Ο Χρυσόστομος Σταμούλης, καθηγητής στο ΑΠΘ καλεσμένος του π. Αλέξανδρου Καριώτογλου στο Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου του Ραγκαβά προσέγγισε το μεγάλο θέμα της Τριαδικότητας του Θεού.

Τι σημαίνει για μας, πώς μπαίνει στη ζωή μας το ότι ο Θεός έχει τρεις Υποστάσεις, είναι Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα;

«Η κάθε ερωτική σχέση είναι ένα ρίσκο. Μια συνεχής προσδοκία και ένας έλεγχος πραγμάτων ου βλεπομένων. Είναι όμως τούτο το προφανές πραγματικό; Είναι το ξεκάθαρο αληθινό; Είναι αλήθεια όλα όσα τα μάτια μας βλέπουν; Οφείλω να σημειώσω πως ανάμεσα στη βεβαιότητα και την αβεβαιότητα προτιμώ τη δεύτερη.

Είναι τούτη η “γλυκυτάτη αβεβαιότης” που μας οδηγεί στην επιφύλαξη, σ’ ένα κόμπιασμα, σε μιά αδυναμία να πιστέψουμε όσα από μακριά βλέπουμε. Ίσως ο Θωμάς εν τέλει, ο λεγόμενος άπιστος –πόσο εύκολες, στ’ αλήθεια, οι ετικέτες–, να ήξερε καλύτερα. Θέλησε να αγγίξει την αλήθεια με τα δάχτυλά του, να γευτεί τον Θεό του, να αποκαλύψει την αξία της αφής, τούτου του μυστηρίου που μας σώζει από τα είδωλα και τις πνευματικότητές τους».

People in this conversation

  • Άρης Νούλης

    Καιρό, πολύ καιρό, είχα να κλάψω τα δάκρυα της λύτρωσης, κ. Σταμούλη.
    Σ'ευχαριστώ που μού χάρισες αυτήν την δυνατότητα με τον λόγο σου.
    Σ' ευχαριστώ που μοιράστηκες την σοφία των στοχασμών σου μαζί μας ΑΝΥΠΕΡΗΦΑΝΑ.

    0 Like
  • Βασίλης Μούσκουρης

    Όταν ακούω τέτοιες προσεγγίσεις, μου έρχεται να ουρλιάξω από ενθουσιασμό που υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι σπουδαγμένοι να τα λένε για να μη νιώθουμε μόνοι κι έρημοι εμείς οι πτωχοί τω πνεύματι περί τα θεολογικά ! ! ! Ευγνώμων σε όλους τους ομιλητές και αρθρογράφους που αναρτά το Αντίφωνο, αλλά και στον Κωνσταντίνο Βεργή που τα αλλιεύει και τα μοιράζεται με όλους εμάς.

