hths.Zhtw sygnwmh alla 8a synexisoume to debate kapoia allh stigmh,pi8anotata aurio giati prepei na fygw.Kalhnyktw pros to paron :-))

  5. Αγαπητέ Δημήτρη,
    παρενθετικά: πόσο με δυσκολεύουν τα greekglish σου δεν φαντάζεσαι. Κρίμα που δεν έχεις διαθέσιμη ελληνική γραμματοσειρά στα ξένα.
    Θα ξεκινήσω από κάτι που λες στο τέλος: “(…) στην Ελλάδα οι άριστοι γιουχάρονται και μάλιστα μένουν εκτός παρέας (…)”. Δεν έχεις πολύ δίκιο. Γιουχάρονται μάλλον, και χαρακτηρίζονται ξενέρωτοι, εκείνοι οι άριστοι, που το παίζουν “εγώ τότε μελετούσα, δεν ήξερα τι γινόταν”. Αντίθετα, εκείνοι οι άριστοι που ταυτόχρονα είναι ανήσυχοι και πολιτικά, που συμμετέχουν στα κοινωνικά δρώμενα, που κοιτάζουν τι γίνεται και πέρα από τα βιβλία τους, απολαμβάνουν ιδιαίτερης εκτίμησης από όλους, είναι τα “σπαθιά” που λένε, οι “σπαθάτοι”, οι “ξηγημένοι τύποι”, και οι περισσότεροι περιμένουν το παράδειγμα από αυτούς. Έτσι δεν είναι;
    Ανάλογης αναγνώρισης απολαμβάνουν και οι δάσκαλοι εκείνοι, που είναι και άριστοι στον τομέα των γνώσεων που υπηρετούν αλλά ταυτόχρονα και προσιτοί αλλά και με μια ευρύτερη όχι απλώς παιδεία αλλά ματιά στα πράγματα. Οι νέοι μας διψούν για τέτοιους δασκάλους! Δασκάλους που όχι μόνο τα “λένε ωραία” αλλά και που τα “κάνουν ωραία”. Και που στέκονται δίπλα τους. Ειδάλλως … “δάσκαλε που δίδασκες…”.
    Προσωπικά λοιπόν, και ακριβώς επειδή έχω εκτιμήσει ιδιαίτερα τα βιβλία του κ. Γιανναρά, απογοητεύτηκα από τη στάση του αυτό το τελευταίο θερμό δίμηνο της νεολαίας – εννοώ τη στάση του, όπως την είδα να εκφράζεται στις επιφυλλίδες του -, δηλαδή σε μια στιγμή που η νεολαία είχε εντονότερη από ποτέ την ανάγκη να νιώσει τέτοιους δάσκαλους δίπλα της και να παραδειγματιστεί από αυτούς.

  6. Άλλο ξεσηκώνομαι και άλλο γίνομαι μέρος του προβλήματος με σπασίματα. Ξεσηκώθηκαν οι μαθητές και οι φοιτητές και μετά γύρισαν στην ίδια παρακμιακή συμπεριφορά. Αγένεια στο σχολείο, σκονάκια κλπ. Η αλλαγή θα ξεκινήσει από εμάς του ίδιους. Από την αλλαγή της συμπεριφοράς μας στο σπίτι, στην οικογένεια, στο δρόμο.

  7. Αγαπητέ Γιώργο, ναι, η αλλαγή ξεκινάει πάντα από εμάς τους ίδιους αλλά επίσης είναι στον άνθρωπο να (ξε)σηκώνεται και να πέφτει και πάλι να ξανασηκώνεται. Μην είμαστε τόσο αυστηροί με τους νέους μας. Ας είμαστε δίπλα τους όχι μόνον όταν συμπεριφέρονται “κοσμίως” αλλά και όταν “παραστρατούν”. Ίσως τα “παραστρατήματα” και οι ζημιές τους να έχουν να πουν κάτι και για εμάς τους ίδιους, για τη δική μας νάρκη, για την ασθένεια του κόσμου στον οποίο τα φέραμε να μεγαλώσουν. Δεν λέω να τους παραχαϊδέψουμε. Άλλωστε δεν επιδόθηκαν αυτοί στα σπασίματα. Και όμως δέχτηκαν τρομακτική επίθεση ακόμα και στις πιο ειρηνικές διαδηλώσεις τους. Με τους “γνωστούς-αγνώστους” να παραμένουν και πάλι ασύλληπτοι. Το θερμόμετρο κάτι λέει. Να το διαβάσουμε. Να μην το σπάσουμε.

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here