Τίτλος: ΝΟΣΤΟΣ ΑΣΥΜΜΕΤΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΜΟΣ Β' (Αρχέτυποι του πολιτισμού και κοινωνικές επιστήμες)

Συγγραφέας: Γεώργιος Παύλος

Εκδόσεις: ΔΟΜΟΣ

Σύντομη Περιγραφή:  Mεταξύ είναι και μη είναι, ύπαρξης και ανυπαρξίας, υφίσταται μία εκπληκτική ασυμμετρία μοναδικού οντολογικού βάθους. Το ότι υφίσταται ο κόσμος και τα Όντα είναι θαύμα μέγα και γεγονός μοναδικότατο. Η σύγχρονη φυσική επιστήμη υποπτεύεται ότι θα ήταν δυνατόν να μην υπάρχει ο ουρανός, τα αστέρια και οι γαλαξίες, ή ο άνθρωπος. Έτσι ή απορία για το υπαρκτό είναι υπέρτερη κάθε άλλης σχέσης με αυτό, και μάλιστα όταν ή σχέση με τον κόσμο καταντά ασυνείδητη επιβίωση και κατανάλωση ύλης ή πληροφορίας. Το βιβλίο αυτό είναι μία, έστω άτεχνη και ατελής, κραυγή οδύνης και χαράς για τον κόσμο, τα όντα και το μέλλον τους, πέραν της απλής και χωρίς προοπτική ή νόημα χρήσης του κόσμου.

[...Σελίδες 36-37 ...] ...Πιο συγκεκριμένα η παιδεία όλο και λιγότερο αποσκοπεί στην αγωγή-μόρφωση του νέου ανθρώπου, ενώ όλο και περισσότερο αποσκοπεί στην προετοιμασία ανταλλάξιμων εξαρτημάτων στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική μηχανή. ¨Έτσι από πολύ νωρίς οι νέοι άνθρωποι (από το Δημοτικό και το Γυμνάσιο) ωθούνται σε εξειδικεύσεις και επιλογές χάριν του μελλοντικού τους επαγγέλματος, ενώ τραυματίζεται συχνά ανεπανόρθωτα ό βαθύτερος και ουσιαστικός πυρήνας της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι οδυνηρό το γεγονός ότι, ενώ σήμερα ή υπάρχουσα τεχνική και τεχνολογική γνώση επιτρέπει όσο ποτέ άλλοτε την παροχή αληθινής παιδείας-μόρφωσης, διδάσκοντες και διδασκόμενοι είναι εγκλωβισμένοι στην αντι-παιδεία του ωφελιμισμού, του χρησιμοθηρισμού, του ανθρωποποιημένου και ανταγωνιστικού επαγγελματισμού και κερδοσκοπισμού. Το πρόβλημα της παιδείας εστιάζεται στο γεγονός ότι ο μαθητής καλείται μηχανικά και απρόσωπα να αποθηκεύσει μέσα του έτοιμες και προκατασκευασμένες γνώσεις, οι όποιες απλώς θα τον καταστήσουν ωφέλιμο και αποδοτικό χωρίς κανένα σεβασμό της ιδιομορφίας-ιδιοσυγκρασίας και του προσωπικά ανεπανάληπτου χαρακτήρα της κάθε ανθρώπινης ύπαρξης. Για αυτό ό μαθητής εύκολα φθάνει στη πλήρη απώθηση κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας. ¨Έτσι, ενώ δαπανώνται ικανά ποσά του δημόσιου χρήματος στη στοιχειώδη, μέση και ανώτατη παιδεία, τα αποτελέσματα είναι πολύ πιο κάτω του αναμενόμενου. Διότι αν ή μορφή της εκπαίδευσης δεν λειτουργεί μέσα στην ψυχή του μαθητού παρακλητικά προς την αλήθεια και τη χαρά της γνώσης, τότε η υπόθεση της παιδείας θα έχει αποτύχει παντελώς — και έχουμε την τραγική τύχη από την φύση της εργασίας μας να το γνωρίζουμε αδιάψευστα.
Αντίθετα, αν ό τρόπος της παιδείας μας μπορέσει να δημιουργήσει την υποψία ότι δια της παιδείας θα κατορθώσει να πετύχει αυτό που νοστάλγησε ή ψυχή του και που ενδεχομένως του είναι κατ΄ αρχήν απρόσιτο και ασυνείδητο (αυτό για όσους είδαν και γνώρισαν σημαίνει έρως αλήθειας και γνώσεως), τότε μπορεί να «παράγουμε» ακάματους εργάτες της επιστήμης, της τεχνικής, της κοινωνίας και, το κυριότερο ελεύθερους ανθρώπους και πολίτες.
Δηλαδή ο πιο γρήγορος δρόμος για την πολυπόθητη «πρόοδο» είναι ή παιδεία μας να εστιάσει μέσω της γυμναστικής, της μουσικής, της ποίησης των μαθηματικών, φυσικών και άλλων γνώσεων, στην ανάδειξη και φανέρωση μέσα σε κάθε μαθητή του προσωπικά ανεπανάληπτου χαρίσματος της ανιδιοτελούς φιλαλήθειας. Αυτό είναι η μήτρα όλων των τεχνών και των επιστημών.

