Τι μέλλει γενέσθαι

0
127

Tίτλος: Τι Μέλλει Γενέσθαι

Συγγραφέας: Μιχάλης Δερτούζος

Εκδόσεις: “Νέα Σύνορα”- Α.Α. Λιβάνη, Αθήνα, 1998

Τι μέλλει γενέσθαι στο νέο αιώνα; Η ζωή σας θα είναι διαφορετική. Πληκτρολόγια, παράθυρα και μενού θα αντικατασταθούν από προγράμματα κατανόησης ομιλίας. Η “ολόσωμη στολή” σας θα σας επιτρέπει να τηλεφωνείτε, να ελέγχετε το ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο, να παρακολουθείτε τηλεόραση και να πληρώνετε τους λογαριασμούς σας, ενώ περπατάτε στο δρόμο. Θα είστε πιο υγιείς -και θα ξοδεύετε λιγότερα χρήματα στους γιατρούς-, καθώς υπολογιστικά προγράμματα θα παρακολουθούν την υγεία σας και γιατροί θα σας φροντίζουν on line. Τα ρούχα, η ψυχαγωγία, το σπίτι, ακόμα και το αυτοκίνητό σας θα είναι φτιαγμένα στα μέτρα σας – και θα στοιχίζουν λιγότερο απ’ ό,τι σήμερα. Θα είστε σε θέση να ταχυδρομείτε ηλεκτρονικά ένα χάδι -κι άλλα πολλά-, καθώς οι ολόσωμες στολές, η εικονική πραγματικότητα και η τεχνολογία βίντεο μετατρέπουν τη φύση του σεξ και του ειδυλλίου. “Το Tι Μέλλει Γενέσθαι είναι ένας θελκτικός, φανταστικός οδηγός για το μέλλον, ο οποίος βρίθει από βαθιά γνώση. Οποιος συμμετάσχει στην επερχόμενη Πληροφοριακή Επανάσταση -και θα το κάνουμε όλοι μας- πρέπει να ξέρει Tι Μέλλει Γενέσθαι”.

σελ. 340-341
“Εδώ και πολύ καιρό, οι εκπαιδευτικοί ήξεραν ότι η βαρετή απομνημόνευση και τα βαρετά γυμνάσματα είναι μια χαρά, αν χρησιμοποιούνται για την επίτευξη κάποιου επιθυμητού στόχου, όπως η εκμάθηση οδήγησης αυτοκινήτου, αλλά όχι ως ασκήσεις από μόνες τους. Τα παιδιά -και τα παιδιά που είμαστε όλοι μας- προτιμούν να μαθαίνουν μέσω της συγκίνησης που προσφέρει η ανακάλυψη και η συμμετοχή. Ωστόσο, οι μαθητές φαίνεται να μαθαίνουν το ίδιο καλά με λιγότερο εκλεπτυσμένους τεχνολογικά τρόπους. Έκτοτε καταλήξαμε να αναγνωρίσουμε ότι η τεχνολογία από μόνη της, ασχέτως πόσο φανταχτερή ή συναρπαστική είναι, δεν βελτιώνει αυτόματα τη διεργασία της μάθησης.

Το γεγονός ότι δεν έγινε κάποιο σημαντικό αποφασιστικό βήμα μέσα σε δύο δεκαετίες δεν πρέπει να ερμηνευτεί σαν έγκριση για τη συνέχιση των παρωχημένων πια διδακτικών μεθόδων και την αποφυγή καινοτομίας. Και ωστόσο “ο παλιός τρόπος” είναι προτιμότερος από το να υιοθετηθεί τυφλά στα σχολεία η τεχνολογία των πληροφοριών, σε μια ανεύθυνα ευρέως διαδεδομένη κλίμακα, που βασίζεται στην επιθυμία να δείχνουμε μοντέρνοι και στην αφελή υπόθεση ότι, αν η τεχνολογία αναπτυχθεί μαζικά, θα ανθίσουν σίγουρα χιλιάδες εκπαιδευτικά λουλούδια. Καλοπροαίρετοι πολιτικοί συγκαταλέγονται μεταξύ των χειρότερων ενόχων, καθώς απαιτούν γενικές αλλαγές επειδή το όλο θέμα τούς φαίνεται σημαντικό και πολύ της μόδας.

Τι πρέπει να κάνουμε, λοιπόν; Πρέπει να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε όσα ξέρουμε πως αποδίδουν και πρέπει να πειραματιστούμε δραστικά και έντονα με νέες ιδέες σε μικρότερους αριθμούς μαθητών -ειδικά λόγω του ότι οι αισιόδοξες προσεγγίσεις στον Παγκόσμιο Ιστό συσσωρεύονται για να υποβληθούν σε δοκιμασία.”

σελ. 348-349
[…] Στην προσομοίωση υπάρχουν τεχνικά όρια. Απέχουμε πολύ ακόμα από το να μπορούμε να προσομοιώσουμε τον τρόπο που ενεργεί και μιλά ο Τζακ με ευρεία ποικιλία συμπεριφορών. Όπως είδαμε, ο υπολογιστής δεν μπορεί να καταλάβει την ανθρώπινη ομιλία σε συζητήσεις με ευρύ περιεχόμενο. Όπως έχει παρατηρήσει ο Μάρβιν Μίνσκι του ΜΙΤ, συνιδρυτής του τομέα τεχνητής νοημοσύνης, δεν ξέρουμε πώς να προγραμματίσουμε τους υπολογιστές για να επιδείξουν κοινό νου. Αυτό θέτει σοβαρούς περιορισμούς στην ποικιλία και στην ποιότητα των απαντήσεων του Τζακ. Ακόμα κι αν ξεπερνιόταν αυτό το τεράστιο πρόβλημα, ένας υπολογιστής δεν μπορεί ακόμα να εναρμονίσει πιστά τον συγχρονισμό των χειλιών, τα νεύματα, τις χειρονομίες και τις διακυμάνσεις της φωνής που απαιτούνται για να ανταποκριθεί ο Τζακ με πιστευτό τρόπο σε οποιαδήποτε τυχαία εισαγωγή. Και αν το πρόσωπο του Τζακ δεν είναι πιστευτό, ο Νίκολας δεν θα μάθει το μάθημά του. Την ερχόμενη δεκαετία ίσως να είναι λίγοι οι προσομοιωτές συμπεριφοράς που θα μας εντυπωσιάσουν με τη χρησιμότητά τους σε ιδιαίτερα εξειδικευμένες περιστάσεις, αλλά τα πιο εύστροφα συστήματα απέχουν πολύ ακόμα […].

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
Please enter your name here