Πρωτοσέλιδα

Συνέντευξη του Aleksandr Sokurov στον Paul Schrader
"Η ιστορία της ψυχής ενός καλλιτέχνη είναι μία πολύ θλιβερή ιστορία" 
 
Αρκετά χρόνια πριν, ένας Γερμανός εκδότης μου ζήτησε (1) να γράψω ένα νέο πρόλογο για το Υπερβατικό Ύφος στον Κινηματογράφο: Όζου, Μπρεσσόν, Ντράγιερ, ένα βιβλίο που πρωτοεκδόθηκε το 1972. Δεν μπορούσα να σκεφθώ κάποιο σκηνοθέτη για να τον προσθέσω στα περιεχόμενα εκείνου του βιβλίου. Ο Αντρέι Ταρκόφσκι (Andrei Tarkovsky), όπως ήταν φυσικό, μου πέρασε από το μυαλό, αλλά αισθανόμουνα ότι το έργο του δεν ήταν στο ύφος που είχα προσπαθήσει να περιγράψω.
Από τότε, είδα το έργο του Αμπάς Κιαροστάμι (Abbas Kiarostami) και πιο πρόσφατα του Αλεξάντερ Σοκούροφ (Aleksandr Sokurov): το υπερβατικό σινεμά(2) είναι ζωντανό σ' αυτήν την ταραγμένη περιοχή του κόσμου. Οι ταινίες του Σοκούροφ προσδιορίζουν μία νέα μορφή πνευματικού κ...

 

L. Guyénot: Ποιός είναι ο άρxων του κόσμου τούτου; [1]

Laurent Guyénot

Πρόλογος του μεταφραστή

Αναγκαία και ικανή συνθήκη για την ύπαρξη εθνικής ταυτότητας είναι η συνδρομή δύο όρων: της αναπαραγωγής από γενιά σε γενιά της διαχρονικής αυτοομοιότητας του έθνους και της συγχρονικής του ετερότητας έναντι...

“Στην ηθική όλα είναι σχετικά”, μια θολή και επικίνδυνη θέση 

Θωμάς Γιούργας

Υπερβολικά συχνά, ακούμε σε συζητήσεις γύρω από ένα ζήτημα ηθικού ενδιαφέροντος, πως η Ηθική είναι σχετική και ποικίλλει ανάλογα με τις απόψεις του καθενός. Μάλιστα, αυτή η μεταμοντέρνα στάση εκδηλώνεται και με έναν αέρα προοδευτισμ...

«Tι ανάγκη έχει αυτός;»

Μαριαλένα Σπυροπούλου

Το χρονικό μιας καταδικασμένης σχέσης στην ταινία «Blue Valentine». Γιατί είναι τόσο δύσκολο για μερικούς ανθρώπους να ρωτήσουν τον άλλο πόλο της σχέσης «εσύ τι ανάγκη έχεις;» ή «τι θα μπορούσα εγώ να κάνω για σένα;».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ...

Γ. Μπάρλας: O άγιος Νεκτάριος και οι νόμοι του κράτους

Γιώργος Μπάρλας

O άγιος Νεκτάριος εκοιμήθη το 1920, στον εικοστό αιώνα. Δεν έζησε σε πολύ περασμένους αιώνες και ασφαλώς είχε μια ιδέα για αυτό που ονομάζουμε μοντέρνα ζωή. Ο νεοελληνικός Διαφωτισμός ήταν ήδη παρών από τα μέσα του 18ου αιώνα αλλά ...

Στέλιος Ράμφος

Το κείμενο του Ιωάννου Ζηζιούλα (Aπό το προσωπείον εις το πρόσωπον) είναι κατά κύριο λόγο ιστορικού χαρακτήρος και δευτερευόντως συστηματικό θεολογικό.  Περιλαμβάνει ένα μέρος με αποτίμησι της αρχαιοελληνικής συμβολής στην προβληαμτική του προσώπου, ένα μέρος για την πατερική συνεισφορά και ένα μέρος-διάγραμμα εκκλησιολογίας του προσώπου εν αντιθέσει προς την βιοφυσιολογία του.

