Η αναζήτηση του Θεού εμφανίζεται σαν επιστροφή που συνεχώς ανανεώνεται, δηλαδή σαν μια βαθειά υπαρξιακή αλλαγή προς τον Θεό. Καταλήγει σ’ αυτή την καινούργια ζωή, σ’ αυτή την τέλεια ένωση για την οποία μιλά ο απόστολος Παύλος: «Ζω ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός.» Ετσι το βλέμμα με το οποίο αντικρύζουμε τον κόσμο μπορεί να είναι ένα καινούργιο βλέμμα, τροφοδοτημένο από τις πηγές της εκστάσεώς μας μπροστά στη μυστική ομορφιά των όντων και των πραγμάτων. Σ’ αυτές τις προνομιακές στιγμές, η αναζήτηση του Θεού φθάνει στο αποκορύφωμά της με το όραμα πάνω στο όρος Θαβώρ, όπου δόθηκε η χάρις στους τρείς μαθητές, να δουν τον Χριστό μεταμορφωμένο μέσα στο λαμπρό φως της θεότητάς Του. Συνεπαρμένος από μια παραδεισιακή μέθη, ο απόστολος Πέτρος προτείνει να στήσει σκηνές γιατί, λέει, ότι είναι καλά να μείνουν εκεί. Ομως ο Πέτρος έχει άδικο, δεν μπορούν να μείνουν εκεί, πρέπει να ξανακατέβουν στην κοιλάδα των δακρύων, στη θολούρα της καθημερινότητας, στη φορτωμένη με έννοιες ζωή των ανθρώπων ή, όπως στην περίπτωση του Χριστού, στον πόνο και στο θάνατο.

 

Ολοι μας έχουμε ζήσει το μικρό μας Θαβώρ, αυτή την αποφασιστική συνάντηση με τον Θεό, που δίνει στην πίστη μας το υπαρξιακό θεμέλιο. Εχει δοθεί, φαίνεται, σε κάθε άνθρωπο, πιστό ή άπιστο, να ζήσει τις δικές του στιγμές χάριτος, όπου ένα πέπλο σηκώνεται πάνω στο μυστήριο της ζωής. Οι ποιητές αναφέρονται σ’ αυτό που μέσα σε μια στιγμή εξάρσεως ο Γκαίτε φωνάζει: «στιγμή είσαι ωραία, σταμάτα!» Κάθε ποιητής είναι ένας ισόβια ανικανοποίητος της ζωής, ένας οραματιστής, που τείνει προς τον φωτισμό των πραγμάτων, γιατί, όπως υποστηρίζει ο Ρεμπώ, «δεν υπάρχει αληθινή ζωή».

Μού φαίνεται ότι ο κόσμος ταλαντεύεται μεταξύ δύο άκρων: από τη μια μεριά το αίσθημα της αρνήσεως, ή η απουσία του θαβωρείου φωτός –το φως είναι εδώ, λάμπει μέσα στο σκοτάδι, αλλά ο κόσμος δεν το βλέπει-- απ΄την άλλη μεριά: ο πειρασμός του απολύτου, που είναι ο πειρασμός του Πέτρου, ο οποίος επιθυμεί να στήσει σκηνές πάνω στο Θαβώρ, να παρατείνει αυτή τη μακαριότητα, να παραβιάσει το θέλημα του Θεού. Σ’ αυτές τις δυο περιπτώσεις το φως παραμένει εξωτερικό για τους ανθρώπους, είναι καλυμένο ή τους θαμπώνει, αλλά δεν τους διαπερνά.

 

 

πηγή: Αντίφωνο, Από το φυλλάδιο «η αναζήτηση του Θεού στη σύγχρονη σκέψη και λογοτεχνία»έκδοση της ¨ομάδας προβληματισμού¨ των μαθητών του Λεοντείου Λυκείου, το 1983. Μετάφραση: Μαρία Λαγουρού

 


People in this conversation

  • ανωνυμος

    όλη η σοφία μέσα σε τρεις παραγράφους...

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Steiner   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κλεμάν Ο.   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπαραμπούτης Κ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Ναστούλης Γ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Μινώπετρος Π.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Άρης Νούλης
Όταν μιλά ο Θεόδωρος Ζιάκας όλοι εμείς οι υπόλοιποι πρέπει να σιωπούμε και να τον ακούμε. Η στοχαστι...
ny
μία διόρθωση - χρησιμοποιείτε την έννοια εξιλαστήριο θύμα εκεί όπου ταιριάζει αποδιοπομπαίος τράγος....
Φώτης Σχοινᾶς
Ἀδιαμφισβήτητα ὁ π. Νικόλαος Λουδοβίκος εἶναι ὁ κορυφαῖος θεολόγος τῆς γενιᾶς του, τῆς γενιᾶς τοῦ ΄9...
Άρης Νούλης
Κύριε Ελευθέριε, μην είσαι τόσο απαισιόδοξος. Δεν είναι μόνος στην ήδη Άνοιξη της Ορθοδοξίας ο καλός...
Στέλιος Μαφρέδας
έχει εκδοθεί ακόμη και 'Ο θάνατος του πλησίον", εκδόσεις Ίταμος, 2011 σε μετάφραση Μελή Μελετιάδη, α...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΙΓΓΟΣ
Τα τεκναινόμενα σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελούν τη συνέχεια και ολοκλήρωση της πολιτισμικής επ...
Άρης Νούλης
Γνωστές οι θέσεις του κ. Γιανναρά.
Γνωστό το ύφος της γραφής του.
Γνωστή και η απαξίωση του για όπ...
Ιωάννης Χατζόπουλος
Η ορθόδοξη Ελληνική εκκλησία έχει τεράστιες δυνατότητες και θα πρέπει να τις αξιοποιήσει. Θα γίνει π...
Κρίτων Παπακώστας
Συγχωρείστε με, αλλά απορώ με την ανάγνωση του σχολίου μου από τον κ. Δημήτρη Πεντζίκη. Αντίθετα από...
Δημήτρης Πεντζίκης
Μου κάνει εντύπωση ο Κρίτων Παπακώστας. Τον Ζακ Κωστόπουλο μπορεί μα μην τον σκότωσε κανείς. Τα βέβα...

Nοιάζομαι δηλαδή Μοιράζομαι