Πρωτοσέλιδα

Καθώς ο παγανισμός πεθαίνει ο Πλωτίνος αναζητά το «εν» (μέρος 2ο)

Δημήτρης Γ. Ιωάννου

 Προχωρώντας περισσότερο στην προσπάθειά μας να εξερευνήσουμε το «σύμπαν αισθημάτων» του Πλωτίνου, θα πρέπει να πούμε ότι για τον φιλόσοφο η ίδια η φύση, ερμηνευμένη ιδιότυπα και εξαϋλωμένη, είναι «θεωρία», παράγει «θεωρία» και αποτελεί περαιτέρω προϊόν «θεωρίας». Πρόκειται για μια, όπως είπαμε, «φαντασμαγορία». Ο Πλωτίνος ανακάλυψε ότι υπάρχει «νοερή δύναμη»[1], και καταγοητεύτηκε από αυτήν την πραγματικότητα. Πιστεύει ότι η ίδια η δύναμη του νου είναι εν τέλει κάτι αληθινά θεϊκό. Η δράση, καθότι εμπλέκεται και το σωματικό στοιχείο, αποτελεί μόνο ένα υποπροϊόν της ανθρώπινης ύπαρξης[2], εμφανίζεται όταν υποχωρεί η θεωρία. Και είναι φυσικά χάρη στην τελευταία που ανυψωνόμαστε στη θέα της Ιδέας της Ομορφιάς: το πιο σημαντικό, η «Φύση» (ως η συμπαντική φαντασμαγορία πο...

 

Ἀναζητώντας τὸ ἐναργὲς νόημα

Σταῦρος Ἐμμανουήλ

Φῶς ἱλαρό· χρυσαφένιο φῶς καταυγάζον τὰ χρώματα. Καὶ τὶς ψυχές. Φαιδρὴ ἀτμόσφαιρα γαλήνης καὶ καταλλαγῆς. Κλίμα τοῦ μέτρου καὶ τῆς πραότητας.

Ἀττικὸ ἀπόγευμα.

Σὲ μιὰ ἀθηναϊκὴ αὐλή, κάτω ἀπὸ τὴν φυλλωσιὰ μιᾶς λεμονιᾶς, ἕνας νέος,...

Ἡ διαλεκτικὴ τοῦ ἀνθρώπινου καὶ τοῦ θείου ἔρωτα

Δημήτρης Μαυρόπουλος

Ὁ ὅρος «ἔρωτας» χαρακτηρίζει τὶς ἀνθρώπινες σχέσεις σὲ μιὰ ἰδανικὴ μορφή, καὶ νοεῖται ὡς ἑλκτικὴ δύναμη ποὺ προκαλεῖται ἀπὸ τὸ κάλλος. Ὁμό- λογος ὅρος πρὸς τὸν ἔρωτα εἶναι ἡ ἀγάπη, ποὺ πρωτοεισάγεται μὲ τὴν Καινὴ Διαθήκη, ἡ ὁπ...

«Όχλος» ο λαός των συλλαλητηρίων για τον πρωθυπουργό

Γιάννης Σιδέρης


«Είναι θλιβερό είναι εξοργιστικό» έλεγε με εισαγγελικά δραματοποιημένο τόνο ο πρωθυπουργός μιλώντας χθες [12/2/2018] στην Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ «όταν μέσα στους καταλόγους της χρυσής ντροπής φιγουράρουν ονόματα και αποκαλύψεις που ρίχνου...

Μηδενὸς θρίαμβος; (ἢ Νοήματος ἁλίευσις) Δράμα σὲ πέντε πράξεις

Ἀντώνης Ν. Παπαβασιλείου

Στὴ μαύρη νύχτα
ζωγραφίζω γιασεμιὰ
νὰ ξημερώσει
Δ. Ι. Ἀντωνίου

Νύχτα ἀνοιξιάτικη. Στριμωγμένοι – μὲ τὰ καλά μας – στὸν αὐλόγυρο τοῦ ναοῦ, μὲ ὁλόφρεσκες λευκὲς λαμπάδες καὶ περίεργες προσδοκίες, ἀκοῦμε ἀπὸ τὰ μεγάφωνα τὸ ἑωθιν...

Στέλιος Ράμφος

Το κείμενο του Ιωάννου Ζηζιούλα (Aπό το προσωπείον εις το πρόσωπον) είναι κατά κύριο λόγο ιστορικού χαρακτήρος και δευτερευόντως συστηματικό θεολογικό.  Περιλαμβάνει ένα μέρος με αποτίμησι της αρχαιοελληνικής συμβολής στην προβληαμτική του προσώπου, ένα μέρος για την πατερική συνεισφορά και ένα μέρος-διάγραμμα εκκλησιολογίας του προσώπου εν αντιθέσει προς την βιοφυσιολογία του.

