Ο συνθέτης   Δημήτρης Παπαδημητρίου  συζητά με τον Απόστολο Διαμαντή για: το κλείσιμο της ΕΡΤ, τις ορχήστρες της,  τον πολιτισμό ως υπόβαθρο και όχι ως επιστέγασμα της ανθρώπινης δραστηριότητας,  την δημόσια και την εμπορική ραδιοτηλεόραση, την ελληνική μουσική (έντεχνη, λαϊκή, underground), την ποίηση, το τραγούδι, το λόγο, την μελοποίηση του Γκάτσου, το ξεκίνημά του, τις σπουδές του, και τις περιπέτειές του ως ραδιοπειρατής.

 

 

 

 

 

People in this conversation

  • Γιώργος Καστρινάκης

    Μου φαίνεται εξαιρετικά συμπαθής άνθρωπος (εκτός από άξιος μουσικός) ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Μου φαίνεται, επιπλέον, ιδιαιτέρως νοήμων.
    Εξ ών και λαβαίνω το θάρρος να υποβάλω μια διερώτησή μου την οποία θα ήταν, ασφαλώς, άσκοπο να κοινοποιήσω σε κάποιον παραλήπτη που δεν θα επιθυμούσε να την καταλάβει:

    Να προκρίνουμε, λοιπόν, τον Καλλιτεχνικό Συγκρητισμό ως οδό ανανεώσεως της πολιτιστικής μας αυτοσυνείδησης – όπως ρητά διατυπώνεται στη συνέντευξη;
    Αν ναι, πώς δεν θα σήμαινε αυτό ότι απαξάπαντες οι κώδικες επικοινωνίας προάγουν εξ ίσου τη διανθρώπινη αλληλοαναγνώριση; Ετούτο ξανά, με τι άλλο θα ισοδυναμούσε παρά πως όλοι οι πολιτισμοί προσκομίζουν τον ίδιο βαθμό ανταπόκρισης στην ανθρώπινη ανάγκη;
    Κι αν τυχόν οι απαντήσεις σε τέτοια ερωτήματα ενδείκνυνται καταφατικές, τότε τι “αντικείμενο” έχει ο, οποιοσδήποτε, διάλογος περί “νοήματος”; Τι ενδιαφέρον η, οποιαδήποτε, κατάληξή του κι αν τύχει;


    ΥΓ: Η κοινωνία η ίδια βρίσκεται, βέβαια, “ένα βήμα μετά” ήδη σήμερα. Τ η ν_ π ε ρ ί_ ή ς_ ο_ λ ό γ ο ς_ π ε π ο ί θ η σ η, λέω, την έχει εμπεδώσει στα μέλη της. Τη βλέπουμε, ωστόσο, ν’ αναπαράγει τους ζωτικούς της χυμούς μέσα σ’ έναν τέτοιο ορίζοντα κατανοήσεων;

