Πρωτοσέλιδα

Λόγος και φαντασία με αφορμή την ελληνική γλώσσα

 Πολιτιστικός Σύλλογος Ν. Πύργου (Ευβοίας) «Αναγέννηση»

Το παιδικό τμήμα «Λόγος και Φαντασία», με την αρωγή του Πολιτιστικού Συλλόγου Ν.Πύργου «Αναγέννηση», αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια ανοίγματος του Εργαστηρίου Δημιουργικής Γραφής με το όνομα «Διαπορθμεύων Λόγος», το οποίο λειτουργεί στην Ιστιαία εδώ και τέσσερα χρόνια. Στόχος του παιδικού τμήματος είναι να λειτουργήσει η γλώσσα ως δυναμικό μέσο αγωγής, συμβάλλοντας στη διάπλαση του χαρακτήρα με τη διαμόρφωση μιας πλούσιας σκέψης και ικανότητας έκφρασης, καθώς και εξοικείωσης με τις σημασίες της ελληνικής γλώσσας τόσο μέσα από τις ετυμολογικές ρίζες των λέξεων, όσο και μέσω πρότυπων κειμένων στα οποία διαφαίνεται ο αποθησαυρισμένος ανά τους αιώνες τόπος και τρόπος του ελληνικού πολιτισμού.

Παραδίδοντας την ελληνική γλώσσα στους απογό...

 

Πέρα από τον ορθόδοξο περσοναλισμό: Nέοι προβληματισμοί για τη θεολογική σημασία του Εαυτού

Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος μιλά για την βαθειά απαιτητική φύση της θεολογίας και την ερμηνευτικό λειτουργία της. «Κάνουμε διατυπώσεις για να πάμε παραπέρα, δεν κατέχουμε την αλήθεια και στην καλύτερη περίπτωση η αλήθεια μας κατέχει...» λέει χαρακτη...

Σ. Γουνελάς: Η βασιλεία του Κακού στον κόσμο ή Η κυριαρχία της βίας

Σωτήρης Γουνελάς

Όση αισιοδοξία και αν έχει κανείς ή, αν θέλετε, και όση άγνοια, καταλαβαίνει ότι το κακό έχει πλεονάσει με πλείστες μορφές στον ανοήτως θεωρούμενο προηγμένο σημερινό κόσμο. Η παρουσία του με χίλιες αφορμές ολοένα διογκώνεται και ...

H μυστική πνοή της κινηματογραφικής τέχνης

Ο π. Πέτρος Μινώπετρος και ο Νίκος Μαυρίδης συζητούν για την μυστική πνοή της κινηματογραφικής τέχνης. Ο διάλογος των δύο  ξεδιπλώνει την μεταπολεμική κινηματογραφική ιστορία. 

Tο κέντρο βάρους τοποθετείται στον κινηματογράφο της ανατολικής Ευρώπη...

Αρχαιολογία. Μύθος και Πραγματικότητα ή χρησιμότητα του παρελθόντος;

Αγγελική Κοτταρίδη

Το καλοκαίρι του 1998 τοποθετήθηκε στην έξοδο του Μουσείου των Βασιλικών Τάφων των Αιγών ένα βιβλίο εντυπώσεων. Μέχρι το Σεπτέμβρη του 2000 μετρήθηκαν 19.165 καταχωρήσεις που συνήθως αντιστοιχούν σε μεμονωμένους επισκέπτες κάποτ...

Την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου οι εκδόσεις Ίνδικτος παρουσίασαν τον τόμο Αναταράξεις στη Μεταπολεμική θεολογία Η Θεολογία του '60 για το το βιβλίο μίλησαν:

κ. Νίκος Νουζέλης, ομ. Καθηγητής του London School of Economics
κ. Πέτρος Βασιλειάδης, Καθηγητής, Πρόεδρος του τμήματος Θεολογία ΑΠΘ
π. Ευάγγελος Γκανάς, Μηχανολόγος Μηχανικός, εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Μελετίου Σεπολίων

