Ο Βασίλης Ξυδιάς, συζητώντας με τον Πορφύριο Νταλιάνη και τον Γιώργο Ντόκο, εξετάζει τη σχέση μεταξύ του έρωτα και της αγάπης από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας, εστιάζοντας κυρίως στη θεώρηση του Πλάτωνα και στη θεώρηση του Αποστόλου Παύλου, αλλά και στη νεώτερη μεταχριστιανική φόρτιση των ίδιων εννοιών.

Μια συζήτηση η οποία μεταδόθηκε από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος (89,5 των fm) μέσα στα πλαίσια της εκπομπής «Το τραπέζι της Κυριακής», στις 26 Μαΐου 2013.

Η εικαστική κάλυψη της ηχογράφησης έγινε από το Αντίφωνο.

 

People in this conversation

  • Γιώργος Καστρινάκης

    Να μιλήσω για το περιεχόμενο: Είχα ακούσει την εκπομπή κατά την ραδιοφωνική της μετάδοση. Και είχα ενθουσιαστεί με αυτήν. Δεν είχα φανταστεί όμως, κιόλας, αυτό που θα μπορούσε να επακολουθήσει: Στην διαδικασία κατασκευής του βίντεο, χρειάστηκε να την ξανακούσω και ολόκληρη αλλά και σε επιμέρους σημεία της, επανειλημμένα. Εκείνο που δεν είχα φανταστεί λοιπόν ήταν ότι σε κάθε μία από αυτές τις επαναλήψεις, η ακρόαση θα με καθήλωνε – ξανά και ξανά – όπως ακριβώς, όσο ακριβώς, και την πρώτη φορά!
    Δεν θέλω, ως εκ τούτων, να κρύψω τη σκέψη μου ότι αν, κατά την εκδίπλωση όλων των – αναρίθμητων – διαλέξεων που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια τού, ενεστώτος, εν Αθήναις, «Παγκόσμιου Συνέδριου Φιλοσοφίας», συμβεί να εκφωνηθεί μία έστω ανακοίνωση η οποία να στέκεται στο ύψος τούτης εδώ της κατάθεσης του Βασίλη Ξυδιά, προσωπικά θα αισθανθώ ευτυχής ευθύς μόλις την ανακαλύψω…

    Να μιλήσω όμως και επί της εικονογραφικής εκείνης πλαισίωσης, για την οποία έδωσε την ευκαιρία η συγκεκριμένη (εξαίρετη, λοιπόν) ηχογράφηση: Ομολογώ την απορία, ποια άλλη ε ι κ α σ τ ι κ ή_ π ρ ό τ α σ η – οποτεδήποτε, οπουδήποτε – θα μπορούσε να την συνοδεύσει εκφραστικώτερα: “Ποια άλλη” εκτός από τον εκπληκτικό, ιδού, κώδικα τον οποίο προσκόμισαν στη διάρκεια του εικοστού αιώνα (διάδοχοι της βυζαντινής μορφοπλασίας αφ’ ενός, της λαϊκής αισθαντικότητας ενός, πχ, Θεόφιλου αφ’ ετέρου) ζωγράφοι μας όπως ο Φώτης Κόντογλου, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Νίκος-Γαβριήλ Πεντζίκης, ο Γιώργος Σικελιώτης, ο Αγήνωρ Αστεριάδης, ο Τάσσος Αλεβίζος, ο Γιώργος Κόρδης – συνεπικουρούμενοι καθ’ οδόν και με απόπειρες όπως, πχ, του Γιάννη Τσαρούχη, της Νίκης Ελευθεριάδη, του Αλέκου Φασιανού, ώστε να καρποφορήσοουμε σήμερα τη “νεωτερική” απογείωση την οποία εκπροσωπεί ένας Χρήστος Μποκόρος, ένας Χρήστος Γαρουφαλής ή ένας Μάριος Σπηλιόπουλος…
    Σε ποια άλλη περιοχή του πλανήτη, ρωτώ, ξέρουμε να εκτυλίχθηκε μια τόσο εναργής “ανα-περιήγηση” πάνω στην κορυφογραμμή, όλων μαζί, των εικαστικών αναζητήσεων των παρελθόντων αιώνων – σε σημείο να προκύπτει ολοζώντανη, αδιαλείπτως ώς τώρα, μια αληθινά συναρπαστική δημιουργική πανδαισία;
    Και πώς στο καλό είναι δυνατόν να δικαιολογήσουμε το ότι αυτή η εντυπωσιακή καλλιτεχνική μαρτυρία τής… καθ’ ημάς (γιατί όχι;) Δύσεως έχει ο λ ο κ λ η ρ ω τ ι κ ά αποσιωπηθεί από – μία προς μία – τις Εικαστικές Ανθολογήσεις τις οποίες παρουσιάζουν, προς το διεθνές φιλότεχνο κοινό, οι “καθ’ ύλην αρμόδιοι” ιμάντες των τρεχουσών πολυπολιτισμικών (υποτιθέμενων) ανταλλαγών μας;

