Τα αυγά οι “Νεαροί” και η Σώτη

12
330

της Δήμητρας Χοΐδου

Με αφορμή όσα γραφτήκαν τις τελευταίες μέρες στον τύπο για το επεισόδιο με τα αυγά κατά της κ. Σωτης Τριανταφύλλου στα Εξάρχεια θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τα εξής:

Η κ. Τριανταφύλλου μπορεί να έχει πείσει τους κύκλους των “γραμμάτων και των τεχνών” πως είναι “εξάρχειο” αλλά τα παιδιά εκεί ξέρουν καλά πως είναι μια δήθεν ποζάτη περαστική της περιοχής που περιφέρει τα ταξίδια και τις σπουδές της στα βιβλία της που απέχουν έτη φωτός από την πηγή της ελληνικής σκέψης και λογοτεχνίας.

Δεν ανέχομαι πια αυτόν τον μανδύα του προοδευτισμού που αναβαπτίζει όλους τους αριστερούς σε δημοκράτες και όλους του υπόλοιπους σε γραφικούς φασίστες ή εθνικιστές.

Δεν δικαιολογώ κανενός είδους βία στην συμπεριφορά των παιδιών. ‘Έχουν όμως το άλλοθι του νεαρού της ηλικίας τους, είναι η εποχή τους να είναι νταήδες με τα λεφτά του μπαμπά πράγμα που έκανε και η Σώτη όπως περιγράφει και στα βιβλία της…

Η νεότητα αντιδρά φορές βίαια όταν στερείται οραμάτων αγάπης από οικείους και έμπνευσης ιδανικών…Σαφώς και τα Εξάρχεια δεν ανήκουν σε κανέναν ούτε στην κ. Τριανταφύλλου όμως η οποία τα αναφέρει με κάθε ευκαιρία για να πείσει πως είναι ακόμη επαναστάτρια μέσα στο αστικό της διαμέρισμα κοιτάζοντας τα γεγονότα από ψηλά… Η μετάλλαξη όμως έχει συντελεστεί και οι περισσότεροι προοδευτικοί του Πολυτεχνείου και έπειτα έχουν γίνει βασιλικότεροι του βασιλέως…

Aπαιτούν σεβασμό στους τότε αγώνες τους, τους οποίους όμως έχουν εξαργυρώσει στο έπακρο με οφίκια και χρήματα. Πολλοί είναι και γονείς αυτών των παιδιών και πληρώνουν αφειδώς άλλα δεν αρκεί αυτό όπως η καθημερινή πρακτική απέδειξε…

Έχουν συνηθίσει πολλοί σε ένα κακώς εννοούμενο απυρόβλητο που δεν το δικαιούνται γιατί όσα ακολούθησαν διέψευσαν ακόμη και το ότι οι προθέσεις τους τότε ήταν αγνές… Υπάρχουν και εξαιρέσεις βεβαίως..

Όσο για τις πηγές εννοώ τους Κάλβο,Σολωμό, Παπαδιαμάντη,Δραγούμη, Λαπαθιώτη,Παλαμά,Ουράνη, Κόντογλου, Πεντζίκη, Παπατσώνη,Σαραντάρη,Ελύτη,Σεφέρη, Χατζηλαζάρου, Εγγονόπουλο, Ασλάνογλου,Λορεντζάτο και άλλους πολλούς που με μεγάλη χαρά καθημερινά συναντώ. Η πρόθεσή μου δεν είναι να θίξω κάποιον απλά κοινωνώ κάποιες σκέψεις σε μια ιστοσελίδα που εκτιμώ.

 

12 Σχόλια

  1. Συμμερίζομαι την κάθε σας πρόταση. Το εν πολλοίς συμπαθητικό «Αντίφωνο» λειτουργεί (και) ως βήμα φωνών που εκπλήσσουν ευχάριστα με την απλότητα και τη σαφήνειά τους. Είχαμε αρχίσει να πιστεύουμε ότι έπαψαν να υπάρχουν σ’ αυτόν τον πολύπαθο τόπο.