Προλόγισμα - Συντονισμός: κ. Θανάσης Παπαθανασίου, κ. Παντελής Καλαιτζίδης

Ακούστε εδώ:

   "κατεβάστε" εδώ

Η εκδήλωση έλαβε χώρα στον ΙΑΝΟ, Σταδίου 24, Αθήνα

...Η «θεολογία του '60» δεν είναι απλώς ένα θεολογικό ρεύμα που επιχείρησε να επανασυνδέσει την ελληνική Ορθοδοξία με την πατερική θεολογία και την αυθεντικότητα της παράδοσης, σε ένα τοπίο που μέχρι τότε κυριαρχούνταν από τον πιετισμό των θρησκευτικών οργανώσεων και από τον θεολογικό ακαδημαϊσμό και σχολαστικισμό. Αποτελεί ταυτοχρόνως και μια ανανεωτική κίνηση —προφανώς όχι άσχετη με τα ευρύτερα κινήματα που λαμβάνουν χώρα την ίδια δεκαετία— που μαζί με την κριτική στον εκκλησιαστικό εθνικισμό και επαρχιωτισμό και το άνοιγμα στην οικουμενικότητα της Εκκλησίας, θέτει επιτακτικά το αίτημα της ελληνικής αυτογνωσίας και ιδιοπροσωπίας.

Ποια είναι, όμως, ακριβώς η ταυτότητα των θεολογικών ανακατατάξεων που συμβατικά αποκαλούνται «θεολογία του '60»; Αφορούν μια τάση ή τη διασταύρωση περισσότερων ρευμάτων; Ποιες είναι οι τομές που έγιναν, οι δρόμοι που άνοιξαν και οι προοπτικές που δυσκόλεψαν; Πόσο επηρέασε τους εκκλησιαστικούς και πανεπιστημιακούς θεσμούς και τι άφησε ως παρακαταθήκη στην ιστορική πορεία του εκκλησιαστικού σώματος; Τι γονιμοποιήθηκε, τι στέρεψε και τι εκκρεμεί;...


Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που τέθηκαν και συζητήθηκαν στο συνέδριο με θέμα: «Αναταράξεις στη μεταπολεμική θεολογία. Η “θεολογία του ’60”», που διοργανώθηκε από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών και το περιοδικό Σύναξη, τον Μάιο του 2005, στον Βόλο, και όπου παρουσιάστηκαν εισηγήσεις ή έγιναν αναφορές για το θεολογικό έργο των: Σ. Αγουρίδη, Χρ. Γιανναρά, π. Β. Γοντικάκη, Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα, Ν. Ματσούκα, Π. Νέλλα, Ν. Νησιώτη, π. Ι. Ρωμανίδη, καθώς και στα θέματα που σχετίζονται με την αναγέννηση του μοναχισμού, τη ρωσική θεολογία της διασποράς, τη θεολογία του προσώπου, το ζήτημα του έρωτος και το «πρόγραμμα» αποηθικοποίησης του χριστιανισμού, τη σχέση της «θεολογίας του '60» με τη «Σχολή της Θεσσαλονίκης», τις βιβλικές σπουδές, την ιεραποστολή, τον πολιτισμό, τον ελληνοκεντρισμό, την πολιτική, κ.ά.

People in this conversation

  • amethystos

    «Τα “Διαμάντια” είναι παντοτινά»! Έστω και σαν Φω Μπιζού!

    Αναταράξεις ή Ιστορικές αναλογίες στη Μεταπολεμική θεολογία!

    Στην μεταπολεμική Ελλάδα εμφανίζεται και κυριαρχεί απολύτως μέχρι σήμερα, στην πολιτική και στην κρίση των Ελλήνων, ο Εμφύλιος! Κάτι που σημαίνει πως οι Ιδεολογίες γίνονται το Μέτρο των ανθρώπων.