    0 Like
  • Γιαννούτσος Γ.

    Κύριε Σταμούλη*, σᾶς εὐχαριστῶ γιὰ τὴν οὐσιώδη, μεστὴ καὶ "’άγαπητικὴ" προσέγγιση τοῦ διαπραγματευομένου θέματος. Στὴν ὁμιλία σας ἀναφέρεστε καὶ ὀρθῶς, στὴν ἀπεριχώρητη αγάπη, ὡς κέντρο τῆς ἐν Χριστῶ Ζωῆς.
    Μὲ ἀφορμὴ ὅμως τῆς, κατά τὴν ὁμιλία σας, ὑποφορᾶς σας περί τῆς σωτηρίας τοῦ δευτέρου (ἀμετανόητου) ληστοῦ, διερωτήθηκα καὶ ἐγώ μὲ τὴ σειρά μου γιὰ τοὺς σταυρώσαντες τὸν Ἰησοῦ, τί νὰ άπέγιναν . Ἢ οἱ ἀμετακλήτως χαρακτηριζόμενοι (καὶ σίγουρα καταδικασμένοι στὴν συνείδηση τῶν πιστῶν) ὡς «γεννήματα ἐχιδνῶν» τελῶνες καὶ Φαρισαῖοι. Ποῦ πῆγε ἡ ἀγάπη; Καὶ πῶς συνυπάρχει ἡ ἀγάπη καὶ ἡ γέεννα πυρός; Ἐπίσης βλέπουμε, συχνά-πυκνά στὴν Καινή Διαθήκη, ὁδηγίες ποὺ συσκοτίζουν , γιὰ νὰ μὴν πῶ ἀναιροῦν τὸν περί ἀγάπης λόγο:
    9 πᾶς ὁ παραβαίνων καὶ μὴ μένων ἐν τῇ διδαχῇ τοῦ Χριστοῦ Θεὸν οὐκ ἔχει· ὁ μένων ἐν τῇ διδαχῇ τοῦ Χριστοῦ, οὗτος καὶ τὸν πατέρα καὶ τὸν υἱὸν ἔχει.
    10 εἴ τις ἔρχεται πρὸς ὑμᾶς καὶ ταύτην τὴν διδαχὴν οὐ φέρει, μὴ λαμβάνετε αὐτὸν εἰς οἰκίαν, καὶ χαίρειν αὐτῷ μὴ λέγετε·
    11 ὁ γὰρ λέγων αὐτῷ χαίρειν κοινωνεῖ τοῖς ἔργοις αὐτοῦ τοῖς πονηροῖς."
    (Β’ Καθολ. ἐπιστολή Ἰωάννου)
    (Καταλαβαίνουμε ὅλοι, ὅτι τέτοιες θέσεις δικαιολογοῦν τὴν βλοσυρὴ κυρία-ἐπίτροπο ἱεροῦ ναοῦ, ἡ ὁποία, ὅταν σταμάτησα μὲ τὸ (διαβολικό;) ποδήλατό μου στὸν αὔλιο χῶρο του -«εὐπρεπῶς ἐνδεδυμένος» , μὲ μακρύ παντελόνι και μπλουζάκι- γιὰ νὰ ἀνάψω ἕνα κερί, μὲ κοίταξε λὲς καὶ μπῆκα στὸ σπίτι της, λέγοντας αὐστηρὰ, «Τ ί θέλετε Κύριε;»).
    Γιὰ νὰ ἐπανέλθω, πιθανολογῶ ὅτι , ἐπειδὴ τὰ κείμενα ποὺ σήμερα ἀποτελοῦν τὴν Καινὴ Διαθήκη ἐγράφησαν ὅταν ὁ πρωτοχριστιανισμὸς ἔκανε τὰ πρῶτα του βήματα, χωρίς θεωρητική πλαισίωση, τέτοιες κατευθυντήριες γραμμὲς ἀποκλεισμοῦ τῶν πολεμίων και τῶν πλάνων, νὰ ἦταν πρακτικῶς «ἀναγκαῖες». Ὅμως , ἄν ἰσχύει αὐτό, μποροῦμε νὰ φτάσουμε στὴν ἀκρότητα πὼς τὸ ἱστορικὸ πλαίσιο ἐξαγιάζει τὰ πάντα. Καὶ συμπερασματικά, ἀφοῦ τέτοιες ἀναφορὲς ἔχουν μόνο ἱστορικὴ ἀξία, θὰ ἔπρεπε νὰ μὴν ὰποτυπώνονται πλέον στὰ ἱερὰ κείμενα.
    Φαντάζομαι πὼς δὲν ἰσχύει κάτι τέτοιο. Βεβαίως ἀφοῦ ὑπάρχει ἡ Α’ Πρός Κορινθίους ἐπιστολή , ἴσως θὰ ἔπρεπε νὰ θεωρεῖται ὕβρις ἡ κατὰ κόσμον ἀγάπη, ποὺ εἴτε ἔχει στὴ συνείδησή μας ἐννοιολογικό χαρακτήρα καὶ ψάχνουμε τὶ εἶναι καὶ τὶ δέν εἶναι ἀγάπη στὴ ζωή μας, εἴτε ἀφήνουμε τὴν λέξη νὰ αἰωρεῖται ὡς ἀποφατικὸ βίωμα ἣ ὡς ἀκαδημαϊκὸ ζητούμενο μέσα σὲ ἀνώδυνες μεγαλοστομίες. Ὡς εκ τούτου δὲν ἔχει νόημα νὰ λογοκοπήσουμε κι ἐμεῖς περί ἀγάπης , θὰ ἤθελα ἐν τούτοις τὴ θέση σας ὲπὶ τῶν ἀνωτέρω. Σᾶς εὐχαριστῶ πολύ.

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπαραμπούτης Κ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Ναστούλης Γ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Μινώπετρος Π.   π. Παπαδόπουλος Χαρ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Γιῶργος Καστρινάκης
Ἐδῶ νομίζω βρίσκεται ἡ ἐξήγηση, γιατί ὁ ἀνθρώπινος λόγος μᾶς ἀφορᾶ βαθύτερα ἀπὸ ὁ,τιδήποτε ἄλλο ἀνθρ...
Αλή αλ-Γιουνάνι
Ισλάμ και τρομοκρατία https://alialyunani.wordpress.com/2015/11/15/ισλάμ-και-τρομοκρατία/

Μη ξεπε...
Άρης Νούλης
Πλήρης και ουσιώδης παρουσίαση της Θεολογικής γενιάς του '60, αντάξια ενός Βασίλη Ξυδιά. Χάρη του χρ...
Β.Ξ.
Αγαπητοί, Νεόφυτε Μιχαήλ και Βασίλη Γαλανομάτη, χαίρομαι που μπήκατε στον κόπο να διατυπώσετε εδώ τι...
Σπύρος Αναγνωστόπουλος
Εξαιρετικές οι επισημάνσεις του Σωτήρη Γουνελά. Δυστυχώς, γλιστράμε σε μία αδυναμία να αντιμετωπίσου...
Άρης Νούλης
Φίλε Βασίλη, το εμβόλιμο σχόλιό μου δεν είναι η απάντηση που περιμένεις από τον κ. Ξυδιά. Είναι διευ...
Βασιλεία Δερουκάκη
Στην αρχαία Ελληνική "εστώς" σημαίνει ουσία.
Βασιλης Γαλανοματης
Αγαπητε Βασιλη
Το σημειωμα σου γινεται ακομη πιο ενδιαφερον μετα τις προσφατες δυσαρεστες εξελιξει...
Γιώργος Παυλής
Απίστευτη συζήτηση για τον κινηματογράφο και όχι μόνο!
Είχα την τιμή να παρευρίσκομαι κατά την πραγ...
Μιχάλης Ν. Σταμπούλης
Γλυκασμός μνήμης καί αναθυμητική ευωχία αλκής καί σοφίας πνεύματος.

Αδελφέ φίλε τής σπουδαστικής ...

Nοιάζομαι δηλαδή Μοιράζομαι