 

People in this conversation

  • sotiris

    Ρὲ σύ, αὐτὸς πρέπει ΟΝΤΩΣ νὰ εἶναι ἐξαιρετικός. Στὴν Ἀθήνα δὲν πρόλαβα νὰ πάρω τὸ βιβλίο του, στὴν Πολιτεία εἶχαν μόνο τὸν 2ο τόμο. Ἐπιφυλάσσομαι.

    0 Like
  • δημοσθενης

    πραγματι ειναι γαματος χαιρεσαι να σου κανει μαθημα!!! σε ευχαριστω Γιωργο....

    0 Like

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
terms and condition.

Ἐτικέτες Συγγραφέων

Agamben   Alicin   Badiou   Barth   Bell   Berdyaef   Breck   Buntig   Chesterton   Clement Steiner   Dworkin   Elliot   Ellul   Evdokimov   Heidegger   Lacan   Lash   LeGoff   Lepeltier   Levinas   Losky   Malson   McGilchrist   Muse   Orwell   Pastoureau   Polony   Popper   Postman   Rawls   Rifkin   Sherrard   Skolimowski   Smith   Solzhenitsyn   Swartz   Szazs   Tarkofsky   Unger   Weil   Zirar   Zoja   Αγγελής Δ.   Αμάραντος Σ.   Ανδρουλιδάκης Α.   Ανδρουλιδάκης Κ.   Αρανίτσης Ε.   Βακαλόπουλος Χρ.   Βαμβουνάκη Μ.   Βαρδής Μ.   Βαρθαλίτης Γ.   Βιρβιδάκης Στ.   Βραχνός Κ.   Γεωργίου Θ.   Γρηγοράτος Μ.   Δανέζης Μ.   Διαμαντής Α.   Ζάχος Κ.   Ζιώγας Απ.   Ζουράρις Κ.   Ζώης Ι.   Ιωάννου Δ.   Ιωαννίδης Γ.   Καλογερόπουλος Α.   Καραμπελιάς Γ.   Καστρινάκης Γ.   Κατρούτσος Χρ.   Κιουρτσάκης Γ   Κομνηνός Στ.   Κονδύλης Π.   Κοροβίνης Β.   Κοσμόπουλος Δ.   Κουτρούλης Σ.   Κουτσουρέλης Κ.   Κούκος Σ.   Κυριαζόπουλος Σ.   Κωνσταντούδης Β.   Κόσσυβα Σ.   Λυγερός Ν.   Μαλεβίτσης Χ.   Μανουσέλης Σ.   Μαυρίδης Ν.   Μαυρόπουλος Δ.   Μητραλέξης Σ.   Μπάρλας Γ.   Μπαλτάς Δ.   Μπλάθρας Κ.   Ναξάκης Χ.   Νευροκοπλή B.   Ντόκος Γ.   Ξυδάκης Ν.   Παντούλας Θ.   Παπαγιάννης Α.   Παπαθανασίου Θ.   Παπαναγιώτου Ι.   Πρεβελάκης Γ.Σ.   Προγκίδης Λ.   Ροδίτης Α.   Σακελλαρίου Μ.   Σαλεμής Γ.   Σκλήρης Δ.   Σουφλέρης Στ.   Σταματελόπουλος Λ.   Σταυρόπουλος Β.   Σχοινάς Φ.   Τάσης Θ.   Τσιρόπουλος Κ.   Τσιτσίγκος Σ.   Φαραντάκης Π.   Φεραίος Χ.   Χαραλαμπίδης Κ.   Χατζηαντωνίου Κ.   π. Γιάγκου Β.   π. Γκανάς Ε.   π. Γοντικάκης Β.   π. Ζηζιούλας Ι.   π. Θερμός Β.   π. Παπαδόπουλος Χ.   π. Φάρος Φ.   JoelLipman.Com

Εισάγετε έγκυρο email για την εβδομαδιαία ενημέρωση. (Ελέγχετε τα spam ή τα promotion emails σας)
Η εβδομαδιαία αντιφωνική επισκόπηση καταχωρείται συνήθως στα spam ή στα promotion emails σας.
Δημητρης Ιωαννου
Αγαπητέ Δημήτρη, πράγματι δεν αναφέρθηκα στο «συνείναι», για το οποίο όμως υπονόησα κάποια πράγματα....
Θ.Ζιάκας
Για τη δημοσίευση του παρόντος άρθρου στο περιοδικό Ερμής ο λόγιος, είχα στείλει ένα διευκρινιστικό ...
Μιχάλης Ν. Σταμπούλης
Ειλικρινή καί θερμότατα συγχαρητήρια !
Οφειλόμενη - από μακρού - αναγνώριση καί τιμή.
Καί Ακαδημαϊ...
Δημήτρης
Υπάρχουν ελλείψεις στο άρθρο όσον αφορά στην έννοια του συν-είναι (Mitsein) στην οποία περιέργως δεν...
Θ.ΖΙΑΚΑΣ
Απαντώντας στον αγαπητό Στέφανο θα πρόσθετα τις ακόλουθες εισαγωγικές επί του θέματος διευκρινίσεις....
Άρης Νούλης
Εμπειρία παιδευτική. Τρεις πνευματικοί, δημιουργικοί, άνθρωποι να καταθέτουν τους γόνιμους στοχασμού...
Στέφανος
Πολύ-πολύ ενδιαφέρον. Και οι τρείς ομιλίες εξαιρετικές και φωτεινές.
Θα μπορούσε ο αγαπητός κ. Ζιά...

Nοιάζομαι δηλαδή Μοιράζομαι