Πολιτικά θρίλερ και σάτιρες

0
352

Ο κινηματογράφος, ως ένα εκ των σημαντικότερων μέσων πολιτισμικής παραγωγής, διαθέτει τη μοναδική ικανότητα να καταγράφει, να αναπαριστά αλλά και να κριτικάρει τις πολιτικές και κοινωνικές δομές της εποχής του. Δύο από τα πιο ενδιαφέροντα κινηματογραφικά είδη που αναδεικνύουν τη σχέση τέχνης και πολιτικής είναι τα πολιτικά θρίλερ και οι πολιτικές σάτιρες. Παρότι φαινομενικά αντίθετα —το ένα σοβαρό και δραματικό, το άλλο σαρκαστικό και κωμικό— και τα δύο λειτουργούν ως εργαλεία απομυθοποίησης της εξουσίας, αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς της κρατικής, θεσμικής ή ιδεολογικής χειραγώγησης.

Το πολιτικό θρίλερ είναι ένα υποείδος που βασίζεται στην αποκάλυψη μιας απειλητικής αλήθειας, συχνά θαμμένης κάτω από την επιφάνεια της κανονικότητας. Εστιάζει σε θεματικές όπως η κρατική διαφθορά, οι συνωμοσίες, οι μυστικές υπηρεσίες, η κατάχρηση εξουσίας και η προπαγάνδα. Η δράση τοποθετείται σε ένα σύμπαν όπου οι θεσμοί λειτουργούν λιγότερο ως φορείς προστασίας και περισσότερο ως μηχανισμοί ελέγχου, αποκρύψεων και εκφοβισμού. Ο πρωταγωνιστής, συνήθως ένας δημοσιογράφος, πληροφοριοδότης ή απλός πολίτης, έρχεται αντιμέτωπος με έναν υπερ-κρατικό μηχανισμό, βρισκόμενος σε διαρκή κίνδυνο.

Κλασικά παραδείγματα αυτού του είδους αποτελούν το All the President’s Men, που κατέγραψε τη δημοσιογραφική έρευνα πίσω από το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, ή το The Manchurian Candidate, όπου η έννοια του πολιτικού ελέγχου παρουσιάζεται μέσα από την ψυχολογική χειραγώγηση. Στη σύγχρονη εκδοχή, ταινίες όπως το Syriana ή το Official Secrets φωτίζουν τη διαπλοκή πολιτικής, κατασκοπείας και εταιρικών συμφερόντων. Ο θεατής δεν είναι πλέον μόνο μάρτυρας μιας ιστορίας, αλλά έμμεσα συμμέτοχος σε μια κρίση ηθικής συνείδησης, καθώς το σενάριο αμφισβητεί τους πυλώνες της κατεστημένης εξουσίας.

Ο θεατής δεν είναι πλέον μόνο μάρτυρας μιας ιστορίας, αλλά έμμεσα συμμέτοχος σε μια κρίση ηθικής συνείδησης, καθώς το σενάριο αμφισβητεί τους πυλώνες της κατεστημένης εξουσίας.

Η πολιτική σάτιρα κινείται στην αντίπερα όχθη του ύφους και της κινηματογραφικής γραφής, ωστόσο διατηρεί τον ίδιο στόχο: την αποκάλυψη των παραλογισμών της εξουσίας. Σε αντίθεση με το θρίλερ, που χειρίζεται την απειλή με σοβαρότητα και ένταση, η σάτιρα διαλέγει την υπερβολή, την ειρωνεία και το χιούμορ για να στηλιτεύσει την ηγεσία, τη γραφειοκρατία και τη συστημική ανικανότητα.

Η εμβληματική ταινία Dr. Strangelove του Stanley Kubrick αποτελεί ένα από τα κορυφαία παραδείγματα του είδους. Στην ταινία, η προοπτική ενός πυρηνικού ολοκαυτώματος παρουσιάζεται ως προϊόν γελοίων πολιτικοστρατιωτικών αποφάσεων, φέρνοντας στην επιφάνεια τη συστημική παράνοια της εξουσίας με όρους φάρσας.

Η πολιτική σάτιρα διαπρέπει ιδιαίτερα σε περιόδους κοινωνικού κορεσμού και πολιτικής απελπισίας, όπου η πραγματικότητα μοιάζει ήδη να ξεπερνά κάθε σεναριακή φαντασία. Η ταινία Don’t Look Up είναι χαρακτηριστική της μεταμοντέρνας αυτής συνθήκης: η επικείμενη καταστροφή αντιμετωπίζεται με αδιαφορία, μιντιακό πανικό και πολιτική αμηχανία, καθιστώντας την ταινία αντικατοπτρισμό μιας αποπολιτικοποιημένης κοινωνίας σε κρίση αξιοπιστίας.

Παρά τις διαφορές τους, τα δύο είδη μοιράζονται έναν κοινό παρονομαστή: την ανάγκη αποκάλυψης. Στο πολιτικό θρίλερ, η αποκάλυψη έρχεται ως καρπός έρευνας, θυσίας και επικινδυνότητας. Στη σάτιρα, φανερώνεται μέσα από την υπερβολή και την ειρωνεία, αποδομώντας την εξουσία μέσω της γελοιοποίησης. Το μεν θρίλερ κινητοποιεί τον θεατή ηθικά· η δε σάτιρα, υπαρξιακά και ψυχολογικά.

Η αισθητική επιλογή του είδους —δραματική ή χιουμοριστική— δεν αναιρεί την πολιτική του βαρύτητα. Αντιθέτως, και τα δύο αποκαλύπτουν ότι η εξουσία, όταν μένει ανεξέλεγκτη, τείνει να αυτογελοιοποιείται ή να αυτοκαταστρέφεται. Ο κινηματογράφος, μέσα από αυτά τα δύο είδη, αναλαμβάνει ρόλο πολιτικής επιτήρησης, επαναφέροντας την έννοια της λογοδοσίας στο πολιτισμικό προσκήνιο. Τα πολιτικά θρίλερ και οι πολιτικές σάτιρες συγκροτούν δύο από τους πιο διαυγείς φακούς μέσα από τους οποίους ο κινηματογράφος μπορεί να σχολιάσει την εξουσία. Το ένα θέτει το ερώτημα "ποιος κυβερνά και πώς;", ενώ το άλλο ρωτά "με ποιο κόστος και για πόσο ακόμα;". Στον πυρήνα και των δύο ειδών βρίσκεται η ανάγκη του πολίτη να κατανοήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει και να ανακτήσει τον έλεγχο της αφήγησης. Σε μια εποχή πολιτικής σύγχυσης και πληροφοριακής υπερφόρτωσης, ο ρόλος αυτών των κινηματογραφικών ειδών γίνεται πιο κρίσιμος από ποτέ.

 

Ο ζωγραφικός πίνακας που συμπληρώνει τη σελίδα ("Τριαντάφυλλο και βέλος") είναι έργο του Χρίστου Καρά.

Σχολιάστε:

Πληκτρολογήστε το σχόλιό σας
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