    Τί και πώς συνέβη ώστε εν μία νυκτί οι Έλληνες να μεταμορφωθούν σε οπαδούς των Εγγλέζων και σε οπαδούς των Ρώσων και να αρχίσουν να κατασπαράσσονται με λύσσα μεταξύ τους κανείς μέχρι σήμερα δεν κατόρθωσε να το φωτίση! Καθότι η κατάληψη συνεχίζεται μέχρι σήμερα! Μια τέτοια πολύνεκρη μάχη διαδραματίζεται και μέσα στις σελίδες του βιβλίου «Η Θεολογία του ’60». Συντηρητικοί και προοδευτικοί πολεμούν μεταξύ τους για την Ιστορική “αλήθεια”. Για την “εξέλιξη”, για το “μέλλον”. Ούτε ένας εκ των μαχητών δεν είναι Ορθόδοξος. Η Ορθοδοξία δεν αντιπροσωπεύεται διότι δεν είναι Ιδεολογία. Καθολικοί και Προτεστάντες “θεολόγοι” πολεμούν για την Ιστορική αλήθεια, με το ίδιο πάθος που είχε αιματοκυλήσει την Ευρώπη στην διάρκεια των εκατονταετών πολέμων. Η φτωχή “Ορθοδοξία” που δεν έχει ψωμί να φάει, τρώει πλέον παντεσπάνι, πολεμώντας τυφλά για το πρωτείο! Το πρωτείο του πάπα ή το πρωτείο του Ατόμου; Η πολιτική είναι ερωτευμένη με το πρωτείο του πάπα, η επιστήμη με το πρωτείο του Ατόμου.

    Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του πολύτιμου συλλογικού τόμου, είναι πως όλοι οι συνεργάτες του τόμου έχουν προ-αποφασίσει υπέρ του πρωτείου του κ. Ζηζιούλα. Είναι περισσότερο θεολογικός, πιο δυνατός, έχει μεγαλύτερες εξουσίες στα χέρια του, βρίσκεται σε διάλογο με την Ιστορία, κάτι που ούτε ο Χέγκελ ούτε ο Μάρξ κατόρθωσαν ποτέ τους να πετύχουν, οι χρυσές λίρες πέφτουν με τα αλεξίπτωτα για την ενίσχυση των στρατευμάτων του και οι δικοί του άνθρωποι έχουν ήδη καθίσει στις μεγάλες διοικητικές καρέκλες. Εχέγγυο για το μέλλον η θεολογική του κυβέρνηση! Οι Γραφειοκράτες του Ζηζιούλα μάχονται με όλα τα μέσα τους μικροαστούς του κ. Γιανναρά και με το βιβλίο τους επιθυμούν να ανακοινώσουν την συντριπτική τους νίκη!

    Πώς διαφοροποιούνται όμως;

    Αυτό είναι ένα ερώτημα με μια πολύ νόστιμη απάντηση!
    Εκείνο που τους διαφοροποιεί στο βάθος είναι η στάση τους απέναντι στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Οι οπαδοί του Ζηζιούλα θέλουν να την αποφύγουν πάση θυσία, οι οπαδοί του Γιανναρά, έστω και πετσοκομμένη μέσα από το σύστημα του Χάϊντεγκερ, αναγκάζονται να την αφήνουν να υπάρχει σε μια γωνία της Διάνοιάς τους. Διατηρούν όλοι τους αναμμένη την ελπίδα πως κάποια στιγμή, αν οι ραγδαίες εξελίξεις τους το επιτρέψουν και βρουν λίγη ηρεμία, θα τη μελετήσουν.

    Αυτό είναι το κλειδί της υπάρξεως των θεολόγων μας!
    Η ταραχή! Όπως ομολογούν και στον τίτλο του βιβλίου τους, είναι άνθρωποι ταραγμένοι σαν όλους τους νέους της εποχής μας χτυπιούνται με λύσσα στους ρυθμούς που ακούγουνται στα clubs της Ιστορίας, ακολουθώντας τα ουρλιαχτά της επιστήμης και της πολιτικής, οι μισοί απ’αυτούς χαπακωμένοι στην Έκσταση, και οι άλλοι μισοί πνιγμένοι στην Βότκα!

    Οι αιώνιοι νέοι της θεολογίας γυρίζουν τις πλάτες τους στα Γεροντοπαλλήκαρα της Νεοελληνικής Ορθοδοξίας, που υποδύονται τους συνεχιστές και κληρονόμους των Πατέρων, και δικαίως.