    0 Like
  • Β.Ξ.

    Αγαπητέ μου Γιώργο Καστρινάκη, ξανακούγοντας την εκπομπή αισθάνομαι την ανάγκη να σε ευχαριστήσω θερμά και για την εικαστική επένδυση της εκπομπής και για τα καθ\' υπερβολήν καλά σου σχόλια.

    0 Like
  • Χρυσάνθη

    Συνγχαίρω τον κ. Ξυδιά! Βαθιά διείσδυση στο θέμα, πολύ σημαντικά όσα ακούστηκαν... Απ\' όσο κατάλαβα-αν κατάλαβα καλά- δεν διαχωρίζεται ο έρωτας από την αγάπη ή η αγάπη από τον έρωτα, σαν να υπάρχει ένας σύνδεσμος ανάμεσά τους. αφού ο άνθρωπος που αγαπά, δεν θα ήταν αληθινός στην αγάπη του αν ταυτόχρονα δεν ήταν ερωτευμένος με το αγαθό ή με την ιδέα του αγαθού. Συμφωνώ με την άποψη ότι υπάρχει ένα είδος συμφέροντος πνευματικού στην αγάπη εφόσον αποκτώ τη δυνατότητα να βλέπω τί με ωφελεί και τι με βλάπτει πραγματικά, σημαίνει ότι γνωρίζω ποιο είναι το συμφέρον μου, της ψυχής μου έστω κι αν αυτό με υποβάλλει στην αυτοθυσία, την οποία όμως τη δικαιώνει η συνείδησή μου. Τελικά στην αγάπη περιέχεται όχι μόνον ο έρωτας αλλά και η δικαιοσύνη και η ελευθερία, καθώς κανείς δεν οδεύει χωρίς την προσωπική του απόφαση προς κάτι που τον δυσκολεύει! Ευχαριστώ και το Αντίφωνο.
    Θα ήθελα να υπογραμμίσω τη μεγάλη συμβολή που έχει η παιδεία η αρχαιοελληνική στην κατανόηση αυτών των υψηλών νοημάτων της αγάπης και του έρωτα αλλά και στην κατανόηση της χριστιανικής διδασκαλίας.

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Δημητρης Ιωαννου
Αγαπητέ Δημήτρη, πράγματι δεν αναφέρθηκα στο «συνείναι», για το οποίο όμως υπονόησα κάποια πράγματα....
Θ.Ζιάκας
Για τη δημοσίευση του παρόντος άρθρου στο περιοδικό Ερμής ο λόγιος, είχα στείλει ένα διευκρινιστικό ...
Μιχάλης Ν. Σταμπούλης
Ειλικρινή καί θερμότατα συγχαρητήρια !
Οφειλόμενη - από μακρού - αναγνώριση καί τιμή.
Καί Ακαδημαϊ...
Δημήτρης
Υπάρχουν ελλείψεις στο άρθρο όσον αφορά στην έννοια του συν-είναι (Mitsein) στην οποία περιέργως δεν...
Θ.ΖΙΑΚΑΣ
Απαντώντας στον αγαπητό Στέφανο θα πρόσθετα τις ακόλουθες εισαγωγικές επί του θέματος διευκρινίσεις....
Άρης Νούλης
Εμπειρία παιδευτική. Τρεις πνευματικοί, δημιουργικοί, άνθρωποι να καταθέτουν τους γόνιμους στοχασμού...
Στέφανος
Πολύ-πολύ ενδιαφέρον. Και οι τρείς ομιλίες εξαιρετικές και φωτεινές.
Θα μπορούσε ο αγαπητός κ. Ζιά...

Nοιάζομαι δηλαδή Μοιράζομαι