Από το βιβλίο "Ο καημός του ενός ", (σελ 70-108), εκδ. Αρμός , 2000


People in this conversation

  • nikos

    Είναι το τελευταίο συγκροτημένο κείμενο του Ράμφου. Τα επόμενα κείμενα του που θέλουν να σώσουν την Ελλάδα έπεσαν στο επίπεδο του Ζηζιούλα και του Μέσκου.
    Πολύ καλή η προσπάθεια σας.

    0 Like
  • bibliokamenos

    Γουστάρω πολύ αφοριστικά σχόλια των 2 γραμμών. Θελώ να γίνω και εγώ έτσι όταν μεγαλώσω.

    0 Like
  • Nikos

    Θα τρώς περισσότερες καραμελίτσες επιστημολογίας καθημερινώς, δέν θα διαβάζεις το προτώτυπο αλλα εργασίες άλλων και θα χρησιμοποιείς τα αποσπάσματα τους και τέλος θα κοιτάζεσαι πιό συχνά στον καθρέφτη.

    0 Like
  • μελιτη

    αψογο το αρθρο του Ραμφου.αποκαλυπτικο και δυνατο,με πολλες προκλησεις.σε καθε ερωτημα δινει απαντηση.

    0 Like
  • μελιτη

    η αυτοβιογραφια σου υποθετω;διοτι ξερεις το αθλημα πολυ καλα,για να μεινει στην εξωτερικη παρατηρηση

    0 Like
  • Γιώργος Καστρινάκης

    Εμένα πάντως αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι το εξής:

    Πριν 30 χρόνια – 1982 – ο κυρίαρχος λόγος αποφαινόταν πως όταν ένας άνθρωπος γ ν ω ρ ί ζ ε ι θεολογία (Γιανναράς) τότε… αδυνατεί να διδάξει, καν, φιλοσοφία.

    Σήμερα είναι κοινή παραδοχή ανάμεσα στους διανοουμένους μας πως μόνο ένας ομότεχνός τους που γ ν ω ρ ί ζ ε ι θεολογία (Ράμφος) είναι σε θέση να μιλήσει με τρόπο που καθηλώνει την προσοχή όλων τους. Κάτι περισσότερο: Να τον προσφωνούν, κιόλας, ως – τον μόνο, ανάμεσά τους – φιλόσοφο!

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

Περί ονομάτων και δαιμόνων

Σταμάτης Σουφλέρης

Ο τε απατήσας δικαιότερος του μη απατήσαντος και ο απατηθείς σοφώτερος του μη απατηθέντος”

(αυτός που ξεγελά δικαιώνεται περισσότερο από αυτόν που δεν κατάφερε να μας ξεγελάσει ...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Κ. Ἀθηνιώτη: Ἡ ἐκλέπτυνση τοῦ νοήματος

Κατερίνα Ἀθηνιώτη-Παπαδάκη

“Δός μοι λόγον, Λόγε, μὴ σιγῶν παρέλθῃς με” 

Ξύπνησαν ἀναποδιασμένα τὰ φυτὰ καὶ ἀπόφαση πῆραν νὰ πάψουν πιὰ νὰ ἀσχολοῦνται μὲ τὸν ἥλιο.

«Πάντα ἀπόμακρος, ἀκατάληπτος ἀπ’ ...

Κοινωνία - Οικονομία 

Μ. Βαρδής: Ο νέος Προφητισμός

Μανώλης Γ. Βαρδής

 

Είναι γνωστό ότι στην Παλαιά Διαθήκη βασικό στοιχείο του προφητικού κηρύγματος ήταν η απειλή και καταδίκη του Ισραήλ για τις αμαρτίες του, πολλές φορές σκανδαλιστικά με τη...

 

Θεολογία

Μητρoπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος: «Ο Θεός είναι άπαιχτος»


Την Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2018 ο επίσκοπος Αργολίδος Νεκτάριος, ήταν προσκεκλημένος του π. Αλέξανδρου Καρυώτογλου στο Ιερό ναό του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά και με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο  μας ...

περί Τέχνης ο Λόγος

Η συμβολή της βυζαντινής ζωγραφικής στη μοντέρνα Ευρωπαϊκή τέχνη

Ο εικαστικός και θεωρητικός της τέχνης Βαγγέλης Παππάς, σε μια διάλεξη με γενικό τίτλο «Μαniera Greca», χωρισμένη σε δύο μέρη: α) τι ήταν το βυζάντιο, και ποιά η συνεισφορά του στην ευρωπαϊκή Ιστορ...

H ομορφιά θα σώσει τον κόσμο

Κ. Ἀθηνιώτη: Ἤρωες ἢ Ἐλπήνορες;

Κατερίνα Ἀθηνιώτη-Παπαδάκη

«φωνή πατρίδας» ἀφιερωμένη στή γῆ καί τήν ψυχή τῆς Μακεδονίας

«Οἱ ἀνίδεοι καί χορτάτοι» πού φάγανε τά γελάδια τοῦ Ἥλιου, εἶναι Ἐλπήνορες· τό ἴδιο θά’λεγα γιά τούς ὑπομονε...
   

