Τίτλος: ΜΕΤΑ-ΝΕΩΤΕΡΙΚΗ ΜΕΤΑ-ΦΥΣΙΚΗ
Συγγραφέας: ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Εκδόσεις: ΔΟΜΟΣ
[…σελίδες 12 – 13 ]
“ Οί θεωρητικές διατυπώσεις τής καινούργιας νοηματοδότησης εξελίσσονται παράλληλα μέ συνειδητές ή άνεπίγνωστες εμπεδώσεις τής θεωρίας στήν καθημερινή πρακτική.
Δέν πρόκειται πάντοτε για θελημένες αποδοχές, είναι περισσότερο μια ανεπαίσθητη αυτοματική συμμόρφωση μέ τρόπους και συμπεριφορές που απηχούν τήν όλο και καθολικότερα διευρυνόμενη νοο-τροπία τής ρήξης. Ή απαίτηση τής προόδου, τής αποτελεσματικότητας, τής εμπειρικής προτεραιότητας, εχει μιαν αυτονόητη κοινωνική καταξίωση και δύσκολα παραπέμπει σέ πολεμικές αφετηρίες, πού θα μπορούσαν νά προκαλέσουν ενδεχομένως κριτικές αντιδράσεις. Περιβεβλημένη ή ρήξη τό σεμνό ένδυμα τής προόδου γίνεται αυτονόητα και καθολικά αποδεκτή, διαμορφώνει τήν κυρίαρχη νοοτροπία, τον κοινό τρόπο βίου, δηλαδή έναν καινούργιο πολιτισμό.
Ή νεωτερική εποχή είναι ό πιο ριζοσπαστικά καινότροπος πολιτισμός πού γνώρισε ποτέ ή Ιστορία, πολιτισμός κοσμογονικός στήν κυριολεξία: Τόσο ή εικόνα του κόσμου, όπως τήν συγκροτεί ή νεωτερική επιστήμη, όσο και ό κόσμος τής οργανωμένης συμβίωσης των ανθρώπων, ό τρόπος και οί συνθήκες του βίου, μεταβάλλονται ριζικά. Γεννιέται μιά καινούργια κοσμοεικόνα, καινούργια αντίληψη τής πραγματικότητας, καινούργια χρήση τής διευρυμένης γνώσης.
Οι ίδιες οι λέξεις παραπέμπουν τώρα σέ καινούργια σημαινόμενα. Οί δροι προσδιορισμού γνωστικών αντικειμένων ή επιμέρους τομέων τής ανθρώπινης δραστηριότητας προσλαμβάνουν στή νεωτερική εποχή τόσο διευρυμένο, πολύπτυχο και συχνά καινούργιο νόημα, ώστε νά αντιστοιχούν σέ πραγματικότητα άλλη άπό αυτήν πού γνώριζαν οί άνθρωποι προγενέστερων εποχών. Άρκεϊ νά σκεφθεί κανείς, λ.χ. τι σήμαινε και τι αντιπροσώπευε ή λέξη ηλεκτρισμός γιά τον Βενιαμίν Φραγκλίνο, και τί σημαίνει και άντι-προσωπεύει ή ίδια λέξη γιά τον σημερινό άνθρωπο. Τό ίδιο και λέξεις, δπως: ύλη, ενέργεια, ακτινοβολία, ή: πληροφόρηση, επικοινωνίες, συγκοινωνίες, ψυχαγωγία, κατοικία, αγροκαλλιέργεια, ή ακόμα: οργάνωση παραγωγής, καταναλωτική επάρκεια, ιατρική περίθαλψη, οικιακές συσκευές, και πλήθος άλλες.
Ή διεύρυνση των γνώσεων στή νεωτερική εποχή εϊναι κυριολεκτικά ιλιγγιώδης, και αυτή ή διεύρυνση μεταφράζεται άμεσα (άν δεν στοχεύει εξ ύπαρχής) σε τεχνολογικές εφαρμογές διευκολύνσεων του ανθρώπινου βίου. Είναι τόσες και τέτοιες οι διευκολύνσεις του βίου, ταυτισμένες με τή νεωτερική «ανάπτυξη», ώστε \ ή λογική αυτής τής ανάπτυξης νά εμφανίζει μιάν ακατανίκητη δυναμική κοινωνικής αποδοχής της. Ό στόχος τής ανάπτυξης, δπως οί κοινωνίες τής Ευρώπης τον εκπροσωπούν στή νεωτερική εποχή, αναδείχνεται σέ πανανθρώπινο και πρωταρχικό ιδεώδες του βίου, κυρίως στις χώρες πού δέν τον έχουν ακόμα κατακτήσει. “Άν υπάρχουν αμφισβητήσεις και επιφυλάξεις γιά τον αυτοσκοπό τής ανάπτυξης, μάλλον προϋποθέτουν εμπειρίες υπερβολών και άπολυτοποιήσεων τής αναπτυξιακής λογικής σέ κοινωνίες πού ήδη απολαμβάνουν τά αγαθά της. “Οταν ό στόχος τής ανάπτυξης δέν έχει επιτευχθεί, κανένας φόβος υπερβολών και άπολυτοποιήσεων δέν αναστέλλει τήν επιδίωξη του.
Τελικά, στο αίτημα και επίτευγμα της ανάπτυξης συγκεφαλαιώνεται ή ταυτότητα τής νεωτερικής εποχής, εκεί κατατείνει ή καινούργια νοηματοδότηση τής ανθρώπινης ύπαρξης και τής ανθρώπινης πράξης. Είναι νόημα βίου ή νεωτερική ανάπτυξη, τόσο απόλυτα πρωταρχικό, αυτονόητα αναγκαίο και επιτακτικό, ώστε σε σύγκριση μαζί του κάθε άλλη κανονιστική αρχή ή ανθρωπιστικό αίτημα νά παίρνει δευτερεύουσα σημασία — ακόμα και ή άρνηση τής εκμετάλλευσης άνθρωπου άπό άνθρωπο. “Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά ή Joan Robinson, μέ αφορμή τήν εμπειρία κάποιων χωρών του λεγόμενου «τρίτου κόσμου»: «Ή αθλιότητα τής εκμετάλλευσης άπό τους καπιταλιστές εϊναι τίποτα μπροστά στήν αθλιότητα του νά μήν έρχεται κανείς να σε εκμεταλευτεί “