    ΤO ΘΕΑΤΡΟ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥΤΟΥ.

    Αμέθυστος

    0 Like
  • γιώργος

    υπάρχει και μια τρίτη μερίδα η οποία σκοπίμως παραλείπεται και την περιγράφει πολύ ωραία ο κ. Ζιάκας.

    .... \"/\"... Λέω απλώς ότι ο κυρίαρχος εν Ελλάδι τύπος, που \"δεν είναι διατεθημένος να
    αλλάξει...\", είναι το κοινωνικό παράσιτο.
    Φυσικά δεν είναι όλοι παράσιτα.
    Είναι oι ξενιστές του παράσιτου.\"/\"

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ελλάδα - Ιστορία - Γεωπολιτική

B. Μακρυπούλιας: Ψυχογραφώντας το Νεοέλληνα

Βασίλειος Μακρυπούλιας*

Μέσα από έναν απίστευτο συνδυασμό της αριστεράς ιδεολογίας του επιστημονικού σοσιαλισμού και του αστικού φιλελεύθερου ατομικισμού ο Νεοέλληνας διάγει το τελικό στάδιο ενός α...

Φιλοσοφία - Επιστημολογία

Γ. Βαρθαλίτης: Ανθρωπιστική παιδεία και ηλεκτρονική βαβέλ

Γιώργος Βαρθαλίτης 

Ο ανθρωπισμός φαινομενικά μοιάζει με τον Ιανό. Έχει δύο όψεις: μια εσωτερική και μια εξωτερική, μια ηθική και μια αισθητική. Ο θεμέλιος λίθος της πρώτης είναι  η παραδοχή του ‘α...

Κοινωνία - Οικονομία 

Ευ. Κοροβίνης: Για τις έμφυλες ταυτότητες και τις τροπές τους

Ευάγγελος Κοροβίνης

Α. Η μετατόπιση του ενδιαφέροντος της αριστεράς από τις πολιτικές αναδιανομής στις πολιτικές αναγνώρισης, τα αίτια της και οι δύο προσεγγίσεις του φεμινιστικού κιν...

 

Θεολογία

Ι. Γραμματικάκης: Νίκος Νησιώτης - Ο Θεολόγος του Διαλόγου

Ιωάννης Γραμματικάκης 

Την Κυριακή το πρωί μαζί με τον δεξιό ψάλτη της Ζωοδόχου Πηγής είχε «βγάλει» όλη τη Λειτουργία. Περίμενε και πήρε αντίδωρο τελευταίος. Η γυναίκα του τον συγχάρηκε για την υπέ...

περί Τέχνης ο Λόγος

Βαγγέλης Παππάς: Η Ψυχική Νόσος στην Τέχνη

Στο πλαίσιο της έκθεσης φωτογραφίας του Κωσταντίνου Μαρκεσίνη "Ιδιόλεκτων παραστάσεις"  και σε συνεργασία με τον Φορέα Ψυχικής & Κοινωνικής Υποστήριξης «ΠΥΞΙΔΑ» Α.Μ.Κ.Ε. έλαβε χώρα τον Ιανουάρι...

H ομορφιά θα σώσει τον κόσμο

«Ἡ δὲ πόλις ἐλάλησεν»: Λέσβος - Ὀδυσσέας Ἐλύτης

Ένα “κινηματογραφικό δοκίμιο” του Γιάννη Σμαραγδή, μέσα στα πλαίσια της σειράς «Η δε πόλις ελάλησεν», την οποία δημιούργησε για την ΕΡΤ το 1990-91.
Ποίηση και πεζά κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη, μαζί με...

   

Κοσμολογία - Διαδίκτυο - Χάος

π. Μ. Ζέρβας: Πέντε σχόλια γιὰ τὸ Facebook

π. Μιλτιάδης Ζέρβας

Ψάχνω τος φίλους μου στFacebook

χι ατος ποὺ ἀποδέχθηκαν να ατημα φιλίας στsmartphone τους, λλὰ ἐκείνους ποκάποτε γνώρισα στγειτονιά, στσχολεο, στπανεπιστήμιο...

