Η συνέντευξη ξεκινά με τη σύντομη αναφορά σε ζητήματα μεθόδου όπως αυτά συμπυκνώνονται στην έννοια της «κοινωνικής εμπειρίας» - έννοια κεντρική στο έργο του  Βασίλη Καραποστόλη. Γίνεται λόγος για τα ήθη και τις νοοτροπίες της Μεταπολεμικής και Μεταπολιτευτικής Ελλάδας, ενώ, επίσης, θα δοθεί έμφαση στις καταναλωτικές πρακτικές και στους τρόπους που αυτές νοηματοδοτούνται στην ελλαδική κοινωνία.

 

Τα παραπάνω τέμνονται με μία σειρά από προβληματικές όπως αυτές απορρέουν από τα δύο τελευταία έργα του συγγραφέα (Η εποχή της όρεξης. Ακολουθώντας τα ίχνη της δεκαετίας του ’60. και Διχασμός και Εξιλέωση. Περί πολιτικής ηθικής των Ελλήνων – αμφότερα από τις εκδόσεις Πατάκη, το 2012 και 2010 αντίστοιχα). 

Καταληκτικά, σύντομα και σχηματικά, ο καθηγητής θα σχολιάσει την έννοια της ελληνικότητας.

*Η συνέντευξη δόθηκε στα μέσα Μαΐου 2013 στον  Λεωνίδα Σταματελόπουλο, διαχειριστή του ιστολογίου «Μέσα Ελλάδα».

 

People in this conversation

  • Νίκος Δεληνικόλας

    Πολύ πειστική ομιλία, ισορροπημένη και στηριγμένη σε πραγματικά στοιχεία και όχι σε σοφιστείες ή εύκολες ερμηνείες. Πάνω σε αυτή την βάση, που εστιάζεται στην περιγραφή του πώς βιώνει από το 1950 έως σήμερα ο Έλληνας πολίτης την εξωτερική πραγματικότητα, πρέπει να δομηθεί μία επόμενη περιγραφή που θα αποκαλύψει την ακύρωση των πολιτικών ή κοινωνικών στόχων, ιδιαίτερα την περίοδο 1974-1994, οπότε παρέμεινε μόνο ο καταναλωτισμός. Η επιθυμία ποιοτικής προόδου της οικονομίας και της κοινωνίας σταδιακά εκτρέπεται και ακυρώνεται με αίτια ποικίλα, εσωτερικά και εξωτερικά που δεν περιορίζονται μόνο στο δέλεαρ του καταναλωτισμού. Σε αυτό το σημείο υπάρχει ένα κενό που θα ήταν πολύ ωραίο να συμπληρωνόταν σε επόμενη συνέντευξη.
    Επίσης πολύ ωραία η ερμηνεία γιά την εισαγωγή και την αγάπη των πολιτιστικών προϊόντων της Ευρώπης και της Αμερικής, στηριγμένη στην επιθυμία για ποικιλία και την αγάπη της ζωής. Ένα όνομα του Διόνυσου πάντα πίστευα ότι εκφράζει μία βαθύτερη ανάγκη της πλειοψηφίας των Ελλήνων, ήτοι αυτών που παραμένουν Έλληνες και δεν απορροφώνται από άλλες εθνότητες: Αλλοτριομορφοδίαιτος, αυτός που αγαπά να τρέφεται με ξένες μορφές, δηλαδή με εξωτικές, όχι γνωστές , όχι οικείες μορφές. Θυμηθείτε τους σημαντικότερους καλλιτέχνες μας του 20ου αι. που ανήκουν με αυθεντικά και κορυφαίας ποιότητας έργα σε όλα σχεδόν τα διεθνή κινήματα. Το ίδιο ισχύει, μολονότι δεν διαφημίζεται, και στους τομείς των επιστημών και των γραμμάτων.
    Πολύ σεμνά αλλά πειστικά περιγράφονται και οι συνέπειες της συνεχούς επέμβασης στα εσωτερικά μας του ξένου παράγοντα και ο τρόπος που αλλοιώνει την πρόθεσή μας να συνεργαστούμε, ξεπερνώντας τις αντιπαλότητές μας, και να αντιμετωπίσουμε τον διεθνή ανταγωνισμό εθνοτήτων, οικονομικό και πολιτικό.
    Έχω την εντύπωση ότι η πηγή της κατανόησης του καθηγητή Βασίλη Καραποστόλη είναι η φιλοπατρία και η αγάπη προς τους συμπατριώτες του, όπως είναι, χωρίς ηθικολογίες. Η μεταδοτικότητά του πηγάζει από την τέχνη του να μιλά χωρίς να εμπνέει έντονα συναισθήματα, αδιαφορώντας για το άν αρέσει ή όχι, αλλά προσπαθώντας να μην μειωθεί η κριτική ικανότητα των ακροατών του.

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Παύλος Κλιματσάκης
σεβαστέ π. Νικόλαε, ευχαριστώ για τις υποδείξεις σας, αλλά επιμένω στην θέση μου ότι οι θεολόγοι μας...
π. Νικόλαος Λουδοβίκος
Μόλις πρόσεξα το σχόλιο του φίλου κ. Κλιματσάκη. Κατ'αρχήν ομολογώ ότι έχω μια πολύ πιο σύνθετη αντί...
Ντόκος Γιώργος
Κύριε Σπίγγο τα σχόλιά σας με χαροποίησαν ιδιαίτερα και σας ευχαριστώ πολύ! Πράγματι το ταξίδι στην ...
Δημήτρης Ιωάννου
Αγαπητέ κ. Νοταρίδη, η εν λόγω συγγραφέας, με μια πρόχειρη ματιά που έριξα στη βιογραφία της, ήταν σ...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Ένα ωραίο ταξίδι στον κύκλο της καταπίεσης, της ενοχής, της εκμετάλλευσης και της βίας, όλα στον αντ...
Τερέζα Μητσοπούλου
Εξαιρετική γραφή, ουσιώδης περιγραφή με άρωμα νοσταλγίας, αλλά και δημιουργία υγιούς προβληματισμού....
Σωτήριος Νοταρίδης
Ὅπως τά λέει ὁ κος Καστρινάκης, πολύ βοηθητικό γραπτό, μέ σημαντικώτατη πρακτική σημασία : δηλ. ὅτι ...