  2. Ο πατέρας μου είναι δεξιός. Το 81 «παραλίγο σχεδόν να ψηφίσει ΠΑΣΟΚ» όπως λέει :- ) . Ήταν δεξιός γιατί ήταν και είναι υπερβολικά ρεαλιστής , «καλός ο κομουνισμός, αλλά ανεφάρμοστος» . Όλους αυτούς τους τύπους των “γραμμάτων και των τεχνών” τους έλεγε «[u][b]ψευτοκουλτουριάριδες[/b][/u]». Τον γείτονα μας τον κυρ Βασίλη τον Κουμουνιστή, μπακάλη της γειτονίας , τον χαιρετούσε όμως με σεβασμό . Δεν έχουν κριτήριο μόνο τα «παιδιά», έχουμε και όλοι εμείς οι υπόλοιποι. Κάποιοι νομίζουν πως μπορούν να κοροϊδεύουν τον κοσμάκη . Αλλά ο κοσμάκης καταλαβαίνει τι παίζεται. Απλός ανέχεται ακόμα καταστάσεις . Ας όψετε .

  3. Έχει πει κάπου ο Ρίλκε πως γράφονται τόσα πάνω σε τόσα πράγματα, ώστε τα ίδια τα πράγματα να εμφανίζονται πια ως σημεία τομής περισπούδαστων θεωριών, μέσα σε ένα ημιπολεμικό κλίμα.
    Το νιώθω αυτό κάθε φορά που πάω να πάρω θέση σε ένα θέμα, πως ετοιμάζομαι κι εγώ να το ιδεολογικοποιήσω. Ξέρετε, οι απόλυτες αλήθειες είναι μία ασθένεια της παιδικής ηλικίας. Πράγματι τα παιδιά είναι παιδιά. Έλα όμως που και οι ενήλικες είναι συνήθως παιδιά! Αυτό νιώθω όταν ακούω την κ. Τριανταφύλλου. Απ’ όσους αναφέρατε, θα κρατήσω τον Σεφέρη. Ο Σεφέρης στη λογοτεχνία μας υπήρξε γονιός.

  4. Ευχαριστώ για τον καλό σας λόγο. Όσο πληθαίνουν τα μέσα τόσο ελαττώνεται το βήμα της σκέψης. Σαν να βρίσκονται σε αντίστροφη γεωμετρική πρόοδο. Χρειάζεται περισσότερο και πιο επίμονο ψάξιμο. Το Αντίφωνο είναι όμως μια άμεση και φιλόξενη στέγη ιδεών

  5. Όλοι έχουμε ανθρώπους σαν τον πατέρα σας ή το γείτονά σας στο περιβάλλον μας
    Έχουμε και ψευτοκουλτουριάριδες επίσης. Κάποια στιγμή όμως πρέπει να αποφασίσουμε με ποιους θα συνταχθούμε και ποιους θα αφήσουμε πίσω. Αν αυτή η επιλογή γίνει χωρίς απόλυτο γνώμονα το προσωπικό συμφέρον τότε θα είναι γενναία και θα μας λύσει και τη γλώσσα ίσως… Ο «κοσμάκης» και δεν είναι καθόλου υποκοριστικό της υποτίμησης άλλα της ταλαιπωρίας -και για σας φαντάζομαι- ξέρει σε βάθος χρόνου να δίνει σε καθέ έναν ό,τι του αξίζει.

  6. Δεν κομίζω καμιά απόλυτη αλήθεια. Κάποιες σκέψεις μόνο αποθέτω με αφορμή το περιστατικό. Στη θέση του ονόματος της κ. Τριανταφύλλου θα μπορούσα να βάλω πλήθος άλλων. Προς Θεού δεν είναι προσωπικό. Απλά έχω ακούσει τον τελευταίο καιρό ρεπλίκες πολλές αυτής της είδησης. Με αυτό το πνεύμα μιλώ και ελπίζω να είμαι σαφής. Η οπτική γωνία είναι κοινωνικοπολιτική και όχι ιδεολογική. Όσο για τον Σεφέρη θα θυμηθώ την άποψη του Λορεντζάτου «O Σεφέρης θα έλεγα πως έχει σαν ένα ποδόφρενο ή αμπόδισμα στη φύση του, στην ιδιοσυγκρασία του, και επομένως στον τρόπο που βλέπει τον κόσμο μέσα από το έργο του. Εχει τη φρονιμάδα της δυσπιστίας, όχι τη δυσπιστία της φρονιμάδας (κάτι διαφορετικό). Eίναι πρώτα δύσπιστος και έπειτα φρόνιμος, όχι το αντίθετο…»(Και αυτό το λέει ο Λορεντζατος που διάβαζαν και πιθανώς μετέφραζαν παρέα τον Πάουντ …) Είναι εξαιρετικά ευφυής και μεγάλος πατριώτης. Για μένα όμως λιγότερο χαρισματικός ποιητικά από ότι ως πεζογράφος και δοκιμιογράφος. Βέβαια δεν είναι εύκολο να μιλάς για τέτοια μεγέθη. Σκέψεις κομίζω και πάλι …