Βιολογία - Ψυχολογία - Εγκέφαλος

Ο ..Πλάτωνας για τα τοπ μόντελς και τη πορνογραφία (και το ερώτημα του ιδεοψυχαναγκαστικού)

Στο βιβλίο του Γάλλου καθηγητή Φιλοσοφίας, Σαρλ Πεπάν, "Οι φιλόσοφοι στο ντιβάνι", ο Φρόυντ.. ψυχαναλύει τον Πλάτωνα, τον Καντ και τον Σαρτρ, ψηλαφίζοντας τις ρωγμές στη φιλοσοφία τους, τις εμμονέ...

Επιστήμη vs Θρησκεία;

π. Γ. Δράγας: Θεολογία και Επιστήμη: Η Ανθρωπική Αρχή
π. Γεώργιος Δ. Δράγας
 
1. Η Ανθρωπική Αρχή: Το θέμα μου για την επίσημη αυτή τελετή είναι η λεγόμενη «ανθρωπική αρχή» (anthropicprinciple), που προβάλλεται ιδιαίτερα σήμερα στο χώρο της σύγχρονης ...

Τρόπος ζωής - Ανθρώπινες σχέσεις

K. Γανωτής: Για την κατάθλιψη

Κωνσταντίνος Γανωτής

Η ευθυμία που δείχνουν οι σημερινοί άνθρωποι είναι διανοητικά επιτηδευμένη. Έχουν πεισθεί οι άνθρωποι από την ψυχολογική προπαγάνδα ότι χαρά είναι η επιδερμική ηδονή, η ικανοπο...

Kινηματογράφος

Αντρέι Ταρκόφσκυ: Ο κινηματογράφος είναι ψηφιδωτό από το χρόνο (βίντεο)

Μεγάλη συνάντηση στη Ρώμη με τον σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκυ, όπου αναπτύσσει μερικές από τις μεγάλες του ιδέες για την καλλιτεχνική δημιουργία και ιδιαίτερα τη σημασία της χρονικής διάστασης στην α...

 

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπαραμπούτης Κ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Ναστούλης Γ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Μινώπετρος Π.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Β.Ξ.
Αγαπητοί, Νεόφυτε Μιχαήλ και Βασίλη Γαλανομάτη, χαίρομαι που μπήκατε στον κόπο να διατυπώσετε εδώ τι...
Σπύρος Αναγνωστόπουλος
Εξαιρετικές οι επισημάνσεις του Σωτήρη Γουνελά. Δυστυχώς, γλιστράμε σε μία αδυναμία να αντιμετωπίσου...
Άρης Νούλης
Φίλε Βασίλη, το εμβόλιμο σχόλιό μου δεν είναι η απάντηση που περιμένεις από τον κ. Ξυδιά. Είναι διευ...
Βασιλεία Δερουκάκη
Στην αρχαία Ελληνική "εστώς" σημαίνει ουσία.
Βασιλης Γαλανοματης
Αγαπητε Βασιλη
Το σημειωμα σου γινεται ακομη πιο ενδιαφερον μετα τις προσφατες δυσαρεστες εξελιξει...
Γιώργος Παυλής
Απίστευτη συζήτηση για τον κινηματογράφο και όχι μόνο!
Είχα την τιμή να παρευρίσκομαι κατά την πραγ...
Μιχάλης Ν. Σταμπούλης
Γλυκασμός μνήμης καί αναθυμητική ευωχία αλκής καί σοφίας πνεύματος.

Αδελφέ φίλε τής σπουδαστικής ...
Νεόφυτος Μιχαήλ
Κύριε Ξυδιά, Δεν έχω γνώση γιά ότι έχει σχέση με τη θεολογία του 60 και το άρθρο σας που παρακίνησε...
Άρης Νούλης
Ο αείμνηστος Παναγιώτης Νέλλας, ένας από τους εγγυρότερους θεολόγους της Χριστιανικής Ορθοδοξίας, κο...