Από το βιβλίο "Ο καημός του ενός ", (σελ 70-108), εκδ. Αρμός , 2000


People in this conversation

  • nikos

    Είναι το τελευταίο συγκροτημένο κείμενο του Ράμφου. Τα επόμενα κείμενα του που θέλουν να σώσουν την Ελλάδα έπεσαν στο επίπεδο του Ζηζιούλα και του Μέσκου.
    Πολύ καλή η προσπάθεια σας.

    0 Like
  • bibliokamenos

    Γουστάρω πολύ αφοριστικά σχόλια των 2 γραμμών. Θελώ να γίνω και εγώ έτσι όταν μεγαλώσω.

    0 Like
  • Nikos

    Θα τρώς περισσότερες καραμελίτσες επιστημολογίας καθημερινώς, δέν θα διαβάζεις το προτώτυπο αλλα εργασίες άλλων και θα χρησιμοποιείς τα αποσπάσματα τους και τέλος θα κοιτάζεσαι πιό συχνά στον καθρέφτη.

    0 Like
  • μελιτη

    αψογο το αρθρο του Ραμφου.αποκαλυπτικο και δυνατο,με πολλες προκλησεις.σε καθε ερωτημα δινει απαντηση.

    0 Like
  • μελιτη

    η αυτοβιογραφια σου υποθετω;διοτι ξερεις το αθλημα πολυ καλα,για να μεινει στην εξωτερικη παρατηρηση

    0 Like
  • Γιώργος Καστρινάκης

    Εμένα πάντως αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι το εξής:

    Πριν 30 χρόνια – 1982 – ο κυρίαρχος λόγος αποφαινόταν πως όταν ένας άνθρωπος γ ν ω ρ ί ζ ε ι θεολογία (Γιανναράς) τότε… αδυνατεί να διδάξει, καν, φιλοσοφία.

    Σήμερα είναι κοινή παραδοχή ανάμεσα στους διανοουμένους μας πως μόνο ένας ομότεχνός τους που γ ν ω ρ ί ζ ε ι θεολογία (Ράμφος) είναι σε θέση να μιλήσει με τρόπο που καθηλώνει την προσοχή όλων τους. Κάτι περισσότερο: Να τον προσφωνούν, κιόλας, ως – τον μόνο, ανάμεσά τους – φιλόσοφο!

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

Στ. Σουφλέρης: Από ένα σύκο

Σταμάτης Σουφλέρης 

Α ΜΕΡΟΣ

Όλα ξεκίνησαν πάλι πριν δυο μήνες, από ένα σχόλιο πάνω σε μια πλατωνική μελέτη, όπου υπήρχε ο εξής στίχος από την Ιλιάδα.

ἐν δὲ φάει καί ὄλεσσον

Κάπως πιάνοντας το νόημα...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Σπ. Κυριαζόπουλος: Πώς η Δύσις συνέθεσε κατ’ αντίθεσιν προς την Ανατολήν την ζωήν και την εργασίαν

Σπυρίδων Κυριαζόπουλος

Χωρίς την θεωρητικήν παράδοσιν της Ελλάδος και την γλωσσικήν δυνατό­τητα της εσωτερικής επαφής προς τον Θεόν o δυτικός άνθρωπος είδεν είς την εργασίαν την κεντρικήν δικαιολογ...

Κοινωνία - Οικονομία 

Ευ. Κοροβίνης: Οικονομικός Εθνικισμός και Φιλελευθερισμός - Μερικές προϋποθέσεις και συνέπειες

Ευάγγελος Κοροβίνης

Οι συζητήσεις και η εκπόνηση μελετών πάνω στην σχέση οικονομίας και εθνικισμού αφορούσαν μέχρι πρόσφατα μόνον τις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Τελευταία όμως οι συζητήσεις και οι ...

 

Θεολογία

Κ. Σταυρόπουλος: Ἡ θέωση τοῦ ἀνθρώπου / ἀπὸ τὴν Ἀνάληψη στὴν Πεντηκοστὴ

Kωνσταντίνος Σταυρόπουλος

Ἀνελήφθη Χριστὸς! Μοιάζει μὲ παραμύθι, ἀλλὰ εἶναι ἁπτὴ πραγματικότητα. Ξεγελασμένοι ἀπὸ τὰ μικρὰ φαινόμενα τῆς ζωῆς, ἔχουμε κάποιες φορὲς τὴν ἐντύπωση ὅτι κρατήσαμ...