    0 Like
  • Νίκος Δεληνικόλας

    Καλλιτεχνικός συγκρητισμός είναι το να συνθέτει ένας καλλιτέχνης μιμούμενος γόνιμα ποικίλα ιδιώματα. Κορυφαίο παράδειγμα ο Σαββόπουλος που μιμείται ό,τι αγαπά σε ανατολή και δύση, και επιλεκτικά από τραγούδι σε τραγούδι του, όπως το νοιώσει κάθε φορά, και ως προς την μουσική αλλά και ως προς την ποίηση.
    Ο ακροατής ή θεατής ή ερμηνευτής δεν κάνει συγκρητισμό, όταν εξοικειώνεται με διαφορετικές παραδόσεις και καλλιτεχνικά ιδιώματα και αναγνωρίζει και απολαμβάνει εξ ίσου τα κορυφαία επιτεύγματα, δηλαδή τις εκδηλώσεις του Πνεύματος, που όπου θέλει πνεί.
    Δεν θεωρώ την Αγγλική γλώσσα τόσο ευέλικτη και πλούσια γλώσσα όσο είναι η Ελληνική, όμως τα καλά έργα του Σαίκσπηρ και του Έλιοτ μπορούν να σταθούν πλάι στα κορυφαία έργα της Ελληνικής Γραμματείας. Η Λατινική για την Θεολογία θεωρήθηκε μειονεκτική ως προς την Ελληνική, αίτιο ακόμη και αιρέσεων, κάτι που δεν πιστεύω, τελικά. Μετά την Αναγέννηση, όμως, η Λατινική και οι Λαϊκές γλώσσες εξελίχτηκαν αρκετά, ώστε να καλύπτουν άριστα όλες τις ανάγκες. Άκουσα μάλιστα ότι η Γαλλική είναι πιό κατάλληλη για την φιλοσοφία από την Νεοελληνική, κάτι που απορρίπτω. Η καλλιέργεια ενός ιδιώματος αποδεικνύει την καταλληλότητά του και, βέβαια, τα επιτεύγματά του.
    Μέχρις στιγμής, δεν έχει αποδειχτεί ότι μόνο ένας καλλιτεχνικός κώδικας είναι ιδανικός και επιτυγχάνει το μέγιστο. (Τα μαθηματικά είναι άλλη υπόθεση). Η πολυφωνική μουσική, τέτοια κάνει και ο Σαββόπουλος και ο Τσιτσάνης, είναι ριζικά διαφορετικό ιδίωμα από την Μονοφωνική, όπως η Βυζαντινή Μουσική και η λοιπή ανατολική μέχρι τις Ινδίες. (Γιά το ζήτημα αυτό είναι αδύνατον βέβαια να μιλήσουμε σοβαρά με σύντομα σημειώματα. Π.χ. Το κουαρτέτο είναι η μορφή που οδηγεί την πολυφωνία στα άκρα της χωρίς τα μειονεκτήματα του συγκερασμού, αλλά στερείται ακόμη πολλές δυνατότητες της μονοφωνίας και αντιστρόφως, βέβαια).
    Ο κορυφαίος μουσικολόγος Αλαίν Ντανιελού, θεώρησε την πολυφωνία μειονεκτικό ιδίωμα συγκρινόμενο με την μονοφωνία της ανατολής, η οποία άλλωστε αποτελεί παντού και το μοναδικό μουσικό σύστημα πριν το 1000 μ.Χ. Η μονομέρειά του αυτή, όμως, του κόστισε σοβαρά λάθη.
    Θυμάμαι παιδί που οι Κρητικοί δεν άκουγαν τα Ηπειρώτικα, ούτε αυτοί τα Μικρασιάτικα.
    Δεν πρέπει να συγχέουμε την αφιερωμένη αγάπη προς ένα ιδίωμα με την πνευματική αδράνεια που αρνείται να εξοικειωθεί με ένα άγνωστο ιδίωμα και να προσλάβει τα σπουδαία έργα του.
    Εμείς, άλλωστε, οι Έλληνες είμαστε Αλλοτριομορφοδίαιτοι και οι καλλιτέχνες μας από αρχαιοτάτων χρόνων έφερναν και αφομοίωναν ό,τι καλό (και κακό, ενίοτε).

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Steiner   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κλεμάν Ο.   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπαραμπούτης Κ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Ναστούλης Γ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Μινώπετρος Π.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Άρης Νούλης
Όταν μιλά ο Θεόδωρος Ζιάκας όλοι εμείς οι υπόλοιποι πρέπει να σιωπούμε και να τον ακούμε. Η στοχαστι...
ny
μία διόρθωση - χρησιμοποιείτε την έννοια εξιλαστήριο θύμα εκεί όπου ταιριάζει αποδιοπομπαίος τράγος....
Φώτης Σχοινᾶς
Ἀδιαμφισβήτητα ὁ π. Νικόλαος Λουδοβίκος εἶναι ὁ κορυφαῖος θεολόγος τῆς γενιᾶς του, τῆς γενιᾶς τοῦ ΄9...
Άρης Νούλης
Κύριε Ελευθέριε, μην είσαι τόσο απαισιόδοξος. Δεν είναι μόνος στην ήδη Άνοιξη της Ορθοδοξίας ο καλός...
Στέλιος Μαφρέδας
έχει εκδοθεί ακόμη και 'Ο θάνατος του πλησίον", εκδόσεις Ίταμος, 2011 σε μετάφραση Μελή Μελετιάδη, α...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Τα τεκναινόμενα σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν τη συνέχεια και ολοκλήρωση της πολιτισμικής επ...
Άρης Νούλης
Γνωστές οι θέσεις του κ. Γιανναρά.
Γνωστό το ύφος της γραφής του.
Γνωστή και η απαξίωση του για όπ...
Ιωάννης Χατζόπουλος
Η ορθόδοξη Ελληνική εκκλησία έχει τεράστιες δυνατότητες και θα πρέπει να τις αξιοποιήσει. Θα γίνει π...
Κρίτων Παπακώστας
Συγχωρείστε με, αλλά απορώ με την ανάγνωση του σχολίου μου από τον κ. Δημήτρη Πεντζίκη. Αντίθετα από...
Δημήτρης Πεντζίκης
Μου κάνει εντύπωση ο Κρίτων Παπακώστας. Τον Ζακ Κωστόπουλο μπορεί μα μην τον σκότωσε κανείς. Τα βέβα...

Nοιάζομαι δηλαδή Μοιράζομαι