  7. λιγο πιο απλα να τα λεγατε θα σας παρακολουθουσε περισσοτερος κοσμος το αντιφωνο ειναι καταπληκτικο ευτυχως που υπαρχει ….η σοφια ειναι αληθινη και μεγαλη οταν ειναι κατανοητη και απλη….οσες σαλτσες και να μπουν σε κατι ανοστο και πολυκαιρισμενο δεν αλλαζει η γευση του…οι νεοι εχουν ενα μεγαλο πλεονεκτημα εναντι των λιγοτερο νεων το ενστικτο τους λειτουργει αλανθαστα…..

  8. Αγαπητέ Μερκούρη ειμαι θαρρώ σύντομη και σαφής. Σοφή δεν είμαι σίγουρα…Το ένστικτο των νέων είναι πιο ζωντανό γιατί ακόμη το ακούν. Ενώ οι μεγαλύτεροι το έχουν ολότελα παραμερήσει ως κάτι περιττό ως μια νεανική κουτουράδα. Δεν είναι ακριβως έτσι όμως…

  9. ΣΗΜΕΡΑ Η ΣΩΤΗ ΔΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ FREESUNDAY ΩΣ ΠΑΙΔΙΣΚΗ ΠΟΥ ΕΒΡΕΘΕΙ ΤΥΧΑΙΑ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΗΝ ΕΠΕΣΕ Ο ΚΑΚΟΣ ΛΥΚΟΣ ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΑ ΔΟΥΜΕ … ΕΤΣΙ ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΣΟΡΤΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΜΙΚΡΗ ΝΤΥΜΕΝΗ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ Η ΚΑΤΙ ΠΑΡΕΜΦΕΡΕΣ…

  10. Αγαπητέ Ν.Μ. δεν είδα την συνέντευξη αλλά είδα το βιβλίο…Εξάλλου για μένα το συγκεκριμένο πρόσωπο ήταν η αφορμή για να πω κάποια πράγματα που αφορούν ένα συγκεκριμένο είδος «πνευματικών» ανθρώπων…

  11. Ωστόσο δεν αισθάνεστε πως αρχίζει να υπάρχει ένα … πώς να το πω; … ζήτημα με όλα αυτά τα “πεσίματα” διαφόρων “αγανακτισμένων” σε παρουσιάσεις βιβλίων και συγγραφείς;

    Τη μια κάποιοι “ανάρχες” την πέφτουν με αυγά στην παρουσίαση της Τριανταφύλλου, την άλλη κάποιοι “εθνικόφρονες” την πέφτουν με κουκούλες στην παρουσίαση ενός βιβλίου κάποιου Γκουρογιάννη για τον “Αττίλα”, την παράλλη κάποιοι “μακεδονομάχοι” την πέφτουν με ρόπαλα σε παρουσίαση λεξικού των σλαβομακεδόνικων, και πάει σερί η δουλειά …

    … αλλά δεν σας παραπέμπουν [b]όλα [/b]αυτά σε άλλες, μαύρες εποχές;

  12. Αγαπητέ Ευγένιε,
    Στο σημερινό τύπο ανακοινώνεται από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης ίδρυση Γραφείο Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας των Σωμάτων Ασφαλείας. Κάτι δεν πάει καλά λοιπόν. Οι ανάρχες και οι εθνικόφρονες είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. (Επιτρέψτε μου να εξαιρέσω τους μακεδονομάχους γιατί τα λάθη στο συγκεκριμένο εθνικό θέμα βγάζουν μάτι όπως λέει ο λαός) Οι μεν πλήττουν τους πλέον βολεμένους και οι δε τους πλέον αδύναμους. Και οι δύο αρέσκονται όμως σε «κατάχρηση εξουσίας». Στο κενό που το ίδιο το κράτος παραπαίοντας τους αφήνει να κινηθούν. Αν λοιπόν η κοινωνία μας δεν ξαναδώσει στον άνθρωπο τη θέση που του αξίζει αν συνεχίσει να τον αντιμετωπίζει ως εργαλείο ή πραμάτεια αν τα σχολεία μας δεν ανακτήσουν τον χαμένο ανθρωπιστικό τους προσδιορισμό οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε κοινωνία αυτοδικίας. Προσωπικά οικτίρω ακόμη και την παραμικρή υποψία βίας όμως όποιος σπέρνει ανέμους θερίζει θύελλες…

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