περί Τέχνης ο Λόγος

Κ. Κουτσουρέλης: Tι είναι και τι δεν είναι η ποίηση

Κώστας Κουτσουρέλης

Το κάλλιστο ποίημα αποτελείται αποκλειστικά από στίχους· οι στίχοι από λέξεις· οι λέξεις από συλλαβές· οι συλλαβές από μεμονωμένους φθόγγους. Αυτοί πρέπει να εξεταστούν ως προς...

H ομορφιά θα σώσει τον κόσμο

Ζωτικὴ Ἰσορροπία

Γιῶργος Καστρινάκης 

[ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ]

Ποῦ κυοφορεῖται, ἐπὶ τέλους, τὸ ἀνεπανάληπτο;

 

Αἰτήματα στὴν κόψη τοῦ ἰλίγγου. Σφιγμένες ἐλπίδες. Κι ἀνθισμένα συνθήματα.

Στὴν καρδιὰ τοῦ παντὸς μιὰ...

   

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Γιατί οι άνθρωποι στο διαδίκτυο γίνονται κάφροι

Το βράδυ της 17ης Φεβρουαρίου 2018, η καθηγήτρια Mary Beard ανάρτησε στο Twitter μια φωτογραφία της, στην οποία έκλαιγε. Η καθηγήτρια κλασικών σπουδών του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, που αριθμεί σ...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Το αίτημα ανθρωπολογίας στη νέα πολιτική Υγείας

O Χριστιανικός Όμιλος Φοιτητών Επιστημόνων και το Αντίφωνο οργάνωσαν  τον Μάρτιο του 2018 συζήτηση με θέμα: 

«Το αίτημα ανθρωπολογίας στη νέα πολιτική Υγείας»

Εισσηγήθηκαν οι :
Κυριάκος Σουλιώτης, Α...

Επιστήμη vs Θρησκεία;

Γ. Κοντόπουλος: Oι σκοποί της Επιστήμης
Γεώργιος Κοντόπουλος 
 
Εισαγωγή
Το ερώτημα ποιοί είναι οι "σκοποί της επιστήμης" έχει διάφορες σημαντικές πλευρές. Είναι προφανές ότι η κύρια αποστολή της επιστήμης είναι η γνώση. Αλλά για ποιό σκο...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Αθ. Γκότοβος: Πολλαπλή κανονικότητα: στο όνομα της αγάπης για το παιδί…

Αθανάσιος Γκότοβος*

Πάει καιρός τώρα που προβληματίζομαι σοβαρά αν έχει κάποιο νόημα να δημοσιοποιεί κανείς επιστημονικά επιχειρήματα γύρω από ζητήματα που απασχολούν την κοινή γνώμη, όπως π. χ. αυτ...

Kινηματογράφος

π. Π. Μινώπετρος: Το μαρτύριο

π. Πέτρος Μινώπετρος

Ο Μάρτιν Σκορσέζε προσεγγίζει την έννοια της θυσίας στη θρησκεία και τα ηθικά μηνύματα του χριστιανισμού, στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και σε περιόδους έντονης οικονομικής και κ...

 

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Νίκος Δεληνικόλας
Εξαιρετική εισήγηση για διάλογο και εμβάθυνση. Θα προτιμούσα να άρχιζε από την τελευταία παράγραφο, ...
Γιώργος Κρανιδιώτης
Εξαιρετικό κείμενο! Συγχαρητήρια στο "Αντίφωνο" και τον κ. Ζιάκα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Επίσης, ο ηθικός σχετικισμός, που έχει ως σκληρή τεκμηρίωση από τους υποστηρικτές του την υποτιθέμεν...
Καπαδόπουλος Ελισαίος
Σον Πόντον εχαλάουτον, εκαίουνταν χωρία, γουρτάρεμαν εποίκασιν τουσμάν'. Γενοκτονία.
Άρης Νούλης
Διά χειρός μεν Σταυροπούλου. Διά Πνεύματος δε Αγίου.
Θεσπέσιο κείμενο, υφολογικά και εννοιολογικά.
...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Συμφωνώ με την ελπίδα που δίνει αυτή η φωτισμένη ομιλία.
Κωνσταντῖνος Ταούλας
Πραγματικά ὁ π. Λουδοβίκος ἦταν συναρπαστικός στήν ὁμιλία αὐτή. Διερμηνεύει αὐτό πού πολλοί λαχταροῦ...