Γιώργος Καστρινάκης
(ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ)
Απο τότε που η γεναιοδωρία της τέταρτης εξουσίας καθιέρωσε ως πέμπτη το χώρο του μόντελινγκ, αυξάνει ραγδαία το πλήθος των κοριτσιών που μεγαλώνουν με το παιδικό όνειρο, κάποια στιγμή, τα χαρακτηριστικά τους να αναγνωρισθούν ως ‘‘ιδεότυποι’’ της θηλυκότητας. Οι προσόψεις των περιπτέρων τονώνουν την εμπιστοσύνη στα πεπρωμένα της περιούσιας φυλής: Για κάθε ομορφιά υπάρχει μια περίοπτη θέση μέσα στο βασίλειο του θεάματος – κάτω απ’ τον ήλιο της ανοιχτής αγοράς.
Κι όμως, όταν το βλέμμα εστιάσει περισσότερο, ο ορίζοντας στενεύει ασφυκτικά: Δεν γίνεται να μη διαπιστώσουμε ότι τα εξώφυλλα των περιοδικών που κατ’ εργολαβίαν εικονογραφούν την ανδρική φαντασίωση, μοιράζουν σταθερά τις επιλογές τους ανάμεσα σε μετρημένες στα δάχτυλα γυναικείες φιγούρες – στις οποίες επανέρχονται ακαταπόνητα, για να εμπιστευτούν τη διεκπεραίωση της κολακευτικής αποστολής... Γοερές απορίες! Ο κύκλος των προνομιούχων (καθώς μόνο γι’ αυτές προβλέπεται θέση πραγματικά δεσπόζουσα) έχει συμπτυχθεί δραματικά.
Τυφλή, τάχα, εύνοια Δικτύων; ‘‘Συνομωσιολογικής’’ τάξεως μια τέτοια ερμηνεία, προορισμένη για ανθρώπους αυτο-καταδικασμένους να μη διανοούνται τί, κάθε φορά, διακυβεύεται γύρω τους. Πρόκειται για τα π ρ ό σ ω π α π ο υ ε ν σ α ρ κ ώ ν ο υ ν τ ο α π ρ ο σ δ ι ό ρ ι σ τ ο , είναι – στην καλύτερη περίπτωση – η εξήγηση των ίδιων των Μέσων που διαχειρίζονται το δρώμενο. Απλωτές, ιδού, ξανά στα ρηχά... Για μια ακόμα ευκαιρία, η εποχή αδυνατεί να προσεγγίσει τα φαινόμενα που πολιορκεί – να εισδύσει στις πτυχές που τή μαγνητίζουν.
Μια σπουδή στα μάτια της Βίκυς (εκεί όπου το φαινόμενο προσκομίζει μια απ’ τις διαυγέστερες εκδοχές του) ίσως έχει κάτι να μάς φανερώσει. Π ο ι ο ς , λοιπόν, ε ί π ε ό τ ι τ α υ τ ό τ η τ α τ η ς ε λ ε υ θ ε ρ ί α ς ε ί ν α ι η α π ο ϊ ε ρ ο π ο ί η σ η ; Η όψη της εθνικής μας ομορφιάς μάς χειραγωγεί σε κάτι ακριβό. Δεν είναι, πρωτίστως, η αρμονία : είναι η αγνότητα των χαρακτηριστικών της αυτή που, κυρίως, μας αφορά.
Εκεί, πάνω στις πασαρέλες, κάτω απ’ τους προβολείς, απέναντι σε φακούς, δηλαδή μέσα στην πιο σαρκοβόρα συνθήκη, το σύνθημα της ανατροπής υπερφαλαγγίζεται απ’ το παράγγελμα της κατάφασης. Η αθωότητα, τότε, αναδεικνύεται κ α τ ’ ε ξ ο χ ή ν ο μ ο ρ φ ι ά . Η συνιστώσα της συντήρησης, με άλλες λέξεις, ξεδιπλώνει τις πιο απεριόριστες προοπτικές: Πέρα πολύ απ’ όσο η συστατική Άγνοια της εποχής της Γνώσης πιθανολογεί, η ζ ω ή – σαν πάντοτε – α ν α τ έ λ λ ε ι μ έ σ α σ τ η ν α ν τ ί φ α σ η !
Με τις κοπέλλες που ξεχωρίζουν – με τα πρόσωπα που ξεχωρίζουν – θα οφείλαμε, πριν από ο,τιδήποτε άλλο, να αποκαταστήσουμε σχέσεις μαθητείας. Α μ φ ί δ ρ ο μ η ς, στην εντελέστερη περίπτωση : Αυτό που η σοβούσα οπτική ποτέ δεν τούς έδειξε, είναι γιατί οι ακριβές εκφάνσεις της ζωής εκκαλλούν σε μια προσπέλαση έξω απ’ τη φτήνεια του κρατούντος λόγου
(1996)
Σημείωση:
«Δεν είναι τόσο η αρμονία, όσο η αγνότητα των χαρακτηριστικών της αυτή που μας αφορά»: "Δάνειο" από τον Πασκάλ Μπρυκνέρ
πηγή: Aντίφωνο
AΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΥ ΚΟΥΛΙΑΝΟΥ ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΗ ΒΙΚΥ ΚΑΓΙΑ…
Σημασία έχει να εστιάσουμε στον Μηχανισμό που αξιοποιεί αυτά τα κορίτσια προς όφελος των κεντρικών προταγμάτων του παρόντος Πολιτισμού:
Είτε μέσα απ’ τις πασαρέλες είτε μέσα απ’ τα τηλεοπτικά πλατώ, ο βασικός σκοπός δεν είναι βέβαια ούτε η ανάδειξη [i]ρούχων[/i] ούτε η διεκπεραίωση [i]τηλεπαιχνιδιών[/i]. Ιδρυτικός σκοπός είναι ή προώθηση ενός ορισμένου Τρόπου Ζωής και – ακόμα περισσότερο – ενός ορισμένου Ανθρωποπλαστικού Αρχετύπου.
Το αρχέτυπο αυτό είναι – στην έσχατη αναγωγή του – ο [b]αποσυγκροτημένος εαυτός[/b].
[b]Το αξιοπρόσεκτο, λοιπόν, είναι ότι ο σκοπός της α π ο σ υ γ κ ρ ό τ η σ η ς επιζητείται μέσω της “στράτευσης” (όλως αντιθέτως) απολύτως σ υ γ κ ρ ο τ η μ έ ν ω ν πρωταγωνιστικών ιδιοσυγκρασιών – όπως συμβαίνει, κατ’ αρχήν, με τα κορίτσια των “προβολέων”.[/b]
Κάποιες, λίγες, φορές οι κοπέλλες αυτές μπορεί και να διασώζουν τον εαυτό τους – από την ταύτιση με το ρόλο τους – μέχρι το τέλος της σταδιοδρομίας τους.
Η «ήττα» που μετατρέπει τον τόπο μας σε «γη Βησιγότθων», ωστόσο, είναι ότι οι θαυμάστριες / μιμήτριές τους διακινδυνεύουν να κατορθώνουν το ίδιο αποτέλεσμα σε πολύ χαμηλότερα ποσοστά.
[b]Πολλές τηλεοπτικές διαφημίσεις των τελευταίων ετών και σχεδόν όλα τα βίντεο-κλιπ, άλλωστε, φτάνουν να το εικονογραφούν αυτό καταφατικά.[/b]