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

Μ. Σακελλαρίου: ΑΝΘΡΩΠΟΣ Το μόνο διαχρονικό νόμισμα

Μιχάλης Σακελλαρίου

 

Αφορμή για αυτό το άρθρο στάθηκε ένα άλλο του Paul Mason στο Guardian που διάβασα σε μετάφραση του Παναγιώτη Χατζηστεφάνου και έκανε λόγο για “Το τέλος του καπιταλισμού ...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Φρ. Ντολτώ: Άσωτος Υιός - Ο κίνδυνος μιας ψυχαναλυτικής ματιάς

Φρανσουά Ντολτώ 

 
Ζεράρ Σεβερέν (Ζ.Σ.): Ο πρωτότοκος έχει δίκιο να είναι θυμωμένος: δεν είναι ζωή η μονότονη ζωή του. Ο πατέρας του, γεμάτος χαρά, του λέει: "Όλα τα δικά μου είναι και δικά σου". Σ...

Επιστήμη vs Θρησκεία;

Το ανέλπιστο στην επιστήμη

Ευάγγελος Μπάρτζης*

 
«Αν δεν ελπίζεις δεν θα βρεις το ανέλπιστο, γιατί είναι ανεξερεύνητο και απροσπέλαστο», Ηράκλειτος
 
Πότε η επιστήμη προσεγγίζει επικίνδυνα στην αποβλάκωση; Όταν επα...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

Δ. Σαββόπουλος: Τὰ Ἑλληνικὰ ὡς τραγούδι

Διονύσης Σαββόπουλος

 
Τὰ ἑλληνικὰ εἶναι τραγούδι, ὄχι ἁπλῶς καὶ μόνον ἐπειδὴ ἡ ἐκφορά τους διαθέτει πλούσιο κυματισμό· κι ἄλλες γλῶσσες ἠχοῦν ὄμορφα. Τὰ ἰταλικὰ π.χ. δὲν ὑστεροῦν ἀπ᾿ αὐτῆς τ...

Kινηματογράφος

Όλγα Ρόμπαρντς (1989)

Το μυστήριο γύρω από μια σειρά δολοφονιών διακεκριμένων Αράβων επιχειρηματιών έχει προκαλέσει αναστάτωση στην Αθήνα. Ενώ όλοι αναζητούν το πρόσωπο που κρύβεται πίσω από τις εκτελέσεις, ένας νεαρός ...

 

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εκδηλώσεις

Το αίτημα ανθρωπολογίας στη νέα Πολιτική Υγείας, 3 Μαρτίου, 12:00

O ΧΟΦΕ και το Αντίφωνο οργανώνουν από κοινού την πιο κάτω Τράπεζα-συζήτηση:

ΤIΤΛΟΣ: «Το αίτημα ανθρωπολογίας στη νέα Πολιτική Υγείας»

ΕΙΣΗΓΗΤΈΣ:

Κυριάκος Σουλιώτης, Αν...

 

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Φώτης Σχοινᾶς
Πολύ ὡραῖο τό παρόν ἄρθρο (φυσικά καί τό πρῶτο μέρος). Πάντως ἕνας Γερμανός ἱστορικός τῆς φιλοσοφίας...
Σπύρος Κουτρούλης
Ο κ. Παναγιώτου γράφει ανακρίβειες για τον Σωτήρη Γουνελά γιατί δεν γνωρίζει το έργο του. Αν κάνει ...
Άρης Νούλης
Γλαφυρό διότι ουσιώδες.
Ουσιώδες διότι αληθές.
Ευχαριστώ. Τίποτε άλλο. Ευχαριστώ.
Μιχάλης Ν. Σταμπούλης
Αγαπητέ Κύριε Παναγιώτου,

Θά μού επιτρέψετε, μέ τήν σειρά μου κι' εγώ, νά σημειώσω οτι μέ "ιδιαίτ...
Δημήτριος Γ. Παναγιώτου
Mε ιδιαίτερη απογοήτευση αναγκάζομαι να βάλω τα πράγματα στην θέση τους έτσι όπως είναι και όχι έτσι...
Γιῶργος Καστρινάκης
Ὑποτίθεται ὅτι (ὅσον ἀφορᾶ τὸν δημόσιο ἐν Ἑλλάδι διάλογο) Εἶναι μία διχογνωμία γιὰ τὸ ὄνομα. Παρατηρ...
Ἀθηνιώτη-Παπαδάκη
'"Συνεπώς το αίτημα πρέπει να είναι η έγκριση Διεθνών Συνθηκών και Συμβάσεων με δημοψήφισμα και όχι ...
ΜΓ
Το Συλλαλητήριο γίνεται για την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Για να διαδηλώσει ειρηνικά ο λαός το αίτημά του προς το π...
Αγγελίνα
Η θλιβερή εξέλιξη του Σκοπιανού (όρος εσωτ.) ή Μακεδονικού (όρος εξωτ.) ζητήματος όπως και αυτού της...